Ny 375:a Tanganyika - fiskförslag, tips och råd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Ny 375:a Tanganyika - fiskförslag, tips och råd?

    Halloj!

    Akvarierummet (a.k.a. "mysrummet") börjar arta sig och nu är sista 375-litersburken up and running. Det ska gå Tanganyika i den. Den har en BTN Tanganyika-bakgrund med filtrering genom filtermatta bakom bakgrunden och ett powerhead på varje sida.

    Prinsessorna ska få en egen 240-litersburk och multisarna ska flytta till ett 90-liters, så de fiskar jag har nu som ska få flytta in i nya 375:an är bara några få:

    * 1 st N. leleupi
    * 1 st A. calvus
    * 2 st P. nigripinnis, som jag funderar på att utöka med 4 st till.

    Frågan är nu vad jag mer ska ha. Behöver råd och tips från er för att kolla vad som kan funka. Fiskar som jag funderat på (läs: är sjukt sugen på) är:

    * Callochromis pleurospilus, en grupp på 5-6 st. (Såg några Kigoma 'rainbow flame' som var helt fantastiska.)

    * Ophthalmotilapia ventralis, skulle den arten funka i 375 liter och hur skulle en grupp vara uppbyggd då? 1+4 typ?

    * Någon Xenotilapia, kanske X. papilio, X. 'papilio sunflower' eller X. spilopterus?

    Vad tror ni? Vad hade ni gjort med burken? Har ni några andra fisktips som jag missat? (Inte troffar... ) Alla tips och råd är varmt välkomna.

    Som lite inspiration kommer här två bilder från rummet; en överblick och nya 375:an. Det kommer förstås komma mer sten i akvariet om ni tycker det ser lite tomt ut.
    Daniel Andréasson
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Välkommen till forumet!
    Snygga kar. Calvus och leleupi ska inte vara något problem. Calvus håller ett mindre revir och lär jaga bort leleupin och andra invånare ifrån detta. Nigripinnis vet jag inget om förutom att hanarna gärna håller till i grottor, och kan kanske få problem med leleupi. Det finns många på forumet med med mycke större Tanganyika kunskaper än jag. Så du får nog de svar du behöver.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Wohh vilket fiskrum, snyggt pråpert och riktigt grannt. Snyggt jobbat Daniel
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Ja

        det var riktigt snygga akvarium. BTN Tanganyika är är en av de snyggaste btn bakgrunder som finns. Jag är nog ingen hjälp angående dina frågor då jag skulle ha droppat dessa fiskar o stoppat i en 20-25 troffar t, ex Yellow Musanga eller en grymt röd troffe

        En till calvus så du kanske får ett par, lite fler nigripinnisar och sandlekare. Du kanske inte vill ha hästnosar då heller om du inte vill ha troffar?

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Hallå igen.

          Tack för välkomnandet (även om jag hängt på forumet sen 2004... ) Och tack för berömmet.

          Jag kanske ska specificera min fråga lite mer. I dagsläget har jag alltså ett 375-liters med prinsessor, multisar, nigripinnisar, en leleupi och en calvus. (Det har jag haft i nuvarande form i kanske sex år.) Leleupin, calvusen och nigripinnisarna ska flytta till nya 375:an och dom andra ska flyttas till andra burkar. ("Gamla" 375:an ska bli malawiburk.)

          Frågan är då vad som kan passa som sällskap.

          Skulle det funka att ha en grupp Callochromis pleurospilus (5-6 st) tillsammans med kanske 1+3 O. ventralis? Eller med ett litet gäng Xenotilapia? Eller räcker det med Callochromisarna?

          Eller har någon något annat bättre förslag?
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av dinajel
            Frågan är då vad som kan passa som sällskap.

            Skulle det funka att ha en grupp Callochromis pleurospilus (5-6 st) tillsammans med kanske 1+3 O. ventralis?
            Jag har 2 Callochromis pleurospilus i samma kar som ett 25tal ventralisar och en massa Cyprichromis leptosoma utinta. Pleurospilushanen bråkar ganska ofta och hårt med ventralishonorna, varvid ventralishanarna ger sig på pleurospilusen.

            Jag hade flera pleurospilusar, men de har minskat i antal och jag tror att ventralishanarna har faft ihjäl dem.
            Detta behöver inte vara så i alla kar , men i mitt så är det så. leptosomorna lever sitt eget liv och varken stör eller blir störda av de andra. Så de kanske du kan ha i din burk. Det finns ju så många olika sorters cyprichromisar som är riktigt snygga.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag har 2 Callochromis pleurospilus i samma kar som ett 25tal ventralisar och en massa Cyprichromis leptosoma utinta. Pleurospilushanen bråkar ganska ofta och hårt med ventralishonorna, varvid ventralishanarna ger sig på pleurospilusen.

              Jag hade flera pleurospilusar, men de har minskat i antal och jag tror att ventralishanarna har faft ihjäl dem.
              Det låter ju inget vidare. Hur stort kar har du dom i? Det låter som en rätt rejäl burk.

              Läser man artbeskrivningen här på ciklid om ventralis så står det att "Lämpligt sällskap i akvariet är en del andra 'sandciklider' samt några par från 'Lamprologus-gruppen'." Men då får det nog bli antingen eller. Vore dumt om fiskarna hade ihjäl varandra bara pga ren dumhet/habegär från min sida. Speciellt som burken bara är 375 liter.

              Detta behöver inte vara så i alla kar , men i mitt så är det så. leptosomorna lever sitt eget liv och varken stör eller blir störda av de andra. Så de kanske du kan ha i din burk. Det finns ju så många olika sorters cyprichromisar som är riktigt snygga.
              Ja, jag har varit lite inne på att byta ut nigripinnisarna som cyprisar. Cyprisar verkar vara lite mer livfulla än nigripinnisar som mest bara står och hänger och bevakar sitt hörn.
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              Arbetssätt...