ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    ancistrus?

    hur många av er har ancistrus eller nån annan effektiv algätare i sina malawi och tanganyikaakvarium? om man skippar malarna, blir akvariet knallgrönt på 3 dagar då?

    / Simon

    MVH Simon
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Nä, akvariet blir inte knallgrönt om du inte har malar i och det beror på att Malawiciklider är ganska bra algätare själva.
    Själv har jag tre st. Ancistrus i mitt Ciklidakvarium och det fungerar utmärkt.
    Aldrig alger på stenar eller på rutorna.


    /Roger
    /Roger

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      Jag har 3 st i mitt Malawi kar, fungerar utmärkt, malawisarna bryr sig inte alls om dem.
      Samma med Ancitrusarna dom bryr sig inte om Malawisarna=)


      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • spaceace
        Användare
        • februari 2003
        • 93

        #4
        Jag har 2st. Pleco och 1st. Gibbi i mitt 720. funkar utmärkt!

        Spaceace
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Jag tycker att malar har en given plats i nästan alla akvarier, i malawi- och tanganyikakaren tycker jag förutom en mer biotopriktig malsort att ancistrus också är idealiskt.

          Några stycken beroende på akvariestorlek tycker jag är bra, beror lite på men kanske 1 per 100 liter. På så sätt hålls både rutor och inredning hyffsat rena från algtillväxt. Dessutom äter de ju av matrester som hamnat på botten, de är en bra städhjälp som även arbetar nattetid

          David
          David

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Jag har en ancistrus i mitt lilla malawikar, där är nästan aldrig några alger, så gör som David ovanför sade, ha ungefär en ancistrus/ 100 liter......lycka till om du ska införskaffa malarna, de är oftast ganska skygga, men de jag har är ganska aktiva trots att det nästan alltid är fullt med aktivitet i karen........


            http://www.70megs.com/jonasakvarie/ ,min hemsida, titta gärna in nån gång....

            Mvh Jonas
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Hej,

              Kan ju lägga till att mina Ancistrusar har lekt i mitt yngel kar (Malawi) dom är 1 cm långa å är smalare än en tandpetare=)

              Mvh Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Jag har en ancistrus i mitt kan med prinsessor och han får min själ slåss för sin grotta och sin mat. Men iofs. så har inga problem att värja sig när det väl kommer till kritan.
                Jag har dock noterat ett ganska skumt beteende hos prinsessorna. Det kan vara jag som missuppfattat det hela men när jag släpper ner en maltablett så samlas cikliderna runt den och äter en i taget medans de andra försöker att hålla malen på avstånd. Till slut tröttnar malen och kastar sig vildsint in och kör bort gangsterprinsessorna.
                Så förutom att det biotopmässigt är helt fel att ha en ancistrus i sitt malawi/tanganyika-kar så går det alldeles utmärkt fast min mal har blivit lite lat på sistonde så akvariet håller på att alga igen. Men men...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har 4st i ett Malawi 375L-kar och 2st i ett uppfödningskar.

                  Stefan, Skövde

                  375L Malawi
                  2st 105L
                  Ungdjur/Yngel
                  1st 16L Yngel

                  Kommentar

                  • odilou
                    Användare
                    • april 2002
                    • 308

                    #10
                    Det fanns en ancistrus i mitt C. frontosa-kar tidigare, men den åt C. frontosorna upp. C. frontosa accepterar endast biotopriktiga arter som sällskap.

                    Kommentar

                    • Mackis
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 34

                      #11
                      Jag hade oxå ancistrus i mitt kar tillsammans med frontosa & malawisar men det gick hur bra som helst, malarna var 6-8 cm och frontosorna var 15-20 cm!

                      // Markus

                      540 Ciklidsoppa

                      Kommentar

                      • Christopher
                        Användare
                        • april 2002
                        • 72

                        #12
                        Även jag har Ancistrus malar tillsammans med mina 15-20cm C.Frontosor... Det går fin fint!!!

                        Mvh.Christopher

                        Kommentar

                        Arbetssätt...