2 frågor:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baktra01
    Användare
    • maj 2008
    • 10

    2 frågor:

    Hej!
    Jag har 2 tankar hemma.. ett med Pseudotropheus saulosi och ett med Placidochromis electra.
    Saulosi fiskarna ynglar av sig titt som tätt... men jag har problem med att fånga upp all småfisk före de blir till mat. Är det någon som har något bra tips för hur man kan få upp yngel ur en tank utan att behöva vända upp och ner på hela tanken.
    Min andra fråga gäller electrorna som jag skaffade för bara någon dag sedan... Det är nämligen så att de är väldigt ljusskygga. Dom simmar och äter som vanligt men bara när ljuset är avslaget, men så fort jag slår igång lyset i tanken gömmer de sig bland stenarna och vägrar komma fram. Fiskarna är fortfarande ungfisk på ca 4-5 cm, kanske det har något att säga? Är det bara mina electror som är "Ljus rädda" eller är de helt enkelt aktiva under natten?
    Tack för svar
    /BT
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Du kan inte lösa fråga ett genom att anpassa inredningen? Försök att ha några rejäla buskage med javamossa eller andra täta växtpartier. Stenrösen här och där med så pass små stenar att bara ynglena kan simma in är en annan detalj som kan fungera, speciellt om de går högt upp i akvariet.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av baktra01
      Hej!
      Jag har 2 tankar hemma.. ett med Pseudotropheus saulosi och ett med Placidochromis electra.
      Saulosi fiskarna ynglar av sig titt som tätt... men jag har problem med att fånga upp all småfisk före de blir till mat. Är det någon som har något bra tips för hur man kan få upp yngel ur en tank utan att behöva vända upp och ner på hela tanken.
      Min andra fråga gäller electrorna som jag skaffade för bara någon dag sedan... Det är nämligen så att de är väldigt ljusskygga. Dom simmar och äter som vanligt men bara när ljuset är avslaget, men så fort jag slår igång lyset i tanken gömmer de sig bland stenarna och vägrar komma fram. Fiskarna är fortfarande ungfisk på ca 4-5 cm, kanske det har något att säga? Är det bara mina electror som är "Ljus rädda" eller är de helt enkelt aktiva under natten?
      Tack för svar
      /BT
      Kanske blir detta lite "goddag yxskaft" svar då jag egentligen inte har en aning om vad du försökt och din erfarenhet...men

      1. jag skulle som första alternativ fånga tuggande honor och sätta dem i ett sparsamt inrett spottkar - då lär du ju kunna sätta tillbaka honan och fånga typ 100% av ynglen...annar vet jag inte riktigt, mer än att kanske skaffa än mer "inredning" så att ynglen kan gömma sig och du håvar ur dem när de bli lite större...

      2. dessa fiskar har jag ingen erfarenhet av, men generellt är det väl så att när fisk är nya i ett kar och när de är ungfisk så är det försiktigare än annars...kanske dkulle du har nån mer firre i karet som var lite "modigare" och på så vis drog fram dem...jag skulle till en början vänta och se med betämda ljuspå och av intervaller!

      Hoppas detta gav nån hjälp - annars finns det säkert fler som vill/kan svara om du bara väntar en stund!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Laban
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 196

        #4
        Kan du inte prova att använda en hävert slang?
        Cheers,
        Laban

        "We Fear No Foe" MFC

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Det bästa sättet at få tag på alla yngel är att fånga honan innan hon spottar och föra över henne till ett yngelkar. Om hon spottar i huvudtanken så är det omöjligt att få tag på alla yngel utan att tömma det på inredning. Även då är det svårt pga att man rör upp en massa skit i botten när man tömmer karet på inreddning.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          Arbetssätt...