Erfarenheter av Mel. chipokae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Erfarenheter av Mel. chipokae?

    Hej,
    skulle vilja få in lite av era erfarenheter av den vackra Melanochromis chipokae beträffande graden av aggressivitet/tuffhet. Får så olika uppgifter. Artregistret beskriver den som "trots sin storlek är det en relativt snäll Melanochromis".Andra röster beskriver den som mycket stökig, aggressiv eller lugn.
    Tänkte ev. ha den tillsammans med S. fryeri.
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    #2
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Hej,
    skulle vilja få in lite av era erfarenheter av den vackra Melanochromis chipokae beträffande graden av aggressivitet/tuffhet. Får så olika uppgifter. Artregistret beskriver den som "trots sin storlek är det en relativt snäll Melanochromis".Andra röster beskriver den som mycket stökig, aggressiv eller lugn.
    Tänkte ev. ha den tillsammans med S. fryeri.
    Jag har haft ett par av denna fina art i ett 720L tillsammans med flera arter av mbunas och mycket stengrottor.

    Tyvärr var hanen mycket hård mot honan som fick simma vidare i fiskhimlen.

    Men jag har en kompis i vår akvarieförening som har lyckats få yngel av dem. ( Förstagångs odling tror jag det kallades på den tiden.)

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ok. Tack!
      Kanske idé att försöka ha flera hannar till lika antal honor.

      Kommentar

      • Thomas R.

        #4
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Ok. Tack!
        Kanske idé att försöka ha flera hannar till lika antal honor.
        Alltid en god idé att ha en större grupp med flera hanar!
        En mkt trevlig och underbart snygg fisk. Jag hade mina tillsammans med fryeri, compressiceps, calliptera, livingstonii och christyi!
        Inga problem att få lek på den!

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av Thomas R.
          Alltid en god idé att ha en större grupp med flera hanar!
          En mkt trevlig och underbart snygg fisk. Jag hade mina tillsammans med fryeri, compressiceps, calliptera, livingstonii och christyi!
          Inga problem att få lek på den!
          Ska ge den en chans! 4+4 kanske. Tillsammans med lika antal fryeri och kanske en art till i ett 375-kar.

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Min erfarenhet är att det är en rejält tuff mbuna som ägnar större delen av dagen åt att fightas inom arten. Jag tror att fryeri kan passa bra tillsammans med dem, trots att de är BETYDLIGT "mesigare". Förhoppningsvis kommer inte chipokae att se fryerin som någon konkurrent som är värd att ödsla tid på.
            Kom bara ihåg att alla som ser ut som honor inte är det - fast det känner du kanske till? (Undertryckta hanar väljer att uppträda i honfärger för att inte utlösa aggression hos den dominante hanen.)

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Min erfarenhet är att det är en rejält tuff mbuna som ägnar större delen av dagen åt att fightas inom arten. Jag tror att fryeri kan passa bra tillsammans med dem, trots att de är BETYDLIGT "mesigare". Förhoppningsvis kommer inte chipokae att se fryerin som någon konkurrent som är värd att ödsla tid på.
              Kom bara ihåg att alla som ser ut som honor inte är det - fast det känner du kanske till? (Undertryckta hanar väljer att uppträda i honfärger för att inte utlösa aggression hos den dominante hanen.)
              Tack för ännu en synpunkt! Så hannarna kan se ut som honor utan inslag av blått? Ska tänka på det när jag köper dem.

              Kommentar

              Arbetssätt...