Venustus, Livinstonii o D.compressiceps i 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizardking
    Användare
    • december 2007
    • 79

    Venustus, Livinstonii o D.compressiceps i 540l

    Jag funderar på nämnda sammansättning i ett 540l( bara hanar) alltså 3 firrar, plus ett antal fengäddor och synodontisar.
    Vad är era åsikter om denna sammansättning av fisk? Det är första gången jag testar malawi så jag är lite grön inom detta område

    Alternativet är endast venustus 1 hane 3 honor plus ickecikliderna.
  • endymion

    #2
    Det är rätt ilska fiskar, så risken är att de går på synodontisarna iaf

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Varför inte bara köra malawi? Släng i en krabba eller ngt om du vill ha ngt extra Hade kört Compressiceps & Livingstonii, fast inte venustus då dom korsar sig med Livingstonii.
      Lyckat till!
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Jag hade Venustus och Livinstonii ihop i ett par år, och de korsade sig inte, de KAN korsa sig, men jag har aldrig hör talas om att de gjort det!
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Lizardking
          Användare
          • december 2007
          • 79

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Det är rätt ilska fiskar, så risken är att de går på synodontisarna iaf
          Ok, tror du inte att synodontisarna kan försvara sig mot dom då?
          Det är en S.Eupterus ca 20cm, en S.Ocellifer 15cm två S.Nigrita 10 o 15 cm en S.Njassae 15 cm.

          Ursprungligen postat av KuRtaN
          Varför inte bara köra malawi? Släng i en krabba eller ngt om du vill ha ngt extra Hade kört Compressiceps & Livingstonii, fast inte venustus då dom korsar sig med Livingstonii.
          Lyckat till!
          Nä, udda firrar är ju mitt egentliga intresse så det är uteslutet att inte ha med såna, och det är därför jag vill testa dessa typer av malawi eftersom dom är mer åt rovfisks hållet till.
          Och jag är inte oroad över några korsningar då jag som sagt hade tänkt mig bara hanar om det är möjligt?

          Ursprungligen postat av Bilbo
          Jag hade Venustus och Livinstonii ihop i ett par år, och de korsade sig inte, de KAN korsa sig, men jag har aldrig hör talas om att de gjort det!

          Tack för din input.

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Däremot måste jag påpeka att det där med att bara hålla hannar inte är en lysamde idé, eftersom ingen av dem kommer färga ut, och den enda av dem som är snygg outfärgad är Livingstonii, dvs spräcklig.
            Du kommer aldrig att få uppleva de metallic-blå hanna om du inte har honor.
            Förmodligen får du då ett kar med tre feta outfärgade hannar, och det är kanske inte vad du tänkt. Idén fungerar nog bättre med centralamerikaner, som inte skiftar så mycket i färg beroende på humör.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Lizardking
              Användare
              • december 2007
              • 79

              #7
              hmm..ok. Jag ska fundera lite till på det här tror jag samt söka en hel del info..
              Jag skiftade nyligen från centraler till diskus i ett annat kar. Så jag känner att jag för tillfället inte är så sugen det.
              Men angående att bara hålla hanar, så har jag läst att man kan göra så med aulonocaror utan större problem och att en del gör så, färgar dom ut, trots avsaknad på honor? eller hur funkar det?

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Lizardking
                hmm..ok. Jag ska fundera lite till på det här tror jag samt söka en hel del info..
                Jag skiftade nyligen från centraler till diskus i ett annat kar. Så jag känner att jag för tillfället inte är så sugen det.
                Men angående att bara hålla hanar, så har jag läst att man kan göra så med aulonocaror utan större problem och att en del gör så, färgar dom ut, trots avsaknad på honor? eller hur funkar det?
                Ja nu tror jag inte att haplisar blir tre st outfärgade tjocka grisar.
                Jag har faktist aldrig testat, men min teori är att om man har tre st haplisar utav tre olika sorter som är könsmogna, så kommer dom att färga ut.
                Ett annat alternativ är att ha aulonocaror eller fryeri, dom vet jag att, dom kommer att färga ändå.
                Ja tänk 10 st utfärgade fryerihannar med 10 st utfärgade firefishhannar.MUMS.Janne

                Kommentar

                • Lizardking
                  Användare
                  • december 2007
                  • 79

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja nu tror jag inte att haplisar blir tre st outfärgade tjocka grisar.
                  Jag har faktist aldrig testat, men min teori är att om man har tre st haplisar utav tre olika sorter som är könsmogna, så kommer dom att färga ut.
                  Ett annat alternativ är att ha aulonocaror eller fryeri, dom vet jag att, dom kommer att färga ändå.
                  Ja tänk 10 st utfärgade fryerihannar med 10 st utfärgade firefishhannar.MUMS.Janne
                  ok, bra med olika åsikter på frågan. Är det någon mer som har någon teori om huruvida dom färgar ut eller ej om det bara är haplis hanar?

                  Tack för tipset om Fryeri, nu är jag inte alls så hemma på malawi fronten, vad är det korrekta latinska namnet på Fryeri?
                  Jag har även spanat in Otopharynx Lithobates, hur funkar dom med tex synodontisar och fengäddor?

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lizardking
                    ok, bra med olika åsikter på frågan. Är det någon mer som har någon teori om huruvida dom färgar ut eller ej om det bara är haplis hanar?

                    Tack för tipset om Fryeri, nu är jag inte alls så hemma på malawi fronten, vad är det korrekta latinska namnet på Fryeri?
                    Jag har även spanat in Otopharynx Lithobates, hur funkar dom med tex synodontisar och fengäddor?
                    Ja nu skrev jag det senaste namnet, men sök på Ahli eller jacksoni å kommer du att få fina bilder på en fisk som är grymt blåmetallic.Janne

                    Kommentar

                    • Lizardking
                      Användare
                      • december 2007
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja nu skrev jag det senaste namnet, men sök på Ahli eller jacksoni å kommer du att få fina bilder på en fisk som är grymt blåmetallic.Janne

                      Jaha, ahli har jag sett live o den har oxå funnits med i funderingarna. Dom är ju grymt snygga, och ska tydligen inte vara så aggresiva heller(?)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...