Matvägrande Tropheus!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • honken
    Användare
    • juli 2006
    • 3

    Matvägrande Tropheus!!

    Hej!!

    Jag har ett 720 l med Tropheus. Allt har varit bra ända tills 2 veckor sedan då fiskarna började att bete sig "slött". Nu den sista veckan har dom börjat matvägra . Jag sköter mina vattenbyten och vatten kvaliten är god. Är det någon i detta avlånga land som har någon ide va det kan vara?

    MVH Honken
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    #2
    Ursprungligen postat av honken
    Hej!!

    Jag har ett 720 l med Tropheus. Allt har varit bra ända tills 2 veckor sedan då fiskarna började att bete sig "slött". Nu den sista veckan har dom börjat matvägra . Jag sköter mina vattenbyten och vatten kvaliten är god. Är det någon i detta avlånga land som har någon ide va det kan vara?

    MVH Honken
    Flagyl eller likvärdigt omedelbart om du vill slippa dödsfall i gruppen.
    Har du inte detta hemma så gör ett vattenbyte och öka salthalten i karet för att eventuellt kunna lindra sjukdomsförloppet. Men som sagt medicinera snarast möjligt om du vill slippa döda troffar.

    Kom ihåg att sänka vattennivån så du inte behöver ta så många tabletter.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • honken
      Användare
      • juli 2006
      • 3

      #3
      Är flagyl något som zoo handlare har hemma? eller behöver jag recept? Har lite panik för nu hittade jag Döda yngel i karet.

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Ursprungligen postat av honken
        Hej!!

        Jag har ett 720 l med Tropheus. Allt har varit bra ända tills 2 veckor sedan då fiskarna började att bete sig "slött". Nu den sista veckan har dom börjat matvägra . Jag sköter mina vattenbyten och vatten kvaliten är god. Är det någon i detta avlånga land som har någon ide va det kan vara?

        MVH Honken
        Hej och välkommen till NCS.

        Har du mätt vattenvärdena, PH, Nitrat etc?
        Filtren vad har du och när gjorde du rent dessa?
        Hur många troffar har du?
        Vad för foder, bytt nyligen?
        Någon rutin som ändrad?
        Hur mycket vatten byter du ex.i veckan?

        Jag tror Stephan E förslag är helt rätt men det kan vara bra och få reda på lite till. Det är ju något som har triggat dom till att sjukna in, kan ju vara bra och försöka hitta orsaken.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • honken
          Användare
          • juli 2006
          • 3

          #5
          Tack för dom snabba svaren!!
          Jag har en filtermodul och ett ytterfilter och dom rengörs med jämna mellanrum ca 1-2 ggr månaden. Antalet troffar är ca 30 st+ några överlevande yngel. Jag byter ca 20-25% varje vecka . Fodret jag använder är Räkmix som är inköpt på djurmagazinet, det har jag haft i alla år. Det enda som har ändrat sig nyligen är att jag uppräckte att en av troffarna hade "svamp" vid ögat så jag har tillsatt salt utan jod vid vattenbytena.

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #6
            Ursprungligen postat av honken
            Är flagyl något som zoo handlare har hemma? eller behöver jag recept? Har lite panik för nu hittade jag Döda yngel i karet.
            Octozin har PWSS (snabb leverans) och det har jag en burk av hemma utifall det blir några problem i mina burkar. Sedan har du ju Metrozinadole eller vad det nu heter som också är likvärdigt med Flagyl. Finns inget värre än att bara se hela grupper tyna bort. Oftast blir de ju inte ens feta om buken utan de kilar bara vidare. Lycka till!

            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Hej honken o välkommen till ciklidforumet.
              Håller med tipsen att medicinera omedelbart.
              Men ja tycker att du rengör ditt ytterfilter alldeles för ofta. har du någe filtermedia som sätterigen så snabbt så plocka bort filtermattan o ersätt med grövre matta samt sätt på ett förfilter på insuget som tar bort de större partiklarna. förfiltret kan du rengöra ofta.
              Biologin i ett ytterfilter är något man har nytta av att vara rädd om. Mina ytterfilter rengör ja i princip inte oftare än det är absolut nödvändigt .d.v.s. inte oftare än en gång om året, ofta mera sällan.
              Rengör du så ofta som 1 gång i månaden så har du me lite otur ingen levande biologi alls i ett sånt filter.
              I filtermodulen kan du ju dock köra me tätare filtermatta och ha som partikelfilter.
              O kombon ett partikelfilter o ett biologiskt filter är riktigt bra i ett akvarium som är hårt belastat med den matning av räkmix som du gör.

              Sen tycker ja att du ska efter medicineringen göra några stora 50%iga vattenbyte för att få bort allt eventuellt bös i vattnet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...