rädda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte6633
    NCS Medlem
    • december 2003
    • 25

    rädda fiskar

    Hej!

    Har haft yngel från cyprichromis leptosoma "malasa" och Callochromis spilurs (osäker på stavning) i samma kar en längre tid. Men då C. leptosoma ynglen börjar dra i från i storlek så flyttade jag dem till ett annat kar. Där trivs dom bra.

    Men de fiskar som går kvar, ca 20 stycken, beter sig sig konstigt. De bara gömmer sig och är rädda. Nästan så att dom är rädda för sin egen skugga. Varför har det blivit så här? Är det för lite fiskar i karet eller är det dåligt inrett? Är ett 125 liters med lite stenar och växter. Fisken är ca 2 cm. Detta beteendet har pågått i ca en vecka nu.

    Tacksam för svar.

    Mvh Mattias
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Tror det har att göra med en individ som styr gruppen och att denna individ lätt blir skrämd. Övriga följer reaktionen. Försök att se vem som är "ledare"och plocka bort fisken.

    Sker ingen förändring så ta bort all inredning så att fiskarna inte har gömställe. Troligen är det för lite fiskar i karet och att det på något sätt gör hela gruppen osäker.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Hej!
      I ett fungerande akvarium med kanon h2o är fisken lugn och trygg.
      Att fisken är stressig och orolig beror oftast på att vattenvärdena är dåliga.
      Filtret kanske behöver rengöras??
      Ta och byt lite vatten och se till att ph ligger över 7,5.
      Se till att filtret funkar som det skall och håll tummarna.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • matte6633
        NCS Medlem
        • december 2003
        • 25

        #4
        Tack för bra tips. Ska kolla över vattenvärdena och byta vatten imorgon. Hoppas det hjälper. Fungerar inte det ska jag pröva det andra tipset. Tack för hjälpen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Provar du mitt först så slipper du prova det andra sedan...*haha* (sorry)

          Kommentar

          • matte6633
            NCS Medlem
            • december 2003
            • 25

            #6
            Så nu har jag nog fått ordning på det igen. Jag har byt vatten och sedan åkte jag iväg över helgen och vips var det bra igen.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Jepp jepp underskatta aldrig ett vattenbyte när allt inte står rätt till
              Bra att du hade studerat dina firrar o kunde avstyra tråkigheter innan dom inträffat.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av matte6633
                Så nu har jag nog fått ordning på det igen. Jag har byt vatten och sedan åkte jag iväg över helgen och vips var det bra igen.
                Kanonbra!

                Du bör dock vara vaken och hålla ögonen öppna på snabba förändringar i vattenkvalitet då det kan vara något som ger obalans...det behöver inte vara det men blås inte faran över för tidigt bara. Ändå riktigt roligt att det går åt rätt håll...

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av matte6633
                  Så nu har jag nog fått ordning på det igen. Jag har byt vatten och sedan åkte jag iväg över helgen och vips var det bra igen.
                  Det var kul att höra.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...