M. sp msobo orange?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    M. sp msobo orange?

    Utökade nyligen min grupp av Metriaclima sp msobo magunga med 6st nya. Efter att det nya gänget acklimatiserat sig så visar det sig att dom nya honorna är väldigt orange, iallafall övre halvan av kroppen. Resten gult.
    Min första grupp är helt gula. Båda är köpta som "magunga", det känns som att de borde se likadana ut med en så pass exakt fångstplats, för det är väl det magunga står för. Någon som vet mer? Hur ser en VF M sp msobo magunga ut?
    Micke
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Min gamla VF hona.

    /Jocke

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      Tack för bilden, hmm, som jag misstänkte - den ser skapligt gul ut. Well well, jag får väl leva med min "mix". Lite trist är det ändå att det ofta blir så här när man handlar fisk. Var felet uppstår kan man ju fundera på.
      Micke

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Färgskillnaden beror nog på fodret dom är uppvuxna på. Jag köpte ett gäng neo. leleupi som var orange när jag fick dom. Efter ett tag med annat foder så är dom alla knallgula.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          Färgskillnaden beror nog på fodret dom är uppvuxna på. Jag köpte ett gäng neo. leleupi som var orange när jag fick dom. Efter ett tag med annat foder så är dom alla knallgula.
          Men lelupi ska väl vara orange utan svart i sig, ja dom bästa som jag har sett VF har ju sett ut sådana. Gula lelupi är väl ingen höjdare, så antingen så har du inte rätt lelelupi, det vill säga var den är fångad, eller också matar du med ett foder som inte tillgodoser dina lelelupi tillräckligt eftersom dom har blivit gula av ditt foder.Janne

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Men lelupi ska väl vara orange utan svart i sig, ja dom bästa som jag har sett VF har ju sett ut sådana. Gula lelupi är väl ingen höjdare, så antingen så har du inte rätt lelelupi, det vill säga var den är fångad, eller också matar du med ett foder som inte tillgodoser dina lelelupi tillräckligt eftersom dom har blivit gula av ditt foder.Janne
            Exakt dom ska vara orange. Poängen var att det förmodligen är fodret som är anledningen till färgskillnaden på jarnis Metriaclima sp msobo magunga och inget annat.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av HåE
              Exakt dom ska vara orange. Poängen var att det förmodligen är fodret som är anledningen till färgskillnaden på jarnis Metriaclima sp msobo magunga och inget annat.
              Jo jag fattade det Håe, men jag ville också göra dig uppmärksam på att du kanske inte matar dina lelupi med tillräckligt bra färgfoder, som dom är vana från i naturen.
              När jag odlade lelupi, det var innan jag hade astaxanthin i min häxmix.
              Då matade jag lelupina med levande artemia varje dag även i vuxen ålder, snacka om fin orange färg som lelupina fick, knallorange och absolut inget svart på dom.Janne

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • november 2005
                • 415

                #8
                Ja, det ska bli spännande att se vad som händer med mina magunga. Lovar att återkomma med status om några månader när dom har fått samma kost.
                Micke

                Kommentar

                Arbetssätt...