Ahli Iceberg spottat ut äggen För tidigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    Ahli Iceberg spottat ut äggen För tidigt?

    Hej! Jag har en litet problem. Har en Ahli Iceberg hona som jag observerat inte ätit på ett tag samt att hon fått en påse under hakan. Misstänkte att hon bar på rom så jag gjorde i ordning ett kar, spottkar kanske man kallar det? Så hon skulle kunna släppa ut äggen där i lugn och ro sen.
    Då jag inte vet exakt hur länge hon ruvat så valde jag att sätta i henne i det andra karet nu för att vara på den säkra sidan. Men när jag fångade upp henne så spottade hon ut alla äggen i håven såfort hon nådde vattenytan?! Just för tillfället ligger hon och äggen i en överföringspåsa i det nya karet.
    Kommer hon att ta tillbaka äggen i munnen eller är det kört nu?
    Ska man in flytta dem ruvande honorna och om man nu ska/kan det, hur ska man då göra på bästa sätt?

    Hoppas på ett snabbt svar!

    Hälsningar Jess!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Troligen är detta den första kullen som honan har och det händer att oerfarna honor släpper äggen direkt när de håvas upp. Sätt ned honan tillsammans med äggen i det egna karet och låt henne få vara där i lugn och ro en stund med äggen. Tar hon inte upp dom igen efter en stund så kommer hon nog inte att göra det mer. Flytta då över henne tillbaka till det stora karet.

    Normalt sett så ska man försöka hålla reda på när honor börjat ruva då det är bäst att plocka honan efter att hon ruvat en dryg vecka. Tar man dom för tidigt så finns risken att honan släpper äggen och slutar sin ruvningsperiod.

    Personligen så har jag enbart flyttat över honor till andra kar i nödfall. Jag tömde honor istället efter att de gått en viss tid och ruvat i stora karet.

    Kommentar

    • D-jess
      Användare
      • november 2009
      • 36

      #3
      Okej, tack ska du ha för det snabba svaret! Om det nu blir så att honan inte plockar upp äggen igen, kommer dem att klara sig på egen hand då? Eller måste honan slutföra ruvningsperioden för att äggen ska vara redo?

      Hälsningar Jess!

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        Ursprungligen postat av D-jess
        Okej, tack ska du ha för det snabba svaret! Om det nu blir så att honan inte plockar upp äggen igen, kommer dem att klara sig på egen hand då? Eller måste honan slutföra ruvningsperioden för att äggen ska vara redo?

        Hälsningar Jess!
        Jag har lyckats med att få äggen kläckta när honan spottat ut äggen. Jag la äggen i en håv och lät pumpen fixa cirkulationen. Rätt kul att se att de utvecklas. Först såg man ögon i äggen och sen fick de "svansar" och ett par veckor senare simmade de omkring i håven och tiggde mat.

        Lycka till med de små (om de nu blir några)!
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av D-jess
          Okej, tack ska du ha för det snabba svaret! Om det nu blir så att honan inte plockar upp äggen igen, kommer dem att klara sig på egen hand då? Eller måste honan slutföra ruvningsperioden för att äggen ska vara redo?

          Hälsningar Jess!
          Ursäkta att jag inte utvecklade svaret med detta. Givetvis ska du försöka få äggen att kläckas själva men då bör du ha god cirkulation och se till att äggen är i rörelse..alternativt att vattnet är i rörelse runt äggen (som maltandis beskriver).

          Hur som helst så ska du nu ta tillvara på den erfarenheten du får av det här även om det kanske inte blir yngel denna gången. Du kan mycket väl lyckas med att få yngel, men ha tålamod och som sagt..ta tillvara på möjligheten att få god erfarenhet inför eventuellt kommande problem.

          Kommentar

          • D-jess
            Användare
            • november 2009
            • 36

            #6
            Okej det här verkar spännande. Men hur länge törs jag vänta innan jag flyttar tillbaka honan och börjar cirkulera äggen utan henne? Hur länge tror ni äggen fixar att "ligga och vänta"

            Hälsningar Jess!

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Har hon inte tagit upp äggen så skulle jag nog ha skickat tillbaka henne till kompisarna och pilla ner äggen i en håv som du lämpligtvis placerar i närheten av utblåset (pilla ner en sten i håven så inte pumpen trycker ihop håven och äggen kläms).

              Skiter det sig så går det fler tåg :-)
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • Thor
                Användare
                • januari 2007
                • 106

                #8
                hej hej
                surt när äggen spottas i håven
                men du du kanske skulle försöka dig på en ägg tumlare?
                länk till beskrivning på engelska med bilder


                det ser mer avencerat ut på länken än vad det behöver vara
                dubbla nät rörböjar mm
                finns där ingen annan fisk i burken så behövs bara det undre nätet och raka rör
                lycka till =)

                Kommentar

                • Magnus m
                  Användare
                  • december 2008
                  • 303

                  #9
                  Hoppas det går bra, annars som andra skriver tar det ibland några lekar innan hon blivit varm i kläderna.
                  Jag brukar tömma mina honaor efter umgefär 17-20 dagar dels så överlever fler plus honan sparas lite med att ej gå hela ruvningstiden.
                  Lycka till!!
                  Petrochromis biten!

                  Kommentar

                  • D-jess
                    Användare
                    • november 2009
                    • 36

                    #10
                    Uppdate på mitt missöde.
                    Från början fanns det 15 st ägg. När jag började fånga upp dem i håven så gick ett i kras av min fumlighet och när jag fått upp alla övriga så räknade jag dem men fick det bara till 9 st? Kollade runt noga i karet men kunde inte se några fler!? Chansade på att honan ändå plockat upp ett par så jag lät henne vara kvar i karet.
                    Några timmar senare släppte jag ner ett par flingor i karet för att se om hon tog dem. De flöt ner rätt framför nosen på henne och hon struntade i dem så jag misstänker att hon nu iaf har 5 ägg i munnen. Ser ju ingen direkt påse under hakan när de är så få.

                    Äggen jag lyckats fånga upp lät jag vara kvar i håven och har fösökt att få en bra cirkulation för dem men tror inte jag har lyckats så bra. Dem ser inte friska ut längre, bara ett par stycken ser okej ut. Till nästa gång ska jag försöka ha en sån där tumlare redo! Om det nu blir någon nästa gång!

                    Är intresserad av lite skötselråd vad det gäller Ahli Iceberg, har inte hittat så mycket information om dem? Vad tycker dem om för miljö? Vilken sorts foder bör dem få osv?
                    Jag vet inte exakt vilken sort min Ahli tillhör? Dem är klarblåa med vit/silverskimrande rygg/ryggfena och gul analfena (aningen gul på alla fenors undersida). Honorna är hel gråa.

                    Hälsningar Jess!

                    Kommentar

                    • Lars Danielsson
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 5

                      #11
                      Hej.
                      Min erfarenhet med mina ahli, är att man kan vänta ganska länge innan man tar ynglena. Honan verkar inte alls benägen att spotta för tidigt. Jag har fått många kullar, så många att de sista har jag inte brytt mig om att ta. och då ruvar honan länge. Nästan för länge så hon blir väldigt smal.
                      Gör så här om du vill ha ynglena.
                      Ha koll på när fiskarna leker. Hannen börjar att gräva en grop när det börjar bli dags. Sen måste du vänta ca 17 dagar brukar räcka. Då har honan en rejäl haka. Försök att fånga henne, sen kan du stjäla ynglen. Jag brukar ha dem i en yngelkasse i mitt minsta akvarium. Matar med ciklidflingor, det är enklast, det har funkat bra hittils. Har provat cyklops, räkmix. De verkar äta det mesta.
                      Min erfarenhet är att ahli verkar vara en lätt fisk som klarar de flesta miljöer. Jag har både växter, stenar och sandbotten. Men hanen verkar vilja ha lite fri bottenyta att gräva sin lekgrop på. De fiskar jag har är väldigt glupska och äter allt som serveras tom malarnas plecotabletter slinker ner. Jag ger dem pellets, räkmix. flingor.
                      ps jag har en hona som är dags att tömma. Hon har gått väldigt länge, du kan få ynglena om du vill ha. Det brukar bli ca 20 st hör av dig annars får hon vara. lycka till

                      Kommentar

                      • D-jess
                        Användare
                        • november 2009
                        • 36

                        #12
                        okej, ikväll har min andra Ahli hona och en hanne lekt. Tror jag iaf. Dem har dansat en massa runt varandra och honan har naffsat vid hanens analfena. Hanen jagade bort alla andra fiskar runt omkring så de höll sig i kanerna på akvariet. Min sambo påstod senare att han såg honan klämma ut ett ägg som hon sedan fångade och behöll i munnen. Honan ser svullen ut i bakre delen av buken så jag tror det är pågång.
                        Den andra honan som jag behöll i det andra karet ska få gå tillbaka då jag inte tror hon bär några ägg länge, hon måste ha ätit dem eller någonting!

                        Funderar på att inte flytta denna hona utan låta henne vara kvar och se vad som händer? Vad tror ni om det? Kommer någa yngel klara sig eller brukar alla stryka med? Hur ofta leker dem?

                        Tack Lars men jag är bara sugen att se hela processen själv, om jag lyckas få yngel så kommer jag att bli tvungen att göra mig av med dem så småningom. Har inte plats för mer fisk i mitt kar.

                        Hälsningar Jess!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag skulle nog hellre låta honan som tuggar gå kvar i stora karet i ca 15 dagar...då har hon yngel i munnen och om hon släpper dom så borde de klara sig själva OM du har bra vattenvärden i lilla karet.

                          Kommentar

                          • Magnus m
                            Användare
                            • december 2008
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Jag skulle nog hellre låta honan som tuggar gå kvar i stora karet i ca 15 dagar...då har hon yngel i munnen och om hon släpper dom så borde de klara sig själva OM du har bra vattenvärden i lilla karet.
                            Ja Jess håller med Stefan låt honan gå i burken i ca 15 dagar sen kan du klara ynglen själv om hon skulle spotta ut dom vid flytten, då har dom svans och klarar sig på gulesäcken.
                            Så låt honan gå kvar och skulle hanen vara för aggro och jaga henne så kan du ju flytta på han en tid.
                            Petrochromis biten!

                            Kommentar

                            • D-jess
                              Användare
                              • november 2009
                              • 36

                              #15
                              Men min tanke var att låta henne vara kvar under hela tiden? Att jag inte flyttar henne över huvug taget, men då kanske hon kommer få det väldigt tufft i det stora karet mot alla andra fiskar?

                              Kollade till henne nu på morgonen och hon ser fortfarande svullen ut i bakre delen av buken men har ännu inte någon påse under hakan vad jag kunde se. Hur lång tid tar det tills hon få det?

                              /Jess

                              Kommentar

                              Arbetssätt...