Korsningsrisk mellan jullar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Korsningsrisk mellan jullar

    Ja har idag Julidochromis regani "Kipili" i mitt 2400 liters.
    Vill sätta in Julidochromis marlieri.
    Men gör ja det så är det i stort sett omöjligt att ångra sig för att dom är omöjliga att komma åt i mitt modulfyllda kar.

    Har någon av er hållt dessa i samma kar?

    Finns det korsningsrisk?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av LN
    Ja har idag Julidochromis regani "Kipili" i mitt 2400 liters.
    Vill sätta in Julidochromis marlieri.
    Men gör ja det så är det i stort sett omöjligt att ångra sig för att dom är omöjliga att komma åt i mitt modulfyllda kar.

    Har någon av er hållt dessa i samma kar?

    Finns det korsningsrisk?
    Hej!
    Har aldrig själv kört denna kombo men ser en överhängande risk för korsning.

    Då är frågan om du kan leva med bastarder i karet som kanske blir resultatet?

    Vidare funderar jag på om det är värt risken? Det finns så mycket annat att ha i baljan utan att chansa.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Jag

      har haft marlierin och den är inte lika vacker som regani kipili. Dom blir lika stora, och jag antar att dom har samma beteende. Mina marlieri var rätt hårda på mina ikolayngel(4-6cm) och spöade på dem ordentligt om dom kom för nära revirgrottan. Nu har ju du ett enormt stort akvarium så plats finns ju för både jullar o troffar, men mina gick i ett 660L o var grininga ändå (1+1). Skulle välja att enbart köra Regani kipilin och ha en annan firre till istället för kombon regani + marlieri. Men det är jag det ....

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Oki ja lyssnar på er. Vilken firre som glider i bakgrunden skulle ni satsa på?
        Hästnosar har ja testat tre sorter och dom tynar bort för att dom är för veka.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Eldnor
          Användare
          • juni 2008
          • 99

          #5
          Korsningsrisk, japp!

          I zoobutiken hemma, hade dom blandade Jullar i ett kar. Till slut blev det ett mixat par kvar, dom har fått en massa yngel. Tror det var Regani och Marleri, så jag håller på korsningsrisk. Om det finns en partner av samma art kanske det blir annorlunda förståss. Dom verkar ju vara rätt "trogna" när dom väl hittat varandra. Så vaktar dom ju ynglen, så man ser vilka föräldrarna är.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Oki ja lyssnar på er. Vilken firre som glider i bakgrunden skulle ni satsa på?
            Hästnosar har ja testat tre sorter och dom tynar bort för att dom är för veka.
            Nu vet jag inte fullt ut vad du har för fiskar i karet så tipset får du ta med en nypa salt.

            Ja varför inte och kanske inte helt oväntat från mig en grupp
            Xenotilapia papilio Tembwe!?
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Om man generaliserar så är ju nästa Marlieri och regani samma art......... finns ju områden som t.ex Kigoma där jag själv varit där det helt klart är en mellanform. MEN mycket är kvar att säga om Jullarnas arttillhörighet, och just Kipilin har ju ibland ansetts vara en art i sig.
              Vad gäller "vanlig" regani och marlieri (alltså inte den från Gombe som vissa tror är marlieri och vissa inte) så skulle jag inte blanda. Framförallt inte om man har mer än ett par av var, dom överblivna, om det bli udda kommer nog korsa sig till slut. Vad gäller just Kilipi är det oklart men avstå är nog smartast.
              Men varför inte en annan Julle? Transkripus t.ex?
              Tematochromis?

              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Nu vet jag inte fullt ut vad du har för fiskar i karet så tipset får du ta med en nypa salt.

                Ja varför inte och kanske inte helt oväntat från mig en grupp
                Xenotilapia papilio Tembwe!?
                Ja har Xenotialpia Flavipinnis "Kasanga", Callochroms Peuruspillus "Maswa" och Reganochromis Calliurus. Tre sandlekare räcker för nu, men ja är ute efter en bakgrundssmygare som inte är för vek och tynar bort.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eldnor
                  I zoobutiken hemma, hade dom blandade Jullar i ett kar. Till slut blev det ett mixat par kvar, dom har fått en massa yngel. Tror det var Regani och Marleri, så jag håller på korsningsrisk. Om det finns en partner av samma art kanske det blir annorlunda förståss. Dom verkar ju vara rätt "trogna" när dom väl hittat varandra. Så vaktar dom ju ynglen, så man ser vilka föräldrarna är.
                  OK ja är övertygad, får testa en annan lösning helt enkelt.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av Carl
                    Om man generaliserar så är ju nästa Marlieri och regani samma art......... finns ju områden som t.ex Kigoma där jag själv varit där det helt klart är en mellanform. MEN mycket är kvar att säga om Jullarnas arttillhörighet, och just Kipilin har ju ibland ansetts vara en art i sig.
                    Vad gäller "vanlig" regani och marlieri (alltså inte den från Gombe som vissa tror är marlieri och vissa inte) så skulle jag inte blanda. Framförallt inte om man har mer än ett par av var, dom överblivna, om det bli udda kommer nog korsa sig till slut. Vad gäller just Kilipi är det oklart men avstå är nog smartast.
                    Men varför inte en annan Julle? Transkripus t.ex?
                    Tematochromis?

                    /Carl
                    Ok ja kapitulerar, vill inte riskera bastarder.
                    Är Julidochromis transcriptus tillräckligt tuff för att överleva?
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 664

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Ja har Xenotialpia Flavipinnis "Kasanga", Callochroms Peuruspillus "Maswa" och Reganochromis Calliurus. Tre sandlekare räcker för nu, men ja är ute efter en bakgrundssmygare som inte är för vek och tynar bort.
                      Neolamprologus furcifer tror jag skulle passa in på den beskrivningen. En "ful rackare", men med kul beteende. Ovanlig i handeln, men någon här på forumet har odlat dom ganska nyligen och kanske har några yngel som kan byta ägare?
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        En annan kamrat kan vara Telmatochromis Burgeoni, finns i stockholm, men går ofta under namnet Temporalis vilket egentligen är en annan art, men den skulle nog passa bra
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Carl
                          NCS Medlem
                          • maj 2002
                          • 374

                          #13
                          Transcriptus ja? Jullar är tuffare än man tror.
                          /carl
                          www.stockholmsciklidklubb.com

                          Kommentar

                          • Broddan
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 59

                            #14
                            Neolamprologus furcifer har jag bara sett live en gång men gillar den skarpt!

                            Kanske svår att hitta men den torde passa perfekt som en bakgrundsmygare. Den sitter ofta upp och ner i grottor och på stenar. Har ingen egen erfarenhet av den men har hört/läst att den är rätt tuff också.
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              Furcifer har ja haft och den är en ganska tillbakadragen rovis som kanske passar men tänk på att den blir minst 15 cm, men det är en cool art med ett speciellt beteende
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...