Klyven om inredningen inför mina troffars inflytt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidus
    Användare
    • januari 2010
    • 176

    Klyven om inredningen inför mina troffars inflytt..

    Hej..
    Beställt 20 tal Tr. red rainbow och läst på en himla massa...

    Problemet är att jag fått två olika råd om hur jag ska möblera

    Enligt Ad Konings bok, "Back to nature, Tanganyika ciklider", ska man möblera med mycket gömställen av många olika anledningar t ex gömställen, revir etc...

    Men enligt en erfaren troffe återförsäljare ska jag inte ha mycket utan bara stapla upp några stenar på varandra....på så sätt minska revirhävdandet och därmed stressen i gruppen....

    Fiskarna kommer inom 1-3 veckor och jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska möblera...

    Mitt akvarium är 240liter, tanken är att skaffa ett större snart.

    Några råd av mer erfarna troffägare? ...

    Mvh Igor
    Tropheus VF kasakalawe
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Hur

    stora är regnbågarna?

    Är dom små så är det inte lika mycket bråk om revir som när dom blir könsmogna, Då blir det hårdare tag i akvariet. Ska köra en grupp troffar i ett juwel 240L o där får dom gå tills dom är stora eller jag får ett större akvarium ledigt.

    Kommer att ha sparsamt med inredning, och när dom kommer upp i lekstorlek så kommer jag att ha en stenhög/pelare i mitten så att det bara blir en dominant hanne som tar revir

    Kommentar

    • ciklidus
      Användare
      • januari 2010
      • 176

      #3
      Ursprungligen postat av doohan
      stora är regnbågarna?

      Är dom små så är det inte lika mycket bråk om revir som när dom blir könsmogna, Då blir det hårdare tag i akvariet. Ska köra en grupp troffar i ett juwel 240L o där får dom gå tills dom är stora eller jag får ett större akvarium ledigt.

      Kommer att ha sparsamt med inredning, och när dom kommer upp i lekstorlek så kommer jag att ha en stenhög/pelare i mitten så att det bara blir en dominant hanne som tar revir
      Hej
      Tack...
      Regnbågarna är små, inte könsmogna än...
      Så i början är det inte lika viktigt med inredningen, tills dom växer till sig lite....borde kanske börja med en gång med en hög stenar så dom vänjer sig...hmm...
      Tack igen
      Tropheus VF kasakalawe

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag hade kört med en större sten i var ände. Så har alltid funkat bra för mig, i ett kar som är runt 150 cm kan man ha en sten på mitten med.

        Kommentar

        • ciklidus
          Användare
          • januari 2010
          • 176

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Jag hade kört med en större sten i var ände. Så har alltid funkat bra för mig, i ett kar som är runt 150 cm kan man ha en sten på mitten med.
          tack för tipset!
          jag var också inne på att ha två sten högar i var ende av akvariet, nu känns det lite lugnare när jag fått det bekräftat av någon som redan kör så. Är så himla rädd för att misslyckas med troffarna, att gruppen inte ska fungera osv.
          Det återstår att se, men nu har jag lite mer kött på bena =) tack igen!!
          Tropheus VF kasakalawe

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Undrar

            du tror inte att det blir för trångt med två revir i ett mindre akvarium då?

            När jag hade ett revir mitt i mitt rio 400 så färgade alla fiskar kanon, och bosshannen lekte av honorna. Har nu två dominanta hannar då en annan hanne byggde revir bredvid ett innerfilter, alltså ett revir i varje ände. det fungerar också bra, men nu färgar inte alla fiskar längre, och leken sker lite mer oregelbundet. Men det funkar också bra

            Kommentar

            • ciklidus
              Användare
              • januari 2010
              • 176

              #7
              Ursprungligen postat av doohan
              du tror inte att det blir för trångt med två revir i ett mindre akvarium då?

              När jag hade ett revir mitt i mitt rio 400 så färgade alla fiskar kanon, och bosshannen lekte av honorna. Har nu två dominanta hannar då en annan hanne byggde revir bredvid ett innerfilter, alltså ett revir i varje ände. det fungerar också bra, men nu färgar inte alla fiskar längre, och leken sker lite mer oregelbundet. Men det funkar också bra
              Nu blev det komplicerat igen...haha...två högar eller en stenhög?...borde kanske köra med en hög i mitten, som det säkra kortet kanske?

              jag har ju bara en 240l rio....senare när jag bytt till större så kanske man kan ha två revir?
              Tropheus VF kasakalawe

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Glömde

                att skriva att min fråga var ställd till endymion

                Han har stor erfarenhet, större än min, och han har säkert mer rätt än vad jag har. Vad jag funderade på var om det finns ett revir vid varje kortsida, blir det då inte så att dom hannarna kommer att trycka ihop resten av gruppen i mitten av akvariet? Jag hade väll den tanken att om man har ett revir i mitten så får den hannen som håller det svårt att hålla stången o jaga med ryggen fri så att säga. Alla fiskar kommer då att simma förbi och över hans revir. Men nu är det bara en av alla mina teorier Är det bättre med två stenar, en i varje ände så kör jag också så i mitt rio 240 där det skall gå 20st troffar.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag har ingen jättelik erfarenhet av tropheus men jag har inte haft några större problem heller.

                  Kommentar

                  • ciklidus
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 176

                    #10
                    Ursprungligen postat av doohan
                    att skriva att min fråga var ställd till endymion

                    Han har stor erfarenhet, större än min, och han har säkert mer rätt än vad jag har. Vad jag funderade på var om det finns ett revir vid varje kortsida, blir det då inte så att dom hannarna kommer att trycka ihop resten av gruppen i mitten av akvariet? Jag hade väll den tanken att om man har ett revir i mitten så får den hannen som håller det svårt att hålla stången o jaga med ryggen fri så att säga. Alla fiskar kommer då att simma förbi och över hans revir. Men nu är det bara en av alla mina teorier Är det bättre med två stenar, en i varje ände så kör jag också så i mitt rio 240 där det skall gå 20st troffar.
                    ...måste bara fråga om när du skriver "en sten i varje ende"....menar du i
                    ordagrant 1 sten eller kan man ha en liten hög av stenar? spelar det någon roll?

                    ...bättre med en fråga för mycket än döda troffar
                    Tropheus VF kasakalawe

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Jag tror det är andra saker som är viktigare än inredning för att inte få döda troffar. Men det jag menar är rejäla stenar i 5-10 kg klassen.

                      Matningen tror åtminstone jag är det viktigaste, och en temperatur runt 25 °C

                      Kommentar

                      • ciklidus
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 176

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Jag tror det är andra saker som är viktigare än inredning för att inte få döda troffar. Men det jag menar är rejäla stenar i 5-10 kg klassen.

                        Matningen tror åtminstone jag är det viktigaste, och en temperatur runt 25 °C
                        Har läst en del om matning....vad matar du med? bra att veta vad som funkar....
                        Tropheus VF kasakalawe

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ursprungligen postat av ciklidus
                          Har läst en del om matning....vad matar du med? bra att veta vad som funkar....
                          Räkmix och ibland vegetabiliska flingor

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Jag tror det är andra saker som är viktigare än inredning för att inte få döda troffar. Men det jag menar är rejäla stenar i 5-10 kg klassen.

                            Matningen tror åtminstone jag är det viktigaste, och en temperatur runt 25 °C
                            Det viktigaste är nog vattenkvalité men det kanske är underförstått. Jag är helt övertygad om att många troffegrupper har dött ut pga. dåliga vattenvärden vilket har startat den onda cirkeln.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Det viktigaste är nog vattenkvalité men det kanske är underförstått. Jag är helt övertygad om att många troffegrupper har dött ut pga. dåliga vattenvärden vilket har startat den onda cirkeln.
                              Nej jag tror faktiskt inte friskt vatten är särskilt viktigt efter att ha sett kraftigt misskötta troffegrupper som fått mat men inte vattenbyte mer än typ varannan månad. Dessa lekte dessutom regelbundet. Hög syrehalt är därimot viktigt. De flesta andra Tangayikaciklider är mer känsliga mot nitrit och nitrat till och med många Malawiciklider är mer känsliga.

                              För lite mat och för hög temperatur tror jag oftare är boven i dramat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...