Malawi fån "´förr i tiden"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Malawi fån "´förr i tiden"

    Jag skulle vilja veta när och vilka malawi som importerades till sverige förr
    dvs 60-70 talet?. Själv minns jag den första burken med malawi jag såg
    1970-72, den inehöll autatus,ornatus, elongatus och någon "zebra".
    Senast redigerad av HåkanM; 18 september 2009, 13:50. Anledning: feltavat från, ändras dock inte i överallt???
  • Appleone
    Användare
    • juli 2009
    • 25

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Jag skulle vilja veta när och vilka malawi som importerades till sverige förr
    dvs 60-70 talet?. Själv minns jag den första burken med malawi jag såg
    1970-72, den inehöll autatus,ornatus, elongatus och någon "zebra".
    Jag minns en sk: "Birgitte Bardot ciklid" senare kallad Bright Blue vilket inte stämde så bra - formen var "zebra" - bör har varit 70-71 - de gick hos en kompis i ett "112a" och var vildfångade o till ett pris man kunde köpa en moppe för. Då var hans Hantellekpar betydligt intressantare.
    Senast redigerad av Appleone; 17 september 2009, 15:15.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Jag skulle vilja veta när och vilka malawi som importerades till sverige förr
      dvs 60-70 talet?.
      -De snyggaste förståss! trewavasae, fuelliborni, auratus, zebra bb, ornatus, johanni mfl., har ex inte sett så snygga vf ornatus sen dess..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av specmats
        -De snyggaste förståss! trewavasae, fuelliborni, auratus, zebra bb, ornatus, johanni mfl., har ex inte sett så snygga vf ornatus sen dess..
        Ja dom första röd zebra som kom in, dom var grymma tycker jag, en malawi som var mot det rödare hållet.
        Ja det var då, jag tycker väl att röd zebra är en av dom fiskar som har blivit snyggare som odlatJanne

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          jag tycker väl att röd zebra är en av dom fiskar som har blivit snyggare som odlatJanne
          Det är väl inget att få röda kinder för. Jag håller fullständigt med dig. Och det var väl inte så många som var så begeistrade i hongi, förrän dom började bli röda?

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Vad jag minns så hade väl de första bb-zebrorna mycket svart på huvudet, var fångades de och kan man få tag på de idag?
            Om jag inte missminner mig så blev väl det område som de fångades på en nationalpark, rätt eller fel.

            Det var egentligen den "gamla" bb-zebran som jag var på jakt efter när jag ville prova malawi igen. Men den från masioni reef, som jag har nu, är inte dum den heller. Fast den saknar förstås det svarta på huvudet.

            När jag var i Nol i helgen så såg jag riktigt röda zebror, är det ifrån malawijanne?
            De var de första jag sett som gjorde skäl för namnet i alla fall.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              När jag var i Nol i helgen så såg jag riktigt röda zebror, är det ifrån malawijanne?
              De var de första jag sett som gjorde skäl för namnet i alla fall.
              Har för mig att Kent odlar dem själv

              Kommentar

              • polle
                Användare
                • maj 2008
                • 197

                #8
                Jag minns min johanni som grå, nja brun, mycket diskret tills den blev akvariets herre och färgade ut som kungen av min burk.
                Auratusen var fin när den var störst också.
                Jag hade säkert fler men sen alshajmer la sig i vad jag minns så......
                En stor jävla pleco var åxå med.
                Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Har för mig att Kent odlar dem själv
                  Ja, Kent både odlar själv röd zebra och köper in från duktiga odlare i Sverige.Janne

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Ok, de var ju riktigt röda så att jag trodde att det var dina, malawijanne.

                    Men är det någon som vet något om den "gamla" bb-zebran som jag också nämnde.
                    Iofs svårt att veta vad jag menar då jag inte har någon bild, men svart huvud och sen svarta ränder på en ljusblå botten är det jag minns.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      I mitt minne så såg de ut ungefär så här:


                      Fast det gäller de B/B zebror som var i omlopp här uppe (Norrbotten) kring tidigt 80-tal.

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av Appleone
                        Jag minns en sk: "Birgitte Bardot ciklid" senare kallad Bright Blue vilket inte stämde så bra - formen var "zebra" - bör har varit 70-71 - de gick hos en kompis i ett "112a" och var vildfångade o till ett pris man kunde köpa en moppe för. Då var hans Hantellekpar betydligt intressantare.
                        Var inte Brigitte bardot-cikliden en vit/blåaktig variant av L. caeruleus?

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Ok, de var ju riktigt röda så att jag trodde att det var dina, malawijanne.

                          Men är det någon som vet något om den "gamla" bb-zebran som jag också nämnde.
                          Iofs svårt att veta vad jag menar då jag inte har någon bild, men svart huvud och sen svarta ränder på en ljusblå botten är det jag minns.
                          Vilken färg på honan var det? Förmodar att denna beskrivning är av kön hane?

                          Jag hade några grymt fina "zebror" på mitten av 70-talet. En riktigt grym OB-hane Synd att man inte har några bilder, kanske skall kolla igenom gamla bilder, se om man kan finna någon bild på karet.

                          När kom de rosa hanarna, är det någon som vet, kanske Janne vet?
                          Jag hade en på mitten av 70 talet. Och vad jag mindes så blev alla yngel både mörka och ljusa (blå och röda), men och andra sidan så kan ju en del av de ljusa vara hanar?
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av specmats
                            -De snyggaste förståss! trewavasae, fuelliborni, auratus, zebra bb, ornatus, johanni mfl., har ex inte sett så snygga vf ornatus sen dess..
                            Jag kom ihåg att NK startade upp en akvarie-avdelning men ganska snabbt la dom ner den. De rea ut allt när dom la ner så en annan var där och köpte ett fuelliborni par som var enormt fin.
                            Ornatus visst hade man dem och det är som du säger vad hände med dessa fina, men nog så aggressiva.
                            Senast redigerad av Johan F; 18 september 2009, 21:53.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Ok, de var ju riktigt röda så att jag trodde att det var dina, malawijanne.

                              Men är det någon som vet något om den "gamla" bb-zebran som jag också nämnde.
                              Iofs svårt att veta vad jag menar då jag inte har någon bild, men svart huvud och sen svarta ränder på en ljusblå botten är det jag minns.
                              Nu har jag hittat "min" gamla BB-zebra.
                              Satt och bläddrade i BTNguiden om malawiciklider, och där hittade jag en bild på en M. zebra som var fångad vid Likoma Island. Åtminstone så är det så här jag minns att de såg ut.
                              Honorna var bruna så det kanske inte var så mycket att hänga i julgranen precis.

                              Finns denna att få tag på fortfarande?
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...