Fiskar till 420l Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • planetaryice
    Användare
    • april 2009
    • 8

    Fiskar till 420l Malawi

    Jag har ett 420l SA akvarium med BTN moduler som jag hade tänkt göra om till malawi.

    Dessa 3 arter har jag tänkt mig:

    Metriaclima callainos
    Pseudotropheus socolofi
    Aulonocara "fire fish"

    1.Vad tror ni om denna sammansättning och hur många honor respektive hannar? Jag vill ha rätt begränsat med fiskar, har tänkt ha flest callainos i burken (6 st?).

    2.Några andra tips på andra arter? Jag är främst ute efter blåa malawi.

    Vänligen/plantan
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Tveksam till blandningen av Callainos och Socolofi...

    Jag skulle föreslå dig Copadichromis azureus som en art om du vill ha mycket blått i karet. Honorna är inte blå men hanarnas underbara starka blåa färg väger upp det.

    Metriaclima Callainos
    Copadochromis azureus
    Aulonocara sp. "fire fish"

    En annan art som jag kan tipsa om som har lite mer färger i sig är Tramitichromis intermedius. Fantastisk fin och lätt att hålla...kommer överens med de flesta arter.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      alla 3 funkar ihop, jag ska ha runt 5-7 honar till varje hane, det finns massor med blåmalawi som passar
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • planetaryice
        Användare
        • april 2009
        • 8

        #4
        Tack för svar, hur kommer det sig att du är tveksam till blandningen av Callainos och Socolofi? Om jag nu inte vill ha jätte många individer är det då en hanne och resten honor som gäller? Eller funkar 2+2?

        Hur är det förresten med Sciaenochromis fryeri funkar den ihop med de andra?
        Senast redigerad av planetaryice; 11 oktober 2009, 20:16. Anledning: Ytterligare fråga.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Dels för korsningsrisk men även för att deras blå färger tar ut varandra..dvs du kommer att ha två snarlika arter när det gäller färger och beteende.

          Fryeri är en snygg art, men jag måste säga att det är en art som jag känt lite besvikelse över. Tycker den hittills känns övervärderad...och den kan bli lite grining när den kommer upp i storlek.

          Kommentar

          • planetaryice
            Användare
            • april 2009
            • 8

            #6
            Ok! Om jag nu inte vill ha jätte många individer är det då en hanne och resten honor som gäller? Eller funkar 2+2?

            Kommentar

            • planetaryice
              Användare
              • april 2009
              • 8

              #7
              Nå, vad säger ni. När det gäller Metriaclima callainos är det viktigt att det blir fler honor än hannar?

              Hur ser könsskillnaden ut på denna art?

              Det lutar åt 6 st callainos imorgon. Sedan 4 st Aulonocara sp. "fire fish" några dagar senare.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                grupp av art funkar bäst tycker jag,gärna 5-20 st av en art, som exempel har jag drygt 40 stycken (vf) M.Auratus i ett 500 liters
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                Arbetssätt...