Nybörjarfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ioma
    • mars 2024

    Nybörjarfrågor

    Hej.
    Mitt första inlägg här och har även mitt allra första ciklid-kar.

    Jag vill veta allt om de firrar jag har och vilka som kan passa ihop med dem.
    Är nu ute efter ett kar med så mycket färg som möjligt i.

    Karet är ett 320-liters och nu finns dessa firrar däri:

    Golden (1st 13cm och 3st, 6-8cm)
    Mari Gold (bara en, vet ej kön, ca 15cm)
    Hongi (1st hane och 1st hona, båda ca 7cm)
    Röd Zebra (1st vit hane 1st hona, Båda ca 8cm)
    Sajica (4st kön vet ej, 4-6 cm)
    Dvärgkulfisk
    Tetror Koppar och kardinal (hoppas dessa blir mat snart dock)



    Ville gärna ha gulsöm men flera har sagt att de är aggressiva och inte går ihop med de ovan.
    Men behöver tips på fler firrar med fina färger som passar.

    Jag är även intresserad av allt som har med odling att göra.
    Inte för att sälja, bara för egen del.

    Hur ser man på firrarna när det är dax för lek, hur ser man när de munruvande ruvar?
    Ja allt som har med det att göra.

    Zebrahanen ställer sig framför honan och skakar. Är det lek?

    Ja newbee som sagt...
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkommen till detta formidabla forum!

    Du kommer säkert att få en massa bra svar här.
    Min personliga åsikt är att du inte bör blanda ihop fiskar från olika världsdelar/sjöar, då fiskar vill ha lite olika värden på vattnet, såsom pH och hårdhet.

    Som du redan har iakttagit, så brukar hanarna imponera på honorna och uppvakta dem med olika kroppspråk.
    Du ser om de munruvande har lekt, när de har en "påse" och de liksom "tuggar" på rommen.
    Har du rikligt med gömslen i akvariet kommer alltid några yngel att klara sig. Ska du ta reda på alla yngel, bör du skaffa dig ett sk spottkar, där honan får gå tills hon har spottat ut ynglen.

    Detta var några enkla svar och du kommer säkert att få mer utförliga svar!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Du har en hel del arter från Malawisjön. Om jag hade varit du hade jag behållt de arter från Malawi du gillar. De andra arterna skulle jag göra mig av med (sajikan, kulfisken och tetrorna kommer inte från Malawi). Efter denna utrensning (någon Zooaffär i din närhet kanske tar emot fiskarna som inte får rum) skulle jag nog ha skaffat fler av de arter du har. De malawis du har ingår i en grupp som kallas för mbunas. En billig och bra nybörjarbok som finns i de flesta akvarierelaterade butiker är BTN: Malawi (ingår i en serie med 5 andra böcker). Om du gillar att ha många arter kan du säkert skaffa någon/några till i det karet. Personligen tycker jag dock att det fungerar bättre och är snyggare med få arter och större grupper. Här på ciklid.se finns även ett stort artregister som rekommenderas. Om du blir intresserad av någon art kan du även söka här på forumet. Finns massor av malawitrådar här.

      Lycka till!

      /Jocke

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Just det, glömde en sak; Välkommen till forumet!

        /Jocke

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hej Ioma o välkommen till forumet.

          Håller med Banderad. Kanske lite nördigt tänkt, men ja resonerar som så att det är lättare att hålla fiskar som kommer från samma område. Vill absolut inte säga att det ena eller andra är fel. Kan man fåtill det lite habitat aktigt så är det dessutom lite roligare att visa upp för sina besökare. Golden och och t.e.x någon blå Mbuna ser finfint ut.
          Ja tycker att fyra arter Malawiciklider som du har skulle kunna funka finfint. Vill du få lite extra lyster från fisken så satsa på ett Grolux- lysrör. O har du två rör så är det en bra kombi Grolux och ett Aquarelle rör. Då kommer färgerna fram ordentligt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Ioma
            Jag vill veta allt om de firrar jag har och vilka som kan passa ihop med dem. Är nu ute efter ett kar med så mycket färg som möjligt i.

            Karet är ett 320-liters och nu finns dessa firrar däri:

            Golden (1st 13cm och 3st, 6-8cm)
            Mari Gold (bara en, vet ej kön, ca 15cm)
            Hongi (1st hane och 1st hona, båda ca 7cm)
            Röd Zebra (1st vit hane 1st hona, Båda ca 8cm)
            Sajica (4st kön vet ej, 4-6 cm)
            Dvärgkulfisk
            Tetror Koppar och kardinal (hoppas dessa blir mat snart dock)

            Ville gärna ha gulsöm men flera har sagt att de är aggressiva och inte går ihop med de ovan.
            Men behöver tips på fler firrar med fina färger som passar.
            Dina malawi funkar utmärkt med sajican men de andra fiskarna känns lite udda. Det är inte helt etiskt att vänta på att de ska bli mat, särskilt som du inte har rovfiskar som snarare biter ihjäl dem. Ge hellre bort dem. Dvärgkulfisk vet jag inte mycket om men det känns lite synd att låta den tyna bort i detta sällskap.

            -Det du ska skaffa i första hand är fler fiskar av varje art (förutom sajican)
            -Guldsöm kan du väl ha i och för sig. Även den kommer från liknande vatten som malawiciklider och sajica. Den är lite väl stor som fullvuxen för de mindre arterna.
            -Det du nog ska fundera på är vad du vill med akvariet. Vill du ha främst malawi så skaffa fler röda (rödzebra), gula och blå ciklider. Kolla i artregistret vad du gillar så kan vi föreslå andra arter om de inte passar eller är svåra att få tag på.
            -Om du inte är så puritansk som de andra kan du t ex skaffa eldstjärtar (en eller många) eller regnbågsfiskar.
            Ursprungligen postat av Ioma
            Jag är även intresserad av allt som har med odling att göra.
            Inte för att sälja, bara för egen del.

            Hur ser man på firrarna när det är dax för lek, hur ser man när de munruvande ruvar?
            Ja allt som har med det att göra.

            Zebrahanen ställer sig framför honan och skakar. Är det lek?
            Han uppvaktar honan så det är ett förstadie till lek. När de lekt ser man att honan har en påse under hakan när hon går och munruvar äggen.

            En tråkig sak med malawiciklider är att de lätt korsar sig. Däreför är det bra att hålla arter som ser så olika ut som möjligt. Kanske inte främst för att detta minskar antalet korsningar utan att man då känner igen hybriderna. Hybrider går inte sälja så man tvingas avliva dem om man inte behåller dem själv.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ioma

              #7
              tack så jättemycket för alla tips!
              Kulan vet jag inte riktigt vad jag ska göra med då vi vill ha honom kvar men har äppelsnäckor i det andra karet så släpper vi ner honom där har vi snart inga snäckor kvar :-/

              Han verkar dock inte ha några problem med de andra firrarna.

              Tetrorna har vi bara inte kunnat fiska upp då de är grymt snabba så vi gav upp efter en hel dags försök.
              Om någon har tips på hur man smidigare kan få upp dem så är det välkommet.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av Ioma
                Om någon har tips på hur man smidigare kan få upp dem så är det välkommet.
                Testa att fånga dem på natten när de "sover"
                Låt akvariet vara släckt några timmar och även i rummet.

                Ha håvar och hink med vatten redo innan du släcker. Ta bort täckglas

                Tänd belysningen och fånga upp de sovande fiskarna!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ioma
                  tack så jättemycket för alla tips!
                  Kulan vet jag inte riktigt vad jag ska göra med då vi vill ha honom kvar men har äppelsnäckor i det andra karet så släpper vi ner honom där har vi snart inga snäckor kvar :-/
                  Rår en fisk på 2cm på äppelsnäckorna? Flytta dem till det stora akvariet. De lämnas nog ifred av dina fiskar där.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 02 oktober 2009, 13:24.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Äppelsnäckor funkar utmärkt ihop med malawi.

                    Kommentar

                    • Ioma

                      #11
                      Men på natten sover ju jag med ;-)
                      Hehe
                      Det ska jag testa!

                      Ahhh men varför har jag inte tänkt på att flytta över snäckorna???
                      Klart det blir till o göra det.
                      tack för tipset.

                      Oh ja. Vi har ett gäng äppelsnäckor från 3-6 cm i det stora akvariet och de är helt sönderätna på foten stackarna.

                      Nu börjar projekt snäckplock (har en sisådär 50st att leta upp nu)
                      kulan är bara att hålla fram handen och plocka upp, han är så tam så.

                      Kommentar

                      • dinajel
                        Användare
                        • november 2004
                        • 569

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ioma
                        Tetrorna har vi bara inte kunnat fiska upp då de är grymt snabba så vi gav upp efter en hel dags försök.
                        Om någon har tips på hur man smidigare kan få upp dem så är det välkommet.
                        Fiskar brukar vara morgompigga så det är nog lättare att stanna uppe lite sent och fånga dom då, än att gå upp tidigt.

                        Annars kan man göra ett större vattenbyte och tömma ut vatten så det bara är 10-20 cm kvar i akvariet. Brukar vara lättare att fånga upp fiskar ur 10 cm djupt vatten än 50 cm djupt vatten. Flyktvägarna begränsas liksom till höger/vänster istället för höger/vänster/uppåt/nedåt/alla håll samtidigt.
                        Daniel Andréasson

                        Kommentar

                        • Ioma

                          #13
                          Hehe När vi gjorde senaste vattenbytet hade vi ca 5 cm vatten och byggde upp vallar med sanden så vi skulle kunna fånga alla firrar.
                          När jag hållt på en hel dag så va det bara tetrorna kvar och jag gav upp efter nån timmas försök efter tetrorna.
                          *phu*

                          Jag gav upp de där småttingarna.
                          Dock verkar det gå skitbra med tetrorna och cikliderna.
                          de jagas inte nåt, jagar bara varann *S*

                          Nu har jag bytt plats på kulan och snäckorna och nu äter hongi upp snäckorna istället. HAHAHA
                          Skit samma. Jag kan få tag i fler snäckor sen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...