Hur länge tuggar Leptosoma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Hur länge tuggar Leptosoma?

    Har skaffat Leptosoma Utinta, och har läst artbeskrivningar och trådar men hittar inget om hur länge dom tuggar? Sedan undrar jag om honorna gå att flytta till spottakvarium eller spottar dom lätt?
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Dom spottar ruskigt lätt. Honorna brukar tömma munnen redan i håven. Jag kan tyvärr inte säga hur lång tid dom tuggar, har aldrig tänkt på det.

    Kommentar

    • Eldnor
      Användare
      • juni 2008
      • 99

      #3
      Leptosoma-tugg

      God morgon.
      Mina har tuggat kring 21 dagar och jag har inte haft problem med att flytta dom till spottkar. Dom kniper om äggen rätt bra. Dom har inte rört ungarna efter "spott". Så man kan gott se till att dom äter upp sig lite i spottkaret innan dom går tillbaka. Jag har haft rätt stort spottkar, c:a 95 liter de små har gått i det tills dom kunnat stoppas i stora karet. Räkmix och skalad artemia, jag tycker att det har varit enkelt att dra upp dom. Lycka till med leken.

      Kommentar

      • Eldnor
        Användare
        • juni 2008
        • 99

        #4
        Oops

        Tänk så olika det kan vara.....

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Ja

          det var intressanta svar. En hona tuggade när jag köpte dem och hon spottade i den stora fiskpåsen. Men jag antar att hon kanske håller dem i munnen några meter till spottkaret

          En väldigt fin ciklid och planen att göra mina Tropheus Red Chimba mindre skygga verkar fungera bra. Nu tvingas dom vara mer framme om dom skall hinna få mat vid matningen. Och dom har annat att oroa sig för än vad som rör sig utanför akvariet.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Måste precisera mitt inlägg. Jag brukar hålla honan kvar i håven tills hon spottat, sen släpper jag tillbaka henne direkt till hennes vanliga miljö. Detta för att förhindra mobbing. det brukar ju hända att en hona som varit borta i några dagar räknas som ny invånare i karet och blir mobbad.

            Om man skickar honan direkt i spottkaret, borde hon nog kunna hålla det mesta kvar i munnen. Har nog aldrig fångat upp en hona med ägg i munnen, bara med fullt utvecklade yngel. Kanske det är en orsak?

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Det

              Ursprungligen postat av HenrikV
              Måste precisera mitt inlägg. Jag brukar hålla honan kvar i håven tills hon spottat, sen släpper jag tillbaka henne direkt till hennes vanliga miljö. Detta för att förhindra mobbing. det brukar ju hända att en hona som varit borta i några dagar räknas som ny invånare i karet och blir mobbad.

              Om man skickar honan direkt i spottkaret, borde hon nog kunna hålla det mesta kvar i munnen. Har nog aldrig fångat upp en hona med ägg i munnen, bara med fullt utvecklade yngel. Kanske det är en orsak?
              var just därför jag ville veta tuggtiden. Så att jag kan flytta henne när ynglen är pass stora att dom utan problem klarar sig själva i ett spottakvarium. Sedan kan det kanske vara ide att låta henne käka upp sig lite. Är det så att hanarna låter henne vara ifred ett tag i akvariet så kan jag göra som dig Henrik, dvs bara sätta tillbaka henne direkt.

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Leptosoman har ju rätt tunt skinn på hakan, så man ser jättebra in i munnen och därmed hurpass utvecklade ynglen är för tillfället.

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Tugg tiden ligger på 20-25 dagar beroende på vilka förhållande som råder.
                  HenrikV har kloka tips och råd.
                  Det är mkt enkelt att se när det är dax.
                  När hakfliken är svart av yngelkroppar och man ser ögon så har det troligen gått runt 20 dagar.
                  Att spotta honan i håv och seda släppa i henne igen är enligt min mening det bästa.
                  Viktigt att man har 100% lekvatten i yngelkaret.
                  De små äter artemia direkt när de spottats. (ofta så äter honan smått foder under dygn 18 och framåt så magarna på ynglen är redan igång)

                  En intressant firre de där Cyps.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ynglen är ganska stora så varför ska dom flyttas?
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      När ja hade dom så hade hannar en förkärlek att käka ynglen som drev runt i vattenytan.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        När ja hade dom så hade hannar en förkärlek att käka ynglen som drev runt i vattenytan.
                        Hos mig har ynglen haft en riktigt hög överlevnadsgrad, visst har det förvunnit några yngel men den stora mängden har alltid överlevt.
                        Kan vara ide att prova i alla fall, det är ganska trevligt med en klump/stim frisimmande yngel i burken.

                        Man måste mata dom oxå
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          Jo

                          Ursprungligen postat av tege
                          Ynglen är ganska stora så varför ska dom flyttas?
                          därför att akvariet har rätt ont om gömställen och mycket fisk. Men jag har ju inte tänkt odla dem i massor, men lite fler vill jag ha.

                          Hittade en död hona i morse? Syntes inga skador på henne utan hon låg på botten i ena hörnet. Så vad det kan bero på har jag bara gissningar om då jag aldrig haft dessa fiskar tidigare. Gruppen går med 26st chimba F1 3,5-7cm, och det finns inte så mycket gömställen för dem. Det är kö till gömställena kan man säga. Detta för att jag bara vill ha en dominant hane av troffarna.

                          Matar dem med nls grow + Thera A och spirulina flingor o lite räkmix. Funderar på att mata dem med lite cyclops också. Tror inte troffarna ger sig på dem men dom kanske stressar dem? Har däremot 3 fina hanar av leptosoman men dom har då inte jagat någon hona när jag varit o kikat på dem. Kan det vara så att dom jagar honorna som stollar när lyset är släkt?

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av doohan
                            därför att akvariet har rätt ont om gömställen och mycket fisk. Men jag har ju inte tänkt odla dem i massor, men lite fler vill jag ha.

                            Hittade en död hona i morse? Syntes inga skador på henne utan hon låg på botten i ena hörnet. Så vad det kan bero på har jag bara gissningar om då jag aldrig haft dessa fiskar tidigare. Gruppen går med 26st chimba F1 3,5-7cm, och det finns inte så mycket gömställen för dem. Det är kö till gömställena kan man säga. Detta för att jag bara vill ha en dominant hane av troffarna.

                            Matar dem med nls grow + Thera A och spirulina flingor o lite räkmix. Funderar på att mata dem med lite cyclops också. Tror inte troffarna ger sig på dem men dom kanske stressar dem? Har däremot 3 fina hanar av leptosoman men dom har då inte jagat någon hona när jag varit o kikat på dem. Kan det vara så att dom jagar honorna som stollar när lyset är släkt?

                            Ja du, plötsliga dödsoffer bland leptosoma är inte helt ovanligt.
                            Fisken ser helt frisk o kry ut men ändå död.
                            Personligen tror jag det är tarmen som fått en smäll.
                            Inte av sjukdom men av allt för grov räkmix/för mycket torrfoder.
                            Tarmpaketet är inte avsett för annat än plankton i det fria.

                            Alla Cyps som jag har haft (3 st arter och flera fångstplatser) har aldrig visat tecken på stress.
                            Det ar en mkt god simmare så en troffe eller artfrände simmar dom snart ifrån.

                            Du gör helt rätt i att flytta ynglen.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Min erfarenhet av cyps är att dom inte tål höga Nitrathalter, dom blir lätt hängiga då.
                              Dessutom behöver dom smått mat som kan gå plocka i sig. Regält smulat flingfoder, gärna nykläckt artemia då o då.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...