Dålig grannsämja i 65l multis-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laidback
    Användare
    • oktober 2009
    • 23

    Dålig grannsämja i 65l multis-akvarium

    Hej,

    Är inne på dag tre nu med 6 neolamprologus multifasciatus (kön okänt). Enligt försäljaren skulle jag troligtvis inte få se så mycket av fiskarna de två första dagarna. Det verkar inte ha stämt eftersom dom håller sig framme nästan hela tiden, de försvinner in i gömställen när de blir skrämda, men dyker upp direkt igen.

    Av de tre fiskar som har tagit "snäckrevir" vaktar en 4 snäckor, en vaktar 3 och en vaktar en snäcka, en till fisk har också en snäcka som hangout men verkar inte särskilt intresserad av att vakta den lika intensivt som de andra. De två andra fiskarna har tagit en liten grotta och utrymmet under pumpen som varsitt revir, utan snäckor.

    Snäckorna har jag spritt ut mot det främre glaset med lite mellanrum mellan varje snäckgrupp.

    Fiskarna bråkar väldigt mycket med varandra, de biter efter munnen, stjärtfenan och hjälarna på varandra när någon fisk simmar lite för nära eller är ute på raid efter ett nytt revir, några av dom börjar se lite tufsiga ut i stjärtfenan. Det är speciellt en fisk (som är lite mindre än dom andra) som försvarar sina snäckor väldigt aggressivt, den ser inte särskilt stressad ut och har starkast färger, förut idag jagade den bort fyra fiskar som hade bildat gäng för att ge sig på honom.

    Är det här något jag borde oroa mig för och göra något åt eller är det normalt att de beter sig såhär när reviren defineras?
    Immanentize the fiskaton
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkommen till detta formidabla forum!

    Det är normalt att de fajtas! Jag skulle sprida ut snäckkolonierna i hela akvariet så att de får lite större revir. De kommer väl att flytta och gräva ner dom vartefter.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • laidback
      Användare
      • oktober 2009
      • 23

      #3
      Tack!

      Okej, ska prova att sprida ut snäckorna lite mer i akvariet och se om det lugnar ner sig lite
      Immanentize the fiskaton

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Det får gärna vara snäckkolonier, men sprid ut dessa i hela karet.
        Btw hur stort är akvariet?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • laidback
          Användare
          • oktober 2009
          • 23

          #5
          Okej, då får det väl bli escargot någon dag framöver så kan jag fylla på med lite fler snäckor

          det är 65x29x35cm (LxDxH)
          Immanentize the fiskaton

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Hej laidback o välkommen till Ciklidforumet.
            Har dom svårt att hålla sams är det helt normalt. Dom smågnabbas mest hela tiden det är ju en del av charmen med just multisar. Men går dom senhårt åt någon firre kan man lätta trycket lite genom att sätta in fler multisar. Ja har haft 20-30st i ett 54 liters, visst det blir en hel del vattenbytande men fiskarna trivdes som attans.
            Så länge ingen fisk är söndertrasad så är det ingen fara, flytta runt lite på snäckorna så brukar det lugna sig lite
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Välkommen till forumet.
              En grej som jag brukar göra med snäcklekare, är att stoppa i nån stor kalksten i mitten av karet. Jag resonerar som så att då slipper grälsjuka fiskar se varandra hela tiden.

              Kommentar

              • laidback
                Användare
                • oktober 2009
                • 23

                #8
                Hej och tack för alla svar! möblerade om snäckorna lite och nu är det lugnt och fint i akvariumet med bara lite smågnabb
                Immanentize the fiskaton

                Kommentar

                Arbetssätt...