Salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Salt?

    Har sett och läst om att salt används som medicinering (och varför)...


    1. Finns det någon nackdel att ha salt i karet (utan sjuka fiskar)?
    2. Natriumklorid smakar tom illa och är inget jag själv använder... så borde inte riktigt havssalt med alla (havets) mineraler (i en naturlig balans) i vara det bästa?

    Alltid lika tacksam...

    /Bjorn

    Notis: Har Malawi
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • endymion

    #2
    Nackdelar jag kan komma på är att de flesta växterna dör. Dessutom blir vattnet elektriskt ledande vilket gör att man måste se upp så man inte stänker upp i lysramperna. Vilket leder till att man kan få sig en kyss.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Endymion gav dig nackdelarna.
      Jag skall försöka ge dig de positiva effekterna med salt.

      Osmiskt tryck!
      I det vilda har fiskarna oavsett ursprung ett vatten som är mkt svårt att efterlikna i ett akvarie då vårt vatten skiljer så mycket mot vad firrarna är vana vid.

      Vissa fiskar tex SA skall ha lätt surt, mjukt vatten med ett ledningstal som är väldigt lågt.
      Tanganyika skall vara högt ph och hårt med högt ledningstal.

      Kör du fisk i ett sådant vatten till respektive biotopakvarie så kommer du troligtvis inte lyckas fullt ut ändå.
      Vatten kemi är för komplicerat för att med en handfull värden tro att man är nära det verkliga.
      Allt vatten "färgas" av sin omgivning.
      Det kan vara mineraler, hymus eller något annat som vi vanliga inte har koll på.
      Med salt kan man "fuska" sig till ett osmiskt tryck som påminner om det i naturen även om natriumklorid inte är det fisken känner av i det fria.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        En del fiskar kan vara känsliga för salt..t ex har jag upplevt det med Aulonocara.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Elektriska fiskar t ex elefantfisk ska man vara särskilt försiktig med. Havssalt är säkert bra och själv använder jag det "mot bättre vetande" (det "känns" bättre) då det faktiskt endast är den osmotiska skillnaden man vill åt när det används som medicin och eftersom NaCl är huvudkomponenten i havssalt så är den renare varianten vettigare.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Hej Björn!
            Jag gillar salt i akvarievattnet. Kranvattnet är nästan utan undantag milvid ifrån det vatten som fiskarna simmar i i sjön. O saltet förbättrar ofta omständigheterna betydligt.
            Dessuotm har salt den positiva egenskapen att det hjälper fisken i arbetet med att upperätthålla det osmotiska trycket. Det betyder att när du har dåligt vatten eller fisken är sjuk eller hårt belastad så funkar en salthöjning väldigt bra.

            Så att ja kör med AXAL salttabletter (orange säck), finns på Granngården 80-100 kr för 25 kg. Himla lätt att dosera bara att pluppa i tabletterna rätt i akvariet, fisken far inte illa ens i en rätt hög dos.

            Ja kör med en låg dos kontinuerligt 1 tablett/hundra liter bytt vatten. En så låg dos berör inte växterna över huvud taget, men ledningstalet och saltthalten räcker för att fisken ska må bättre.

            Vid akuta tillstånd så kan du ha upp till 15 tabletter/100 liter bytt vatten, fisken mår fortfarnde prima men däremot så ballar växterna ur.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Kranvattnet är nästan utan undantag milvid ifrån det vatten som fiskarna simmar i i sjön.
              Vilken sjö? Om det är Malawisjön så är kranvatten oftast rätt likt vattnet i Malawisjön. Detta är inte samma sak som att det är bra att hålla fisk i. Bikarbonat gör att pH inte sjunker och får kvävet att bli giftigt och salt gör att nitrit blir mindre giftigt. Det är helt enkelt kvävet som är boven.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Låg alkalinitet(ofta konstgjord), låg ledningsförmåga(reningsverk med filterbäddar), ph-juserat, kemisk syreförbrukning samt tillsatser av lut och klor gör kranvattnet ostabilt och ogästvänligt.
                Visst ur ett människoperspektiv helt ok att dricka, säkert ofarligt även i mycke stora mängder men att leva i det är en helt annan femma.

                Att bara säga att det är kvävet som gör saker o ting knepiga är inte riktigt rätt tycker jag. Möjligt vis kan man säga att det är formen/omvandlingen på kvävet som är boven till mycket av problemen som finns i våra kar. För att har bara kvävet rätt form så tål fiskarna mycket höga halter.

                Men ja skulle vilja förenkla det hela genom att säga att om man skaffar ställe t.e.x sand, filtermattor där kvävet kan omvandlas till Nitrat och/eller kvävgas så behöver man inte bry sig om kvävemängden. Det enda man behöver tänka på då o då är att ösa ur kvävet.

                Med andra ord me lite salt, bikarbonat, syresättning o vattenbyte då o då så har man tagit ett megakliv i sin akvariehållning.

                Salt för fisken.
                Bikarbionat för att hålla ph på en gämn nivå (spelar inte så stor roll vilken ph-nivå så länge man är över 6-6,5 för att hålla liv i sina bakterier)
                Syre för att se om sina bakterier.
                Vattenbyte för att ösa ur kväve (ja o lite annat bös som fosfater, bakterier)
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Att bara säga att det är kvävet som gör saker o ting knepiga är inte riktigt rätt tycker jag. Möjligt vis kan man säga att det är formen/omvandlingen på kvävet som är boven till mycket av problemen som finns i våra kar. För att har bara kvävet rätt form så tål fiskarna mycket höga halter.
                  Det var ju exakt det jag skrev.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Kan ju tilllägga att kalk är rätt värdelöst för att buffra sitt akvarievatten. Har man högt Ph så sänker korallgrus, kalkkross ph. Dessutom så blir det snabbt en biofilm på kalket o då invaggas man i en falsk säkerhet, o ser man inte upp så kan man få slut på buffert och stora ph-svängningar som följd.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det var ju exakt det jag skrev.
                      Jepp men ja ville komma till ditt Nitrat resonomang, o då blev svängen kanske lite för lång.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Kan ju tilllägga att kalk är rätt värdelöst för att buffra sitt akvarievatten. Har man högt Ph så sänker korallgrus, kalkkross ph. Dessutom så blir det snabbt en biofilm på kalket o då invaggas man i en falsk säkerhet, o ser man inte upp så kan man få slut på buffert och stora ph-svängningar som följd.
                        Att kalk sänker pH är knappast ett problem?

                        Jag känner inte alls igen den beskrivningen du gör. När jag har haft (massor med) kalk i inredningen (grus om det är mjukt vatten från kranen) så har pH alltid blivit mycket stabilt runt drygt sju eller drygt åtta beroende på om man kommer "nerifrån" eller "uppifrån" med sitt ursprungliga vatten.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Jag använder salt o Bicarbonat för det känns som fiskarna mår bättre o kliar sig mindre.

                          fast Ph i Malawi är ca 7,3 om jag inte minns helt fel.

                          hur som helst är det salt vi stoppar i akvariet en bagatell.

                          Malawi 0,5-1hg per 100 liter
                          Bräckvatten 1kg per 100 liter dvs 10-20 ggr mer
                          Saltvatten 3kg per 100 liter dvs 30-60 ggr mer

                          det skulle inte vara några problem att hålla Malawi i Bräckvatten o antagligen skulle dom leva en betydande stund i Saltvatten (ej att rekommendera)
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          Arbetssätt...