Röd zebra rosa/blåa hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Röd zebra rosa/blåa hanar?

    Alla jag sett som urvalsodlar röd zebra för att få väldigt röda honor utan sot
    har rosa hanar ( tex Malavijanne enligt de bilder jag sett). Är det alltid så eller finns det odlare som har blåa hanar i odling för att få röda honor. Ja eftersom jag personligen gillar blåa hanar bättre än rosa vore det en idealstam där honorna blir rödare och rödare medans hanarnas blåa färg förstärktes för varje generation, ( detta kanske är urvalsodlingens överkurs men tänk tanken).
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Alla jag sett som urvalsodlar röd zebra för att få väldigt röda honor utan sot
    har rosa hanar ( tex Malavijanne enligt de bilder jag sett). Är det alltid så eller finns det odlare som har blåa hanar i odling för att få röda honor. Ja eftersom jag personligen gillar blåa hanar bättre än rosa vore det en idealstam där honorna blir rödare och rödare medans hanarnas blåa färg förstärktes för varje generation, ( detta kanske är urvalsodlingens överkurs men tänk tanken).
    Tyvärr så vill inte zoohandlare köpa in bruna hannar, dom blåa är bruna från början. Så det är tyvärr marknaden som styr, det vill säga vi kunder.Janne

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Alla jag sett som urvalsodlar röd zebra för att få väldigt röda honor utan sot
      har rosa hanar ( tex Malavijanne enligt de bilder jag sett). Är det alltid så eller finns det odlare som har blåa hanar i odling för att få röda honor. Ja eftersom jag personligen gillar blåa hanar bättre än rosa vore det en idealstam där honorna blir rödare och rödare medans hanarnas blåa färg förstärktes för varje generation, ( detta kanske är urvalsodlingens överkurs men tänk tanken).
      Jag håller med dig att blå hanar är snyggare.Men rosa hanar ger rödare yngel än blå så därför odlar man på rosa hanar, så man får så röda fiskar som möjligt.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Tyvärr så vill inte zoohandlare köpa in bruna hannar, dom blåa är bruna från början. Så det är tyvärr marknaden som styr, det vill säga vi kunder.Janne
        Vi brukar ha ca 50 Röd zebra inne.

        det finns alltid ca3-5 blåa hanar det räcker o blir över.

        marknaden bestämmer.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av rent vatten
          Jag håller med dig att blå hanar är snyggare.Men rosa hanar ger rödare yngel än blå så därför odlar man på rosa hanar, så man får så röda fiskar som möjligt.
          Varför skulle röda hanar ge rödare fiskar ?
          har hört annat, men vad vet jag.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          Arbetssätt...