Spirulina-tankar om Röd Zebra...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Spirulina-tankar om Röd Zebra...

    Jag har noterat att Röd Zebra lättare får spirulina pigment än andra Mbuna. Jag har även noterat att honorna är känsligare för det än t ex de blå hanarna. Någon som vet anledningen till detta?

    Hur kommer det sig att en producent av foder skriver på sin produkt att den innehåller 36% Spirulina? Jag har inte haft sådan hög procentsats med spirulina i min räkmix, men ändå fick jag pigmentfläckar på Zebrorna...??
    Man förutsätter ju att producent av foder vet hur mycket spirulina det kan vara utan att riskera pigmentfläckar.
    Kanske är det någon annan faktor som spelar in och inte enbart för hög andel spirulina...någon som vet något om detta??

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Ungdjur/Yngel
    1st 16L Yngel
  • elof
    Användare
    • juni 2002
    • 225

    #2
    spenat gör väl så att fiskarna får mörkare partier också? mina fiskar blir bara fläckiga precis vid måltiden, sen efter 10-15 min ser dom ut som vanligt igen (bara mina c. moorii som blir fläckiga).

    MVH Simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      hej!

      elof, det är inte p.g.a spirulinat dom får mörka fläckar(Moorii) dom får mörka fläckar då de äter.


      MvH Daniel

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:
        elof, det är inte p.g.a spirulinat dom får mörka fläckar(Moorii) dom får mörka fläckar då de äter.
        Se dock detta:


        Det låter som om både spenat och spirulina har höga halter karoten, vilket förvånar mig lite.
        Har ingen provat att använda astaxanthin istället?


        Kommentar

        Arbetssätt...