Victoria 200 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Victoria 200 liter

    Jag har ett litet diskusprojekt till hösten som lär kräva det mesta av mina fiskpengar. När plattfiskarna är på plats är dock planen att skaffa ciklider från Victoriasjön, vilket blir mitt första kar med fiskar där ifrån. Som det ser ut nu är karet som är avsett för detta projekt på 200 liter. Planen är att ha två arter som inte ska korsa sig i detta kar. Det är en viss fördel om framtida yngel går att sälja (tänkte plocka någon hona ibland i så fall).

    Så, Victoriafreaks; Om ni bara hade ett kar med ciklider från denna sjö med omnejd (och karet var på 200 liter). Vilka arter skulle ni satsa på?


    /Jocke
  • janneviking
    Användare
    • januari 2008
    • 73

    #2
    Ursprungligen postat av Banderad
    Jag har ett litet diskusprojekt till hösten som lär kräva det mesta av mina fiskpengar. När plattfiskarna är på plats är dock planen att skaffa ciklider från Victoriasjön, vilket blir mitt första kar med fiskar där ifrån. Som det ser ut nu är karet som är avsett för detta projekt på 200 liter. Planen är att ha två arter som inte ska korsa sig i detta kar. Det är en viss fördel om framtida yngel går att sälja (tänkte plocka någon hona ibland i så fall).

    Så, Victoriafreaks; Om ni bara hade ett kar med ciklider från denna sjö med omnejd (och karet var på 200 liter). Vilka arter skulle ni satsa på?


    /Jocke
    Komb1/Rockkribensis och Piceatus
    Komb2/Ruby green och red piebald(piebald redfin)
    Dom fyra sorterna har jag och det funkar bra samt att korsningsrisken är liten.
    Janne
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

    Kommentar

    • Jossan
      Användare
      • januari 2009
      • 57

      #3
      Pundamilia azurea och Pseudocrenilabrus multicolor victoriae skulle nog kunna funka bra också.

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • februari 2003
        • 1156

        #4
        Jag hade Rock Kribensis och Astatotilapia Aeneocolor och de funkade bra ihop-
        Fina fiskar tycker jag.
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Tack för förslagen. Om det finns fler bra förslag är det bara att göra tillägg. Just nu är de fiskarna jag har fastnat för Rock kribensis (för att både honor och hannar är snygga), Red piebald (jävligt cool teckning) och Ruby green (som jag har varit sugen på sedan Albin skrev sin artikel i CB). Sedan är jag svag för Lipochromis sp. "matumbi hunter" och Astatotilapia nubila också. Finns säkert fler som tilltalar mig med som jag inte har koll på. De två sistnämnda får jag kanske vänta med till någon annan gång (om jag drar igång ett lite större kar med Victoria någon gång i framtiden). Just nu lutar det nog åt Red piebold med någon annan art.

          Men som sagt, diskuskaret ska igång först så det lär ta ett tag innan dessa fiskar blir aktuella. Alltid kul att planera kar dock

          /Jocke

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Red piebald och ruby green är en klockren blandning
            Victoriae kanske funkar att blanda med också men många säger att red piebald blir knäppa om de är boss i akvariet.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Tipped blue och victoriae borde funka
              Hippo point salmon och victoriae funkar nog också

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Red piebald och ruby green är en klockren blandning.
                Funderar helt klart på den kombinationen framöver. Blir det förmodlingen Ruby green som dominerar i ett sådant kar då eller?

                /Jocke

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Funderar helt klart på den kombinationen framöver. Blir det förmodlingen Ruby green som dominerar i ett sådant kar då eller?

                  /Jocke
                  Ja ruby green kommer att dominera men de är så lugna så det gör inget.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...