Pseudotropheus Vs. Cynotilapia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    Användare
    • oktober 2007
    • 11

    Pseudotropheus Vs. Cynotilapia

    Hej!

    Jag har en liten fundering ang arterna ovan.

    Jag har en grupp ungdjur av Pseudotropheus Pulpican "Kingsizei Likoma" i mitt kar i dagsläget som är helt underbara...
    Min polare köpte i helgen ett VF par Cynotilapia Pulpican "Lomdo".

    Jag har hört att dessa är samma art fast med olika namn, bara att fångstplatsen skiljer??
    Isf, Kan jag då utöka min grupp med ytterligare ca tio F1r från min polares Cynotilapia Pulpican eller klassas det som oetiskt och fel att mixa dessa två arter då dom ändå kommer från olika platser i sjön??

    Tacksam för hjälp då min grupp är för liten i nuläget och behöver utökas...

    MVH
    Ganders
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Ursprungligen postat av ganders

    Jag har en grupp ungdjur av Pseudotropheus Pulpican "Kingsizei Likoma" i mitt kar i dagsläget som är helt underbara...
    Min polare köpte i helgen ett VF par Cynotilapia Pulpican "Lomdo".

    Jag har hört att dessa är samma art fast med olika namn, bara att fångstplatsen skiljer??
    Isf, Kan jag då utöka min grupp med ytterligare ca tio F1r från min polares Cynotilapia Pulpican eller klassas det som oetiskt och fel att mixa dessa två arter då dom ändå kommer från olika platser i sjön??
    Orkar inte gå närmre in på det men vad skulle fördelen med det vara? "Fångstplats-Bastarder" klingar inte högt i mina öron och varje gång man ser några suckar man högt...
    Men visst, om du supergärna vill ha såna e det upp till dig men ha ihjäl dem innan de hamnar på "marknaden", blir mitt tips...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ganders
      Användare
      • oktober 2007
      • 11

      #3
      OK,
      Fördel och fördel, jag har inte sagt att det skulle vara nån fördel, utan istället om det är oetiskt eller inte. Det fick jag också också svar på, vilket jag tackar för. Jag har som du förstår inte så bra koll på detta så därför frågar jag...

      Men är det fortfarande som så att det är samma art fast fast med två olika namn som det står på http://www.riftlakes.com/cichlids/ps..._pulpican.html ???

      Eftersom detta anses som oetiskt så kommer jag självklart inte gå vidare utan istället söka rätt på fler "kinsizei Likoma". Dock vore det intressant att få svar på ovanstående fråga...

      Tack för svaret!

      /Ganders

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Ja hade försökt driva fram egna yngel från den gruppen du redan har. O därigenom fått ditt bestånd att öka.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        Arbetssätt...