Vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Vattenkvalitet

    Sedan jag senast hade sötvatten har det skett en stor förändring, åtminstone som jag uppfattar det, när det gäller vattenbyten. Förr bytte jag sällan vatten och nu läser jag att det är ett måste och många byter stora mängder varje vecka.
    Jag förstår ju att om vattenkvalitén är i dalande behövs snabba åtgärder, men finns det någon annan anledning till att byta vatten? Om vattenkvalitén är utmärkt, finns det någon anledning till att byta vatten?
    Rent teoretiskt skulle man ju kunna ha en massa effektiva filter igång så att man upprätthöll en hög vattenkvalitet. Finns det någon som helst anledning till att byta vatten då? Bortsett från att man kanske tycker det är kul att pyssla med akvariet alltså?
    (det här har säkert diskuterats tidigare i forumet men jag hittar inget om just det här just nu)
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Temperaturskillnaden och tillförsel av syre som ett vattenbyte oftast ger stimulerar fiskarna till lek och aktivering.

    Jag vet inte hur hållningen var förr men jag kan ju tänka mig att det kanske inte var lika packat med fiskar som smutsade ner mycket. Matar man med räkmix så är det ju en ganska stor fördel att göra vattenbyten oftare.

    Tillväxten på fiskarna sägs ska öka...

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      En

      medlem här lär byta ca 100 liter vatten varannan månad i sitt traffeakvarium. Du kan läsa hans två inlägg i följande tråd där han berättar hur han löst sina vattenbyten. Om det är optimalt vet inte jag men han verkar ju ha lyckats. han har följande alias! Anders O. Han ett svar på sidan 1 och ett till svar på sidan 2 där han förklarar vilka filter han kör med.

      Annars stämmer det vad Malawe säger...


      Tror nog att jag har för lite fisk i mitt 660L akvarium. Idag går det 25st ikola mellan 4-7cm där det största visar lekbeteende. Funderar på att köpa till en till grupp på ca 20 individer. Funderar på Red Chimba 3-5cm (20-25st) eller Kasakalawe 4-6cm(15st) Kan jag ha dessa i mitt 200L i en månad för att vänja in dem vid mitt

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Det funkar alldeles ok att minska vattenbytandet om man gullar en del me sina växter och man har en "lagom" fiskmängd i akvariet.

        Men egentligen handlar det om vad man vill me sin hobby. Ja tror att fiskar i allmänhet kan tåla mycket höga Nitrathalter om tillvänjningen blir tillräckligt långsam. Men ja tror även att dödligheten blir högre, mindre utfärgning och mindre tillväxt samt mindre kullar vid lek.
        Men ja kan ju hålle me om att ibland så är vattenbytarrekomendationerna (puh långt ord) överdrivna nu för tiden
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Jag spekulerar inte i hur mycket nitrat fiskarna kan tåla utan frågan är om vattenbyte ger något om vattenvärdena ändå är på topp?
          Anledningen till att jag frågar är att jag inte begriper hur man kan skita ner vattnet till den grad att man behöver byta hälften eller en tredjedel (eller vad det nu är) varje vecka. Det måste finnas någon annan anledning till vattenbytena tänkte jag. Vilken?
          Men Malawe nämnde räkmixen och det kan jag tänka mig kan skita ner ordentligt.
          En följdfråga är om man rent teoretiskt nästan helt kan ersätta vattenbyte med x antal filtersystem?

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Jepp man kan köra me zeolitfilter och för att få bort fosfater kan man tillsätta kem.
            I saltkar så byter man ofta minimalt me vatten och har utvecklat vattenreningstekniken längre än oss sötvattenakvarister så visst går det.
            Men det är en naturlig följd eftersom man behöver iregel inte krabba så mycket med kranvattnet för att fåtill ett ok sötvatten.
            Så att istället för att finlira och mäta en himla massa vattenvärde så kör man hellre safe than sorry o byter vatten regelbundet.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Räkmix försämrar vattenvärdena mindre än pellets.

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Räkmix försämrar vattenvärdena mindre än pellets.
                Gäller det alla pellets sorter el. vaddå? räkmix skitar ner mer iaf.. enligt min erfarenhet.
                det kan väl bero på hur mycket man matar om man över matar osv.??
                CA

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ett krux är vad man menar med "bra vattenkvalitet" samt "skitar ner".

                  Vattenvärdena som vi hobbyakvarister kan mäta är rätt få. Bra vattenkvalitet handlar om en hel del mer än kväve/fosfor, enligt mig. Den enklaste vägen runt det är att byta vatten regelbundet. Bra filter löser enbart kväveproblemen. I det långa loppet kommer balansen mellan kväve och fosfor att förskjutas om man inte byter vatten - och fel balans mellan dessa lirare brukar ge blågrönalger.

                  Vad som skitar ned mest lägger jag mig inte i, jag ser det så enkelt att allt man stoppar ned i akvariet behöver tas omhand på något sätt. Pratar vi här om synlig eller osynlig skit? Vattnet kan mycket väl vara kristallklart men klart olämpligt för fiskarna. Återigen, den enkla vägen runt detta är att byta vatten.

                  Kör man kar med få vattenbyten under en längre tid får man verkligen hålla koll på KH. Av olika anledningar förbrukas detta i akvariet, vilket ger ett lägre pH. Det kritiska är om pH åker under sju - dels riskerar man en pH-dipp när all alkalinitet är förbrukad och dels riskerar man en ammoniakspik när man väl byter vatten (och pH går upp över sju igen).

                  Vill man nu ändå minimera vattenbytena rekommenderar jag mycket växter. De har en stabiliserande inverkan på akvariet, och "slarvmarginalerna" blir större. Extremvarianten i detta fallet är Diana Walstads koncept med lowtech växtakvarium. Där fyller man på avdunstat vatten och gör något vattenbyte per år. Finns bra info om denna metod på www.plantswap.se eller i Walstads bok "Ecology of the Planted Aquarium".

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Bra filter löser enbart kväveproblemen. I det långa loppet kommer balansen mellan kväve och fosfor att förskjutas om man inte byter vatten - och fel balans mellan dessa lirare brukar ge blågrönalger.
                    Aha, där ser man. Jag fick tipset att skita ner mer för att bli väck cyano en gång men förstod aldrig riktigt varför. Det är med andra ord för att fosfornivåerna har stuckit iväg medan kvävenivåerna har stannat kvar. Och man kan inte få bort fosfor på annat sätt än via vattenbyten eller?

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Kör man kar med få vattenbyten under en längre tid får man verkligen hålla koll på KH. Av olika anledningar förbrukas detta i akvariet, vilket ger ett lägre pH. Det kritiska är om pH åker under sju - dels riskerar man en pH-dipp när all alkalinitet är förbrukad och dels riskerar man en ammoniakspik när man väl byter vatten (och pH går upp över sju igen).
                    Det förklarar en del, ett pH under 7 har jag nästan alltid i karen, ur kranen däremot sägs det ligga över 8. Det är nog pga detta som stora vattebyten kan vara direkt farliga här, man ser verkligen på fiskarna att 50 procentliga vattenbyten inte är populära, jag brukar maxa vid 30% per vecka men oftast nöjer jag mig med 20-25% var eller varannan vecka.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Det funkar alldeles ok att minska vattenbytandet om man gullar en del me sina växter och man har en "lagom" fiskmängd i akvariet.

                      Men egentligen handlar det om vad man vill me sin hobby. Ja tror att fiskar i allmänhet kan tåla mycket höga Nitrathalter om tillvänjningen blir tillräckligt långsam. Men ja tror även att dödligheten blir högre, mindre utfärgning och mindre tillväxt samt mindre kullar vid lek.
                      Men ja kan ju hålle me om att ibland så är vattenbytarrekomendationerna (puh långt ord) överdrivna nu för tiden
                      Kan hålla med till viss del. Är det ett sällskapsakvarium och egentligen ingen tillökning av fiskbeståndet man önskar så fungerar det med att minimera vattenbytena.
                      Men om man vill spara yngel så påverkar kvalite på vattnet avsevärt på lekvillighet, kullstorleken och missbildningar på avkomma, specielt höga halter av Nitrat.

                      /Johan
                      Senast redigerad av Johan F; 13 september 2009, 10:35.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av FI
                        Aha, där ser man. Jag fick tipset att skita ner mer för att bli väck cyano en gång men förstod aldrig riktigt varför. Det är med andra ord för att fosfornivåerna har stuckit iväg medan kvävenivåerna har stannat kvar. Och man kan inte få bort fosfor på annat sätt än via vattenbyten eller?

                        Det förklarar en del, ett pH under 7 har jag nästan alltid i karen, ur kranen däremot sägs det ligga över 8. Det är nog pga detta som stora vattebyten kan vara direkt farliga här, man ser verkligen på fiskarna att 50 procentliga vattenbyten inte är populära, jag brukar maxa vid 30% per vecka men oftast nöjer jag mig med 20-25% var eller varannan vecka.
                        Jepp, att skita ner lite höjer kvävenivåerna. Man kan även tillsätta kaliumnitrat (vilket många växtnissar gör för växternas skull). Det finns jonbytarfilter i handeln för att minska fosforhalterna, men kruxet är att den större delen av fosforn ligger bunden i botten. Där får man slamsuga _försiktigt_ för att bli av med det. Att röra runt mycket i botten brukar för övrigt vara en säker metod att få alger på. Fosfor och kväve (ammonium troligen) frigörs och algerna klappar händerna.

                        Skriver under på din slutsats med mindre vattenbyten om du har vattenvärdena du beskriver. Stora vattenbyten är ingen säker väg till framgång, det handlar precis som du är inne på om vilka vattenvärden man har. Generellt är dock vattenbyte bra, enligt mig. Gör oftast mer nytta än skada (om man nu inte har värdelöst kranvatten vill säga).

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Gäller det alla pellets sorter el. vaddå? räkmix skitar ner mer iaf.. enligt min erfarenhet.
                          det kan väl bero på hur mycket man matar om man över matar osv.??
                          Matar jag med pellets luktar mitt vatten blomgödning efter ett par dagar, och då brukar det vara dags att byta vatten. Men jag matar rätt mycket runt 1-1.25 kg räkmix per dag på 65 akvarium på i snitt 200 liter.

                          Kommentar

                          • Appleone
                            Användare
                            • juli 2009
                            • 25

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Ett krux är vad man menar med "bra vattenkvalitet" samt "skitar ner".

                            Vattenvärdena som vi hobbyakvarister kan mäta är rätt få. Bra vattenkvalitet handlar om en hel del mer än kväve/fosfor, enligt mig. Den enklaste vägen runt det är att byta vatten regelbundet. Bra filter löser enbart kväveproblemen. I det långa loppet kommer balansen mellan kväve och fosfor att förskjutas om man inte byter vatten - och fel balans mellan dessa lirare brukar ge blågrönalger.

                            Vad som skitar ned mest lägger jag mig inte i, jag ser det så enkelt att allt man stoppar ned i akvariet behöver tas omhand på något sätt. Pratar vi här om synlig eller osynlig skit? Vattnet kan mycket väl vara kristallklart men klart olämpligt för fiskarna. Återigen, den enkla vägen runt detta är att byta vatten.

                            Kör man kar med få vattenbyten under en längre tid får man verkligen hålla koll på KH. Av olika anledningar förbrukas detta i akvariet, vilket ger ett lägre pH. Det kritiska är om pH åker under sju - dels riskerar man en pH-dipp när all alkalinitet är förbrukad och dels riskerar man en ammoniakspik när man väl byter vatten (och pH går upp över sju igen).

                            Vill man nu ändå minimera vattenbytena rekommenderar jag mycket växter. De har en stabiliserande inverkan på akvariet, och "slarvmarginalerna" blir större. Extremvarianten i detta fallet är Diana Walstads koncept med lowtech växtakvarium. Där fyller man på avdunstat vatten och gör något vattenbyte per år. Finns bra info om denna metod på www.plantswap.se eller i Walstads bok "Ecology of the Planted Aquarium".

                            Hilsen,

                            /P
                            Är vissa växtarter effektivare på att rena vattnet?
                            Senast redigerad av Appleone; 13 september 2009, 19:57.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Matar jag med pellets luktar mitt vatten blomgödning efter ett par dagar, och då brukar det vara dags att byta vatten. Men jag matar rätt mycket runt 1-1.25 kg räkmix per dag på 65 akvarium på i snitt 200 liter.
                              Hur mycket pellets trycker du i då vad är det för sort? Du lägger i 15-20 gram räkmix per kar/dag.
                              Jag får i ungefär 2-3 gram pellets per kar/dag om jag nu räknar rätt
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...