Vilka Troffar korsar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Vilka Troffar korsar sig?

    Hej på er.
    Jag är lite lite på gång att skaffa troffar, men jag vill gärna ha mer än en sort.
    Det man brukar säga är ju att södra sorterna (rainbow, bärnsten, dom röda o.s.v) kan man ha med "dom svarta" typ orange utan risk för korsning. Eller hur?
    MEN kollar man på en karta, och läser i Aqualogs Tropheusbok av P.Schupke, så verkar ju t.ex Kiriza och Bulu point(körsbär) vara helt olika "linjer", Bulu point i stället mer besläktad med t.ex ikola. Bulu point och Kiriza ligger ju också ganska långt ifrån varann geografiskt

    Vad jag fiskar efter är: Skulle man våga ha Kiriza och Körsbär i samma burk? vore ju skitsnyggt ju, eller hur,?gul-orange och röd-lila liksom....

    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #2
    Ursprungligen postat av Carl
    Hej på er.
    Jag är lite lite på gång att skaffa troffar, men jag vill gärna ha mer än en sort.
    Det man brukar säga är ju att södra sorterna (rainbow, bärnsten, dom röda o.s.v) kan man ha med "dom svarta" typ orange utan risk för korsning. Eller hur?
    MEN kollar man på en karta, och läser i Aqualogs Tropheusbok av P.Schupke, så verkar ju t.ex Kiriza och Bulu point(körsbär) vara helt olika "linjer", Bulu point i stället mer besläktad med t.ex ikola. Bulu point och Kiriza ligger ju också ganska långt ifrån varann geografiskt

    Vad jag fiskar efter är: Skulle man våga ha Kiriza och Körsbär i samma burk? vore ju skitsnyggt ju, eller hur,?gul-orange och röd-lila liksom....

    /Carl
    Det är väll alltid en risk att sätta ihop troffar dels korsnings risken där det säkraste är att den ena gruppen är dubbar efter som att den skiljer sig mest genetiskt. Men det är ju många bland annat jag själv som har haft andra troffar ihop och aldrig haft några korsningar. Men det väll iprincip alltid en av arterna som blir lite undan trängd och inte riktigt kommer till sin rätt. Och sist men inte minst är ju detta problem med bakteriefloror.
    Kiriza och Körsbär tillsammans nja jag vet inte om jag skulle våga det men jag tror chansen att det skulle funka ändå är ganska stor och att korsningsrisken är ganska liten men som sagt inget jag själv skulle testa.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Hej Carl!
      Jag tror att Kiriza & Körsbär korsar sig lätt. Även om de tillhör olika sk linjer har de ett mer liknande sätt,än tex Moorii vs. Duboisi.

      Jag hade under ca ett halvår VF gula Nkonde med (lekmogna) Moliro-honor. Ingen Nkonde-hane visade nån gång intresse för Moliron faktiskt.

      Har även kört Kiriza med dubbar men de båda gruppernas dominanta hanar störde varandras lekar så det blev fiasko...

      Du vill inte ha Duboisi då ihop med nån sp Black? Det tror jag blir lättast.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Nja, kanske vad gäller Dubbar. Det här med Körsbär och Kiriza var bara en plödslig idé liksom.
        Min drömtroffe har länge varit Linangu eller Yellow nkonde som den väl ibland heter som jag tycker verkar ha ett lite speciellt sätt, i alla fall dom jag såg hos Lars Andersson för ett par år sedan. Min första tanke har varit att ha dom och Orange..... borde ju funka.dom skiljer sig ju på alla sätt nu troffar kan skolja sig på.
        Märk väl att jag verkligen inte är nån troffesnubbe, förutom ett gäng duboisiyngel ett kort tag har jag inte haft troffar sedan jag var barn på 80-talet. kanske dags nu?
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Nkonde m. Bemba!?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Jepp, så var det tänkt. Bemba får man väl tag i men Nkonde verkar svårare.
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • shreek
              Användare
              • december 2006
              • 367

              #7
              eller så skickar du ett pm till mig ang Nkonde

              blir nog snygg combo funderar själv på att slå i hopp mina Vf Nkonde med mina moliro ..
              Provar på saltbalja för tillfället

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • februari 2005
                • 307

                #8
                Ursprungligen postat av Carl
                Jepp, så var det tänkt. Bemba får man väl tag i men Nkonde verkar svårare.
                /Carl
                Du kan nog beställa Nkonde hos Akvarieleasing om du inte får tag i någon grupp som redan finns i landet. Jag tror att A-L tar en del fisk från Mankan och han importerar ju från Cichlidenstadl och de har VF Nkonde på deras senaste lista från 15/10.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  Tack.
                  Jag tror jag ska hålla mig ifrån VF troffar, håller mig gärna ifrån VF överlag ett tag, haft lite oflyt med VF västafrikanska fiskar det senaste.
                  Tack för tipset i alla fall.
                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • leffeboy
                    NCS Medlem
                    • april 2008
                    • 53

                    #10
                    När det gäller korsningar har jag varit hos en kille med en ikolahanne iu ett kar med dubbar, i karet simmade ett tiotal ungar som såg ut som ikola. enligt killen hade han aldrig haft fler ikolor i karet så någon korsningsrisk måste det finnas.

                    //Leif

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 307

                      #11
                      Ursprungligen postat av leffeboy
                      När det gäller korsningar har jag varit hos en kille med en ikolahanne iu ett kar med dubbar, i karet simmade ett tiotal ungar som såg ut som ikola. enligt killen hade han aldrig haft fler ikolor i karet så någon korsningsrisk måste det finnas.

                      //Leif
                      Man ska ju aldrig ha en ensam troffe tillsammans med en grupp av en annan variant. Då blir det med hög sannolikhet korsningar oavsett om det är blandning black/red, dubbe/black osv. Det ska minst vara 1+1 av varje variant. Har hittills funkat för mig.
                      Senast redigerad av Stephan E; 21 oktober 2009, 13:36.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...