Oväntat bra yngelvård! min Troffe.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Oväntat bra yngelvård! min Troffe.

    Tänkte bara berätta och komma med en fundering.
    Har just skaffat ett stort gäng Troffar (60st) till ett 1000-l akvarium.
    Troffar är ju kända för mycket, men kanske inte just yngelvård. Döm då om min förvåning när en Kiriza-hona redan på juldagen släppte in och ut sina yngel i en hörna av burken, intensivt jagar hon bort alla som kommer för nära. Jag väntade mig kanske att det skulle pågå högst nåt dygn, men nu, 5 dagar senare håller hon på lika intensivt, tror inte ens hon får in alla i munnen nu när dom börjat käka lite men hon sköter om dom som vilken ciklid som helst, även substratruvare som ju brukar vara petigare med sin yngelvård än många munruvare.

    Har fått veta att dom är yngel efter en grupp som gått ostörda utan att honorna plockats eller tömts i en stor burk, alltså dom som klarat sig i burken. Frågan som vi ofta har ställt oss dyker alltså upp igen..... vi har kanske hört den till leda, men kan det inte vara så att man får bättre yngelvårdande honor om dom själva blir vårdade och inte bara uttömda som yngel (ni vet, den gamla slagdängan "arv eller miljö?")? Detta är ju bara en enda fisk och kan ju vara en slump......
    Hej
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    #2
    Nämen nu såg jag ju att exakt samma sak disskuterades i "troffetråden 2009" med samma uppfattning!
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #3
      Hej Carl. Ar det hennes forsta lek?

      Lite synpunkter: Erfarenhet battrar varden. Vad jag har markt ar att om det ar daligt med utrymme i akvariet kan detta paverka honan negativt under lek - stress etc. Men, jag har aven markt att fiskarnas beteende andras om flera generationer gar tillsammans. Honor med yngel blir mindre intressanta for grannarna och storre % yngel overlever.

      .....kombination av arv och miljö.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Får

        hålla med Norrland. om det är ont om ställen för honan att spotta ynglen i akvariet så håller o´hon dem väldigt länge. Men i ett större kavrium med många gömställen fungerar det säkert bättre.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har läst om och sett bilder på en "Troffehylla", dvs en platt upphöjning (från en dm till några cm) där honorna tydligen ska trivas med att spotta ynglen självmant. De vuxna troffarna ska enligt teorin inte komma åt ynglen däruppe, och iom att hyllan ligger så nära ljuset får de också en fin algmatta att beta av. Det beteende du beskriver är ju lite annorlunda, det är inte en spottning en gång för alla - skoj att höra!!

          Jag har tidigare kämpat mig blå för att få Fjärilar att ta hand om sina yngel, med dåliga erfarenheter av det. Klurat på just det du skriver om att artificiell kläckning kan vara boven. I dagarna har jag satt VF Fjärilar till lek - de borde ju ha växt upp med omvårdnad. Får se hur det går.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Yngelvården och instinkterna sitter ju i generna, och generna försvinner ju inte bara för att man tömmer honorna, men sannolikt är väl att det hela tiden sker ett urval i naturen, att dom ynglena vars honor vårdar dom bäst överlever till störst del och för detta anlag vidare?
            Låter sannolikast i mina öron. Vill bara nämna att jag läste många av dessa ideerna i "troffetråden2009" igår.

            Nu ska ni får höra fortsättningen:
            Karet är ju stort, lite drygt 1000 liter, honan höll till i en lite lugnare del, med bara några enstaka småstenar, men endast några få gömställen. I min iver att vara henne till lags la jag igår efter att ljust släckts i lite fler stenar i det hörnet för att ge ynglena bättre chans.... Istället skrämde jag henne tror jag, nu hänger hon inte där längre, ynglena är tillbaka i munnen på henne och hon ser inte alls lika harmonisk ut som igår.Att man aldrig lär sig!
            Fast, det kanske lugnar sig under dagen, problemet är att nu kanske den hörnan blir så intressant att fler firra vill komma dit och trängas, t.ex mina små Jullar.
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Har läst om och sett bilder på en "Troffehylla", dvs en platt upphöjning (från en dm till några cm) där honorna tydligen ska trivas med att spotta ynglen självmant. De vuxna troffarna ska enligt teorin inte komma åt ynglen däruppe, och iom att hyllan ligger så nära ljuset får de också en fin algmatta att beta av. Det beteende du beskriver är ju lite annorlunda, det är inte en spottning en gång för alla - skoj att höra

              Hilsen,

              /P
              misstänker att det ad`s bok om balkongen. ( troffehylla )
              var i drammen när ncs hade sin årsträff i början på 90-talet och ad höll föredrag och släpt sin bok med balkongen i.det blev en del snack om den så jag bestämmde mig för att tillverka den själv.vilket jag gjorde,det blev att första honan gick upp till balkongen och spottade och jag tyckte det var kanon.men inte fick nästa hona komma dit och spotta första honan var på balkongen och försvarade sina yngel ända tills de blev så stora att de simmade ner till de övriga på botten av akvariet,och det var inte vad jag hoppats på när jag byggde balkongen.
              peter

              Kommentar

              • akva99
                Användare
                • september 2005
                • 527

                #8
                Ursprungligen postat av Carl
                Yngelvården och instinkterna sitter ju i generna, och generna försvinner ju inte bara för att man tömmer honorna,
                /Carl
                det där tror jag inte på, jag har för många dåliga erfarenheter med honor som inte håller tiden ut efter tömmda vf honor.
                peter

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av akva99
                  misstänker att det ad`s bok om balkongen. ( troffehylla )
                  var i drammen när ncs hade sin årsträff i början på 90-talet och ad höll föredrag och släpt sin bok med balkongen i.det blev en del snack om den så jag bestämmde mig för att tillverka den själv.vilket jag gjorde,det blev att första honan gick upp till balkongen och spottade och jag tyckte det var kanon.men inte fick nästa hona komma dit och spotta första honan var på balkongen och försvarade sina yngel ända tills de blev så stora att de simmade ner till de övriga på botten av akvariet,och det var inte vad jag hoppats på när jag byggde balkongen.
                  peter
                  Låter intressant, är det någon som har bild/skiss på hyllan, skulle vara kul och prova på en sådan i några burkar.

                  /Johan
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Norrland
                    Användare
                    • december 2009
                    • 557

                    #10
                    Ursprungligen postat av doohan
                    hålla med Norrland. om det är ont om ställen för honan att spotta ynglen i akvariet så håller o´hon dem väldigt länge. Men i ett större kavrium med många gömställen fungerar det säkert bättre.
                    Om det ar daligt med utrymme i akvariet kan man uderlatta det for honan med att hanga ett svart PVC ror uppe vid ytan. Det brukar fungera mycket bra. Honan kan dra sig undan och spotta, undvika hanar etc. Troffe hylla har jag aldrig hort talas om, men prencipen later som den jag beskrivit.

                    Dessutom sa brukar dom som foredrar att strippa honan da enkelt kan plocka ur honan ur akvariet.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                    Kommentar

                    • Carl
                      NCS Medlem
                      • maj 2002
                      • 374

                      #11
                      Men hallå där, akva99! Nu klippte du ut ett citat och satte dit min signatur efter ett kommatecken. Lite osnyggt tycker jag.
                      Förvisso en bra poäng dock. När jag tänker efter har jag ju faktisk liknande erfarenheter från andra fiskar. Men ändå tror jag att fler upplever problem ju fler generationer vi odlar på dom. När det gäller VF honor som inte sköter sig kan man ju tänka sig flera anledningar väl? ren och skär otrivsel eller ett dramatiskt miljöombyte (återigen, arv och/eller miljö)....jaja vad vet jag, jag lämnar det därhän och åt våra vilda spekulationer.

                      För er som är intresserade kan jag berätta att honan återigen är på banan, sköter ynglena i samma hörna som tidigare nu med fler stenar och gsmställen.
                      Själv har jag inga odlarambitioner men jag blir jätteglad när jag ser fin yngelvård!
                      /Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

                      Kommentar

                      • akva99
                        Användare
                        • september 2005
                        • 527

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Låter intressant, är det någon som har bild/skiss på hyllan, skulle vara kul och prova på en sådan i några burkar.

                        /Johan
                        vet inte om man kan sätta in bilder från ad`s bok bild eller skiss har jag inte.
                        peter

                        Kommentar

                        • akva99
                          Användare
                          • september 2005
                          • 527

                          #13
                          Ursprungligen postat av Carl
                          Men hallå där, akva99! Nu klippte du ut ett citat och satte dit min signatur efter ett kommatecken. Lite osnyggt tycker jag.

                          /Carl
                          sorry

                          peter
                          Senast redigerad av akva99; 31 december 2009, 00:12.

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #14
                            Ciklidårsboken vol 2

                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Låter intressant, är det någon som har bild/skiss på hyllan, skulle vara kul och prova på en sådan i några burkar.

                            /Johan
                            Ur vårat artikelarkiv här på forumet:

                            "Balkong"

                            Denna situation kan du efterlikna även i akvariet. Detta har gjorts av
                            Gerard Tijsseling (se Ciklidårsboken vol.2 sid. 87. red.anm). från Holland.
                            Han byggde en "balkong" på sitt akvarium där han höll Tr. "Black" (Körsbär).
                            Alla honor som vill släppa ut sina yngel, har han berättat, besöker
                            balkongen. Den skall inte vara djupare än 12-15 cm, annars kan en hane ta
                            den som sitt revir.

                            Honan släpper ut sina yngel och de stannar kvar där till dess de är ca 3 cm
                            långa innan de kommer ut i akvariet. Honan stannar kvar ca en vecka med
                            sina yngel och är inte i vägen för hanen, som aldrig bryr sig om balkongen.
                            De gillar mera den "djupare" delen av akvariet. Detta är ett mycket bra sätt
                            att se till så att så många Tropheus- yngel som möjligt klarar sig i ett
                            sällskapsakvarium. Även hästnosarna kommer att släppa ut sina yngel på
                            "balkongen".


                            Tror att ciklidboken (den gröna, som jag har) hade ett avsnitt om den oxå. Kan inte kolla just nu, jobbar natt.
                            Senast redigerad av maltandis; 31 december 2009, 06:53.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • Carl
                              NCS Medlem
                              • maj 2002
                              • 374

                              #15
                              Helcool Akva99! .

                              Man kan ju slipa på det lite....."yngelvård och instikter (i alla fall instinkter) sitter i generna"
                              Det kan väl ingen säga emot? Annars skulle ju ingen hona(eller hane) som kom från tvångspottad eller artificielt kläckt ciklid någonsin sköta om sina yngel.
                              Att vissa VF-honor inte går tiden ut bevisar ju inte motsatsen, snarare bara att alla ciklider är mer eller mindra bra, framförallt i början, samt att den miljö vi erbjuder fiskarna kanske inte är optimal för dom. Vissa fisskar funkar ju bra med yngelvår i en burk, sedan flyttas dom och inget funkar..... Alltså en kombination av arv och vettiga förutsättningar.

                              Noteras bör är att "vettiga" förutsättningar inet betydar att om honorna inte går tiden ut så är ägaren en dålig akvarist (i så fall vore jag en av dom sämsta) utan nog bara att vi inte alltid vet vad förutssätningarna är, kan ju vara olika tider på året t.ex (ni spånar jag vilt) eller nåt annat?
                              Gott nytt år
                              /Carl
                              www.stockholmsciklidklubb.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...