Hörrni! Får era Troffar i sig alger överhuvudtaget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 373

    Hörrni! Får era Troffar i sig alger överhuvudtaget?

    Har fyllt mitt 1000-l med 60 Troffar, alldeles underbart. Ganska fort fick jag snygga alger och Troffarna betar och betar....... och betar och betar men det syns inte ett smack! Får dom i sig nåt alls undrar jag? Dom verkar ju gilla det ändå, och det tillför nog en del, fast jag skulle vilja ha just lite mindre alger, av rent kosmetiska skäl.
    Mår dom sämre om dom får konkurrens av nån Ancistrus?
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Hmm, hur var det Ad nu sa att troffar äter? Kammar de påväxt av algerna, eller biter de av dem? I det förra fallet får Du ju rena alger, men de försvinner inte. Lägger Du då in Ancistrus tar Du bort underlaget för troffarnas mat (ifall det nu är så).

    En kul grej (fast den nu inte kanske hör hit): En kompis har några vf hästnosar i ett stort akvarium (tillsammans med troffar). Den största hannen äter endast alger, han har aldrig sett den ta av det torrfoder han matar med.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      Vi stödmatar våra 60 troffar som går i vårt 960-liters med NLS, räkmix och gröna flingor.
      Tror att det skulle magra av om de inte fick lite godis vid sidan av algmattan. De har i allafall gnagt så att vi kan se bakgrunden på vissa partier.

      Kul med troffar igen!?
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • poujac
        Användare
        • maj 2006
        • 170

        #4
        Hästnosar är mycket bra på att gnaga alger.
        Kan du få tag på ett par hästnosar eller två ärdär inte många alger kvar.
        Dom är många gångar bättre på att tag alger än troffar
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 373

          #5
          Jo det är väl som Mikael skriver, dom kammar av nåt av algerna, jag kan sitta och stirre på en fisk som gnager och gnager på samma fläck men inte ett skit av själva algen försvinner. Jag stoppar i en ancistrus tror jag.
          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            60 troffar...det vore fint det! Vilken art är det och har du bilder på karet?

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              #7
              jag tycker att de yngel som har tillgång till alger växer mycket bättre än de som inte har det.de får även räkmix oftast 2 gånger/dag.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Troffar rycker av tofsalger och liknande och äter dem hela.

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Trevlig film Jag brukade ställa stenar i en kink i solen utomhus och när det vuxit på dem stoppade jag dem i karet. Det var populärt.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Troffar rycker av tofsalger och liknande och äter dem hela.
                    Troffar är riktigt grymma på tofsalger brukar själv kasta ner stenar som är helt täkta med tofsalger, tar inte många minuter innan i princip allt är borta Dom tar även andra alger men just tofsalger är dom fruktansvärt effektiva på att plocka. Trevligt med en liten film

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fredrik H.
                      Trevlig film Jag brukade ställa stenar i en kink i solen utomhus och när det vuxit på dem stoppade jag dem i karet. Det var populärt.
                      Bra tips! Det ska jag prova till sommaren.

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 373

                        #12
                        Jo tofsalger kan jag tänka mig, men mina gröna alger händer det inget med.....
                        inte för att det gör nåt, jag är mest nyfiken, ja menar, En massa Xenotil<pias gravär ju och silar sand antagligen utan framgång dagarna i ändå också, mest reflexmässigt antar jag. Tros säkert dom mår bra av det och får nog i sig nåt, men jag tror lik förbaskat att jag lägger i en ancistrus, men bara en så det blir lite över.
                        och, ju kul med troffar igen.
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #13
                          Ursprungligen postat av Danne_K
                          Troffar är riktigt grymma på tofsalger brukar själv kasta ner stenar som är helt täkta med tofsalger, tar inte många minuter innan i princip allt är borta Dom tar även andra alger men just tofsalger är dom fruktansvärt effektiva på att plocka. Trevligt med en liten film
                          Hur fixar du tofsalger?
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...