d.compressiceps "finne"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    d.compressiceps "finne"?

    Någon som vet vad det kan vara? Har varit så i snart i en månad. Har fösökt salta karet med lite mer än 0.6dl/100l men har inte hjälp. Han äter bra, är pigg och försöker även att leka. Ena dagen är den nästan borta (den syns, men blir betydlit mindre än på bilden), och andra dagen är den tillbaka i ursprungs läget. Går bara runt och runt.

    Bilder:







    Senast redigerad av TutenStain; 22 november 2009, 13:33.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hade liknande på en ca-ciklid en gång. Hittade inlägget ag hjorde då:
    Hej, denna knöl har min bocourti haft fyra veckor nu. Skada tänkte jag först. Den har varit likadan ungefär, kanske lite mindre nu. Fisken mår bra, äter och verkar inte märka av knölen. Har någon en tanke om vad det kan vara? Mvh Pablo


    Det gav med sig med tiden. Gav den ett enskilt saltbad med hög Koncentration. Vet inte om det var orsaken till att det läkte. Men det skadar ju inte att försöka. Har för mig att knölen/såret fanns kvar ganska länge innan det försvann. Precis som på din kom och gick det en tid./Pablo

    Kommentar

    • TutenStain
      Användare
      • september 2008
      • 168

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Hade liknande på en ca-ciklid en gång. Hittade inlägget ag hjorde då:
      Hej, denna knöl har min bocourti haft fyra veckor nu. Skada tänkte jag först. Den har varit likadan ungefär, kanske lite mindre nu. Fisken mår bra, äter och verkar inte märka av knölen. Har någon en tanke om vad det kan vara? Mvh Pablo


      Det gav med sig med tiden. Gav den ett enskilt saltbad med hög Koncentration. Vet inte om det var orsaken till att det läkte. Men det skadar ju inte att försöka. Har för mig att knölen/såret fanns kvar ganska länge innan det försvann. Precis som på din kom och gick det en tid./Pablo
      Det där gjorde mig mycket lugnare på en gång, tack!

      Jag får helt enkelt vänta och se. Hur mycket salt och hur länge fick den saltbad? (antar att du använde dig av ett separat akvarium?)

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Inget jag gör ofta. Men då fick den bada i en hink. Det är ju inte tänkt att de ska vara nån längre tid i badet. Lös upp nån deciliter jodfri salt i en tillbringare. Fyll på försiktigt, etappvis och avvakta reaktion från fisken. Gör så tills den börjar se ansträngd ut beträffande andning och allmäntillstånd. Börjar den visa tecken till att vända sig på sidan så ta genast upp den och återför den till akvariet.
        Om man tycker detta verkar vanskligt ska man låta bli.

        Kommentar

        Arbetssätt...