Malawi för 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    Malawi för 720L

    Äntligen har jag fått tag på ett 720L (200x60x60) akvarium (Tack jarigbg @ ciklid.se!). Men eftersom det finns så otroligt många fina fiskar så vet jag inte vilka jag ska köra på. Jag är öppen för förslag. Det enda kriteriet jag ställer är att det ska vara Malawi fiskar.

    PS. Gjorde en likadan tråd för några månader sedan, dock har planen ändrats och jag ville ha nya förslag på fiskar. DS

    MVH
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Roligt att se ännu en Skövde-bo i hobbyn...

    Mitt råd till dig är att finna en art som du absolut vet med dig att du vill ha i ditt kar. När du bestämt dig för den arten så bygger du medinvånarna med utgång från det.

    Anledningen till att jag ger dig detta förslag beror på att det är alldeles för lätt att skapa en fisksoppa när det gäller Malawi.

    Gillar du storlek på fiskarna eller gillar du fart och fläkt i akvariet? I ett 720L har du stora möjligheter.

    Jag skulle försöka hålla mig till 4-5 arter...men det är hur svårt som helst för ju mer man läser desto mer vill man ha alla olika arter.

    De arter som jag gillat allra mest är dessa:

    Protomelas (virgatus, taeniolotus)
    Cyrtocara moori (delfincikliden)
    Metriaclima estherea (Röd Zebra)
    Tramitichromis intermedius
    Melanochromis cyaneorhabdos
    Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point
    Pseudotropheus saulosi
    Placidochromis electra
    Copadichromis azureus
    Labeotropheus trewavasae
    Labidochromis caeruleus
    Lethrinops arter är fina...

    Skumma igenom nätet efter arter och när du sedan fastnat för några så bege dig till Nol Ciklidhobby som är närmaste stället med hög kvalitet på utbudet när det gäller Malawiciklider (även andra fiskar också givetvis).

    Kommentar

    • TutenStain
      Användare
      • september 2008
      • 168

      #3
      Tack för din post.

      Har funderat på Nimbochromis fuscotaeniatus, Nimbochromis livingstonii och Sciaenochromis fryeri?

      Skulle de kunna funka och vilken könsfördelning?

      Måste även fråga, vart köper du dina fiskar här i närheten, har just flyttat från Jönköping.
      Senast redigerad av TutenStain; 07 september 2009, 10:10.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Fusco och Livingstonii tror jag korsar sig så det blir nog inte så bra. Fusco kan dessutom vara riktigt aggresiv. Livingstonii är en trevlig firre. Fryeri är också trevlig.

        Låter som att det lutar mot en rovfiskburk alltså?

        Mvh Erik

        Kommentar

        • TutenStain
          Användare
          • september 2008
          • 168

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Fusco och Livingstonii tror jag korsar sig så det blir nog inte så bra. Fusco kan dessutom vara riktigt aggresiv. Livingstonii är en trevlig firre. Fryeri är också trevlig.

          Låter som att det lutar mot en rovfiskburk alltså?

          Mvh Erik
          Ja, jag tror det blir rovmalawi. Vad tror ni om fusco och fryeri + någon annan lite mindre rovmalawi?

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Jag har Rhampochromis sp. "chilingali". Den ser lite speciell ut och är riktigt snabb. Tyvärr dog min hane för någon månad sen, men jag ska lätt köpa ett nytt par.

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Jag hade Nimbochromis livingstonii och Sciaenochromis fryeri tillsammans i mitt 640l kar innan och det fungerade mycket bra, även om livingstonii hanen gick lite hårt ut när det va lek.. Har dock ingen erfarenhet av Nimbochromis fuscotaeniatus
              CA

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Håller med om Rhamphochromis chilingali, jag har mina tillsammans med Protomelas taeniolates, Astatotilapia calliptera (producerar mycket levande foder) och Oreochromis shiranus i ett 600 liters.

                Kommentar

                • TutenStain
                  Användare
                  • september 2008
                  • 168

                  #9
                  Tack för alla förslag, tycker dock fortfarande fusco är snyggare.

                  Efter att ha kollat runt på lite fiskar på internet så kommer det antagligen bli fusco, fryeri + någon annan malawi.

                  Men frågan är om fusco går ihop med fryeri. Någon som vet?
                  Senast redigerad av TutenStain; 07 september 2009, 15:14.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Det enda jag vet om fusco är att de är rätt stökiga.

                    Nol hade iaf fusco inne i fredags
                    Senast redigerad av Gäst; 07 september 2009, 15:45.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...