Förslag på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Det är lite roligt hur vissa säger att de absolut inte går i ett 375 men att det går utmärkt i ett 500. För det första så är karen oftast exakt lika långa, vilket är det viktigaste. För det andra tror inte jag att någon som påstår detta skulle alls ha några vetenskapliga bevis eller ens observerat några skillnader på beteende mellan storlekarna.

    Zoopet skriver 150cm och 375, och de vet jag har god marginal i storleken. (Författaren har även ökat storleken genom åren på samma art erfar jag).

    C. Moorii funkar utmärkt i 375! Självklart hade 3000 liter varit bättre, Malawisjön hade varit bäst, men att de skulle funka i 500 och inte i 375 är bara nått någon har hört och förmedlar det vidare utan att direkt veta vad de snackar om.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #17
      Det är klart att det funkar det betvivlar jag inte en sekund på.

      Men är är det rätt att sätta en så stor fisk att den inte kan vända utan att ta det försiktigt för att inte krocka med rutorna?

      Jag vill bara uppmärksamma att vi har ett visst ansvar som djurhållare. Som jag påpekade är jag ingen biolog med inriktning på betendevetenskap hos Moorii utan med MINA erfarenheter av Haplisar drar jag den slutsatsen. Jag TROR att jag har rätt därför skriver det. Kan någon bevisa att jag har fel i mitt påstående är jag naturligtvis villig att ändra på mig.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Rob
        Användare
        • april 2003
        • 143

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Rickard

        Jag tycker det är för trångt för dom. Även fångarna i Tyskland under andra värdskriget fick barn och jag har svårt att tro att dom trivdes. (kanske lite dålig jämnförelse men än då).

        Jag fattar inte att du över huvudtaget har vett till ett sådant här uttalande. Att du kan göra en jämförelse mellan människor och fiskar begriper jag inte heller. De är ju inte ens däggdjur.
        "Bättre sent än aldrig" []

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          "Det är lite roligt hur vissa säger att de absolut inte går i ett 375 men att det går utmärkt i ett 500."
          Troligtvis beror detta på att ett akvarium på 375-liter är ett gränsfall för denna art och därför har man olika erfarenheter av detta.

          "För det första så är karen oftast exakt lika långa, vilket är det viktigaste."
          Ja bottenarean är mycket viktigare än vattenvolymen för dessa ciklider.

          "För det andra tror inte jag att någon som påstår detta skulle alls ha några vetenskapliga bevis eller ens observerat några skillnader på beteende mellan storlekarna."
          Akvaristik är ingen exakt vetenskap tyvärr. Det som fungerar för någon behöver inte alls fungera för andra.

          "Zoopet skriver 150cm och 375, och de vet jag har god marginal i storleken. (Författaren har även ökat storleken genom åren på samma art erfar jag)."
          Jag håller inte riktigt med dig där. T ex akvariestorlek för L. ocellatus är 50 cm och 30 liter, det kan ingen påstå att det är väl tilltaget utan det är snarare ett minimimått.
          Det kan man också läsa på beskrivningen här;


          "C. Moorii funkar utmärkt i 375!"
          Oftast fungerar det bra men det det behöver inte vara så.

          "Självklart hade 3000 liter varit bättre, Malawisjön hade varit bäst, men att de skulle funka i 500 och inte i 375 är bara nått någon har hört och förmedlar det vidare utan att direkt veta vad de snackar om."
          Själv har jag haft C. moorii under ganska många år i olika akvariestorlekar med blandat resultat. På min hemsida har jag angett 350-liter som minsta akvariestorlek för denna art. Givetvis beror det också på vilka medinvånare de har i akvariet, inredningen är en annan påverkande faktor. Får de gå helt själv klarar de sig givetvis bättre i ett mindre akvarium. I ursprungsfrågan handlade det om C. moorii var ett lämpligt komplement till de 3 arter som redan finns i akvariet. Visst kan det fungera med några få C. moorii i karet men man får då vara medveten om att det är ett gränsfall och kan också sluta olyckligt.
          Jag påstår att ingen med säkerhet kan påstå varken att det fungerar eller att det inte fungerar, troligtvis gör det men det behöver inte göra det.
          Detta är mina erfarenheter, men som sagt akavaristik är ingen exakt vetenskap och det finns säkert många med andra erfarenheter vilket jag tycker är en del av tjusningen med hobbyn.

          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #20
            Jag glömde tipsa om denna Ciklidbladsartikel om C. moorii;
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #21
              Till Rob: som jag sa var det en sisådär jämnförelse när jag använde 2:a Värdskriget. Det jag vill poängtera är att det är ett gränsfall och vi kan troligen ej använda antal lekar som en måttstock om fiskarna trivs eller ej. Titta djurhållningen av höns t.ex. Enl. era teorier trivs dom ypperligt eftersom dom i trånga burar förökare sig mer än vilda höns.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Rob
                Användare
                • april 2003
                • 143

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Rickard

                Till Rob: som jag sa var det en sisådär jämnförelse när jag använde 2:a Värdskriget. Det jag vill poängtera är att det är ett gränsfall och vi kan troligen ej använda antal lekar som en måttstock om fiskarna trivs eller ej. Titta djurhållningen av höns t.ex. Enl. era teorier trivs dom ypperligt eftersom dom i trånga burar förökare sig mer än vilda höns.
                Tycker fortfarande att man inte kan jämföra människor och fiskar. Angående höns så är jag inte så insatt i det ämnet men är det inte så hönsen som sitter i de trånga burarna lägger ägg. Obefruktade ägg som sedan hamnar på frukostbordet och i hushållet. Mycket möjligt att jag är ute på hal is för jag ska villigt erkänna att jag inte vet så mycket om hönsnäringen. Men vad har höns med fisk att göra?
                "Bättre sent än aldrig" []

                Kommentar

                • Rob
                  Användare
                  • april 2003
                  • 143

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av ryghar

                  Hej jag har ett 375 liter akvarium med 4 st Melanochromis maingano, 8 st Metriaclima esthrae (varav 4 är OB) och 5 st Metriaclima lombardoi. Är det nån som har förslag på några malawisar som passar med dessa. Jag har själv funderat på c.moorii.
                  Tycker gott att du kan testa med C.Moorii. Vet en som fick lek på ett vildfångat par på ca 12 cm i ett 150liters. (Nu lär väl Rickard skrika rätt ut)
                  "Bättre sent än aldrig" []

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #24
                    Ja ville bara man till lite eftertanke istället för att proppa karet fullt med fisk. Nu menar jag inte endast detta fall utan i största allmänhet. Vi vet igentligen inte vilka krav fiskarna ställer på storlek av kar för att trivas utan vi kan bara gissa. Sedan har vi olika tolkningar beroende på erfarenhet mm. Jag har sett CA-ciklider på 30 cm i 100 liters kar i flera zoobutiker. Dom lever och förökar sig, är det rätt?
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Jagad hela dagarna i ett 1000 liters eller kung i ett 375liters ?
                      Alltså storleken är ju beroende av hur många andra fiskar man har bla och hur agressiva dom är i förhållande till varandra....

                      Men som sagt hellre kung i ett 375 en jagad i ett 1000 liters.....
                      Man får gå lite på känsla helt enkelt och känner man att man plågar fiskarna kanske man ska avsluta sin hobby.

                      Mvh
                      Deelay
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...