Lekovilliga Rock kribensis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Lekovilliga Rock kribensis?

    Tjaba - en liten ny tråd då efter en tids tystnad...

    Nu behöver jag lite tips, ideer eller så för att få till det...eller, ja, snarare så att mina fiskar får till det...

    Har en rejäl grupp Rock Kribensis. 15 stycken / 2-3 (kanske 4) hanar varav en definitivt är chefen och på met hela tiden...men ingen lek what so ever...en lek har de presterat för 2 år sedan snart när gruppen dessutom var mycket mindre...

    De går i ett 300 liters tillsammans med ett par Jullar och en bunt halvväxta yngel från dessa samt 3 ancistrus...känns inte direkt trångt eller så...vattenvärden är OK med relativt högt och stabilt pH...

    Varför leker de inte?

    Nån som har nån idé (och kanske tips på hur man triggar dom?)?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • endymion

    #2
    För lite mat kanske, eller prova att byta foder.

    Hos mig leker de konstant

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      För lite mat kanske, eller prova att byta foder.

      Hos mig leker de konstant
      Kanske det - men hur mycket matar du då...jag tycker nog att de får vad de ska?? Men just detta med mängd mat tycker jag är lite knepigt..."inte mer än de kan äta upp på två minuter..." blablabla...känns lite oprecist!

      Kanske ska prova nått nytt foder? Att fråga dig vad du använder betyder väl svaret räkmix vilket jag också kör med till största delen!

      Tack för svar!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Victorior äter ju mer - det vet jag - men frågan är hur mycket mer?? Och har inte "haft" detta tidigare med andra Victorior - de har lekt närmast som besatta och jag tycker nog att jag matar lika mycket ungefär.

        Kan det vara så att den dominerande hanen har ett alltför stressigt liv att bevaka hela sitt harem att han inte hinner/orkar???
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Möblera om eller gör ett stort vattenbyte med lite kallare vatten? Kan egentligen inget om Victoriaciklider men förändringar kan ju fungera ibland på malawis som inte gör vad de ska.

          /Jocke

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Möblera om eller gör ett stort vattenbyte med lite kallare vatten? Kan egentligen inget om Victoriaciklider men förändringar kan ju fungera ibland på malawis som inte gör vad de ska.

            /Jocke
            Funkar ofta med dessa "juveler" också...men inte just mina...just nu...gjorde detta t.ex igår (och många gånger innan dess!) och det blev inte någon nämnbar förändring...än i allafall.

            Jag fortsätter att klura - men tack för tipset!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Anade att du hade testat det.

              /Jocke

              Kommentar

              • algskraparn
                Användare
                • september 2006
                • 159

                #8
                Ursprungligen postat av joe

                Har en rejäl grupp Rock Kribensis. 15 stycken / 2-3 (kanske 4) hanar varav en definitivt är chefen och på met hela tiden...men ingen lek what so ever...en lek har de presterat för 2 år sedan snart när gruppen dessutom var mycket mindre...

                De går i ett 300 liters tillsammans med ett par Jullar och en bunt halvväxta yngel från dessa samt 3 ancistrus...känns inte direkt trångt
                Kanske du har svaret i texten, kanske det kan funka att hålla dem i en mindre grupp?

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av algskraparn
                  Kanske du har svaret i texten, kanske det kan funka att hålla dem i en mindre grupp?
                  Kanske det...får se om jag "törs"/vill dela dessa...ev. skulle ju en lite mindre grupp (1+4) kunna gå på GCG:s auktion...fast då blir det minipris!

                  Bra tanke - tackar!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Tror absolut inte på att de skulle leka bättre om de blev färre.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...