Tillökning O. boops

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Tillökning O. boops

    Häromdagen var det dags att tömma honorna på O. boops "Nkondwe" - blev nästan 40 småttingar (flera tugg)!! Tömde dem i rättan tid också, ynglen hade bra hull samt var raka och fina. Mina drömfiskar ger mersmak, detta slutar väl med att jag har hela lokalen full med featherfins...

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Häromdagen var det dags att tömma honorna på O. boops "Nkondwe" - blev nästan 40 småttingar (flera tugg)!! Tömde dem i rättan tid också, ynglen hade bra hull samt var raka och fina. Mina drömfiskar ger mersmak, detta slutar väl med att jag har hela lokalen full med featherfins...

    Hilsen,

    /P

    grattis
    ja det kanske blir tangisnörd av dig oxå tillslut
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Ja? Vad väntar du på? Klart du ska fylla lokalen med Featherfins!
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Grattis Patrik till tillökningen. Har kikat en del på den firren o ja måste säga att det är riktigt granna firrar.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Pigge,
          jag väntar på fem gånger så stor lokal med ett gäng 10 kubikskar så att man får se dem i sitt esse...

          Tanganika har jag gillat länge, men nörd är jag nog inte. Men det är fruktat granna firrar, helt klart. Har avstått dem innan, trots att det varit drömfisk för mig i lång tid. Denna gruppen var dock ett erbjudande jag inte kunde säga nej till...

          Hilsen,

          /P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 december 2009, 12:25.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Gött!
            Alltid kul med tillökning. Sedan gör det inget att det är en skönhet.

            Ny lokal låter intressant men läser jag rätt ett gäng 10m3 kar eller 10 st 1m3 kar?
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Featherfins är en gudagåva!
              Har du ingen kamera?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Anders,
                ny lokal i den klassen är enbart en dröm... men skulle jag köra Featherfins på allvar så ville jag ha rejäla burkar till dem, och då pratar vi 10 kubik vatten i ett enda kar (eller ännu större). Enligt mig kommer de först då verkligen till sin rätt och man kan njuta av hela spektrat i deras beteende. Det är en verklig dröm med ett så stort kar, säg 10x1x1 meter eller 15x1x0,6 meter. Ännu värre vore en bautaburk på 10x10x1 meter... Fifan, vilken syn med tre hannar foai och ett gäng damer till dem i ett sådant kar... och det finns nog plats för lite annat också.

                Jag återvänder då och då till denna dröm. Säg att jag hade ett kar på 10x10x1 meter, med insyn från minst två håll, men allra helst fyra håll. En centralt placerad klippformation, noggrant utformad med stora block, sprickor, skrevor och håligheter. Tillräckligt stor för att skära av synfältet från alla sidor till rutan mittemot, men ändå lämna mycket fri bottenyta. Mindre stenar utspridda på botten i resten av karet och så ett riktigt tjockt lager med fin vit sand. foai är given från start. Komplettera med Cyps, någon Julle, eventuellt Kilesa... några rovfiskar bör nog också gå där så man inte med tiden får problem med "igenväxt" kar. Någon halvpelagisk Lepidiolamprologus kanske, samt några Altolamprologus. petricola är också en favvo, det lär bli plats för dem också, samt ett gäng Tanganyikaålar. En grupp snäcklekare pressar vi ned i något hörn.

                Feta pumpar för verkligt bra vattencirkulation, med ett gäng "dumpbuckets" för vågor på ytan. Filterlösning med flera mindre kar ihopkopplade, där jag kan köra växter en masse. Eventuellt algaeturf-filter för verklig rening. Utfodring "special" med mycket levandefoder som självt får sprida sig i karet så man undviker "foderfrenesin" och får till ett verkligt naturligt beteende. Belysning vågar jag inte tänka på vad det skulle kosta... allra helst borde det vara en lösning med dagsljus via ljusschakt involverat. Komplettera med ett gäng MH för vintermånaderna och persienner för sommarmånaderna... weee!!

                Jag får drömma vidare och hoppas att det aldrig förverkligas. Det lär knappast gå att dra in pengar på en sådan burk, och bygger jag någonsin något liknande och stoppar ner drömfisken där så lär det inte bli tid över till något mer än att njuta framför karet. Helt ärligt. foai/furcifer är enligt mig de verkliga kungarna bland akvariefisk, discus har hästlängder till deras skönhet och beteende.

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 december 2009, 13:13.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Har en kass kamera som inte hinner med dessa snabba firrar. Kan försöka, men resultatet torde bli erbarmligt... *s*
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Anders,
                    ny lokal i den klassen är enbart en dröm... men skulle jag köra Featherfins på allvar så ville jag ha rejäla burkar till dem, och då pratar vi 10 kubik vatten i ett enda kar (eller ännu större). Enligt mig kommer de först då verkligen till sin rätt och man kan njuta av hela spektrat i deras beteende. Det är en verklig dröm med ett så stort kar, säg 10x1x1 meter eller 15x1x0,6 meter. Ännu värre vore en bautaburk på 10x10x1 meter... Fifan, vilken syn med tre hannar foai och ett gäng damer till dem i ett sådant kar... och det finns nog plats för lite annat också.

                    Jag får drömma vidare och hoppas att det aldrig förverkligas. Det lär knappast gå att dra in pengar på en sådan burk, och bygger jag någonsin något liknande och stoppar ner drömfisken där så lär det inte bli tid över till något mer än att njuta framför karet. Helt ärligt. foai/furcifer är enligt mig de verkliga kungarna bland akvariefisk, discus har hästlängder till deras skönhet och beteende.

                    Hilsen,

                    /P
                    Håller med fullständigt.
                    Lite blåögt trodde jag du skulle förverkliga allas våran våta dröm.
                    Gick igång på tanken skall erkännas.

                    O. boops, ventralis står sig mkt högt på min önskelista men har lite annat i baljorna just nu.

                    Bilder Patrik, skulle vi vilja se!
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Hmm, där sa du något "allas våran våta dröm"... det kanske går att tjäna pengar på ett sådant kar ändå?!? Komplettera det verkligt feta karet med soffgrupper runtomkring, alternativt luxuösa fåtöljer, samt en bar. Ta sedan inträde och erbjud förfriskningar. Givetvis med undantag för ett par timmars egentid där man har karet helt för sig självt... *s*

                      Welcome to "The Tanganyika Cichlid Mansion"!! Beräknas öppna 2020, förbokningar mottages gärna... *asg*

                      Kanske får komplettera med billigt boende i krokarna... *funderar*

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 december 2009, 13:26.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Anders,
                        ny lokal i den klassen är enbart en dröm... men skulle jag köra Featherfins på allvar så ville jag ha rejäla burkar till dem, och då pratar vi 10 kubik vatten i ett enda kar (eller ännu större). Enligt mig kommer de först då verkligen till sin rätt och man kan njuta av hela spektrat i deras beteende. Det är en verklig dröm med ett så stort kar, säg 10x1x1 meter eller 15x1x0,6 meter. Ännu värre vore en bautaburk på 10x10x1 meter... Fifan, vilken syn med tre hannar foai och ett gäng damer till dem i ett sådant kar... och det finns nog plats för lite annat också.

                        Jag återvänder då och då till denna dröm. Säg att jag hade ett kar på 10x10x1 meter, med insyn från minst två håll, men allra helst fyra håll. En centralt placerad klippformation, noggrant utformad med stora block, sprickor, skrevor och håligheter. Tillräckligt stor för att skära av synfältet från alla sidor till rutan mittemot, men ändå lämna mycket fri bottenyta. Mindre stenar utspridda på botten i resten av karet och så ett riktigt tjockt lager med fin vit sand. foai är given från start. Komplettera med Cyps, någon Julle, eventuellt Kilesa... några rovfiskar bör nog också gå där så man inte med tiden får problem med "igenväxt" kar. Någon halvpelagisk Lepidiolamprologus kanske, samt några Altolamprologus. petricola är också en favvo, det lär bli plats för dem också, samt ett gäng Tanganyikaålar. En grupp snäcklekare pressar vi ned i något hörn.

                        Feta pumpar för verkligt bra vattencirkulation, med ett gäng "dumpbuckets" för vågor på ytan. Filterlösning med flera mindre kar ihopkopplade, där jag kan köra växter en masse. Eventuellt algaeturf-filter för verklig rening. Utfodring "special" med mycket levandefoder som självt får sprida sig i karet så man undviker "foderfrenesin" och får till ett verkligt naturligt beteende. Belysning vågar jag inte tänka på vad det skulle kosta... allra helst borde det vara en lösning med dagsljus via ljusschakt involverat. Komplettera med ett gäng MH för vintermånaderna och persienner för sommarmånaderna... weee!!

                        Jag får drömma vidare och hoppas att det aldrig förverkligas. Det lär knappast gå att dra in pengar på en sådan burk, och bygger jag någonsin något liknande och stoppar ner drömfisken där så lär det inte bli tid över till något mer än att njuta framför karet. Helt ärligt. foai/furcifer är enligt mig de verkliga kungarna bland akvariefisk, discus har hästlängder till deras skönhet och beteende.

                        Hilsen,

                        /P
                        härlig beskrivning, personligen skulle ja byta ut fokus som furcifer mot 2-3 tropheus grupper eller 5-6 mbunas grupper
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #13
                          Ursprungligen postat av specmats
                          härlig beskrivning, personligen skulle ja byta ut fokus som furcifer mot 2-3 tropheus grupper eller 5-6 mbunas grupper
                          Då har du aldrig upplevt Featherfins när de är som bäst.
                          Finns inget vackrare.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            Användare
                            • november 2005
                            • 530

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Häromdagen var det dags att tömma honorna på O. boops "Nkondwe" - blev nästan 40 småttingar (flera tugg)!! Tömde dem i rättan tid också, ynglen hade bra hull samt var raka och fina. Mina drömfiskar ger mersmak, detta slutar väl med att jag har hela lokalen full med featherfins...

                            Hilsen,

                            /P
                            Det är också min drömfisk, vore jag rik skulle jag köpa hela kullen av dig.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av rent vatten
                              Det är också min drömfisk, vore jag rik skulle jag köpa hela kullen av dig.
                              Sälj dina tropheus vett ja.....
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...