LEK!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ps.Daniel

    LEK!!!

    Mina egyptiska munruvare har lekt :-)...
    Dom är ju ganska lätt lekta så det var väll ingen överaskning...men kul !!
    Jag bara undrar:
    .Ska jag ta bort nån av dem?(dom går i ett 70 L kar med MKT grottor och 3 blackmolly.
    .det tar väll 14 dagar innan hon släpper dem?
    .kommer honan att äta dem eller skydda dem?

    Tacksam för svar/

    DANIEL
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Hej Daniel
    Jag får gratulera till leken! Det är alltid kul när man får sin första lek av en art. Vill du vara helt säker på att klara alla dina yngel ska du flytta din hona till ett eget akvarium där hon kan släppa sina yngel. Precis som du skiver så ruvar honan i omkring 14 dagar, därför kan det i så fall vara lagom att flytta henne 10-12 dagar efter leken. Du kan också prova att ha henne kvar i det kar där hon går nu, jag tycker att hon borde klara av att skydda yngel mot dina tre Black Molly. Den första tiden tar honan in yngeln i munnen igen vid fara. Hanen brukar också hjälpa till att skydda yngeln.

    Lycka till!

    Mvh Michael Persson

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      Hej och tack för svaret!

      Många säger att hanen stressar honan när hon ruvar och att han äter upp ynglena istället för att skydda dem....vilket alternativ är sant?
      Förmodligen ligger det något i båda alternativen...
      MEN...hur stort behöver karet vara?(det som hon är själv i)

      MVH


      DANIEL

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ja som du säger så kan nog båda alternativen stämma. Olika individer kan uppträda olika och förutsättningarna är aldrig de samma. För att vara på den säkra sidan är det bäst att flytta på honan till ett eget akvarie. Akvariet där honan säpper yngeln behöver inte vara stort. Det ska vara så pass stort att det inte blir för stora svängningar i vattenvärdena, runt 30 liter anser jag är minimum.

        Mvh Michael Persson

        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        Arbetssätt...