Förslag på >Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjabo
    Användare
    • mars 2003
    • 16

    Förslag på >Malawi?

    jag har ett kar på 200 l
    har någon nåt förslag på några malawi?

    ha de gött
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Några Labidochromis caeruleus "golden" och Pseudotropheus socolofi. Läs på lite innan du köper några ciklider och försök bilda dig en uppfattning om vilka ciklider som du vill ha.
    200-liter är lite i underkant för malawiciklider, så välj lite fredligare arter som inte blir så stora.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag tycker som Micke här nedan, några Labidochromis Caeruleus "Golden", men kanske en grupp med Alouncaror också, de är ganska lugna och blir inte så stora.

      Mvh Jonas

      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Har själv precis den sammansättningen just nu - Golden och Aulonocara. I ett nästan precis lika stort kar - 240 liter.

        10 Golden och 1+2 Au.Stuartgranti.Cóbuè (ska skaffa fler honor och ev en hanne till om det skulle gå?).

        Dom samsas bra i karet, eller snarare så bryr dom sig knappast om varandra. En av Aulonocara honorna tuggar redan en vecka efter inköp.

        Goldens är en nyfiken och livlig krabat som håller till mest överallt i karet. Dom är klart intressanta att studera och jag rekomenderar varmt att ha en större grupp av dom. Eftersom dom är oerhört sociala så händer det hela tiden något i karet. Dom kan vara småbråkiga gentemot varandra, men på ett tämligen harmlöst sätt som tillför en härligt social beteendedynamik i karet, som knappast kan kallas aggressivt.

        Aulonocara hanar är oförskämt vackra (en bild kommer aldrig i närheten av hur de ser ut i verkligheten). En juvel, ett flaggskepp i karet. Inte bara vackra till färgen utan lika mycket gäller det här kroppsformen och fenställningarna. Honorna är som många säger "tyvärr" inte lika vackra, vilket jag tycker är en orättvis anklagelse. Ok, dom saknar hanarnas färger och är mer silver- beige- brunaktiga i grundfärgen. Vad det gäller Au.St.Cóbuè honorna så har dom lika vacker kroppsform som hanarna, har mycket vackra fenställningar och är mycket vackert mönstrade. Helt enkelt snygga på ett annat sätt än med klatchiga färger som fägring. En för övrigt cool-lugn fisk som svävar fram i lugnan ro, men gillar inte bråk och stök, då blir dom lätt skygga (goldenfirrarnas livliga tillvaro verkar dock inte störa dom). Då och då spänner hannen ut sig praktfullt för honorna och när det händer stannar tiden - helt underbart att bara se och njuta.

        Har några bilder på mina firrar på hemsidan om du vill se. Tyvärr inte världens bästa fotograf och kvalitet - jag övar...

        Smike

        Kommentar

        Arbetssätt...