Johanni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    Användare
    • oktober 2007
    • 11

    Johanni

    Hej!
    Jag har nu under ca 2 år haft Johanni, Golden och Hongi i mitt Malawi kar. I nuläget har jag 2 superfina (helt utfärgarde och ca 8 cm stora) johannihanar med ca 6 honor (största ca 5 cm samt resten något mindre) som går tillsammans med två väldigt fina hongihanar med honor och en goldenhane med honor.

    Som det ser ut idag så fungerar allt i perfekt symbios med alla dessa hanar och deras revir. Dock känner jag nu att jag vill byta in mina johannis för en eventuell ny sort men ändå behålla dessa två superfina hanar då dom verkligen lyser upp mitt kar.

    Min fråga är därför, är det möjligt att sälja av alla johannihonor och enbart behålla dessa två hanar som då också kommer att behålla färgteckningen? Eller kommer det bli så att dom bleknar och blir "tråkiga" om dom inte har några tjejer att göra sig snygga för?? Kanske är oetiskt att inte ge dom chansen att sprida sin avkomma, men johannihanar är ju bara så snygga. För skulle det vara så att dom bleknar kan jag lika gärna byta in hanarna också så dom får ett nytt hem med tjejer...

    Någon som provat att bara ha johannihanar i sitt kar??

    Det jag tänkt är som sagt att antingen föra in en ny art Mbunas eller att helt enkelt utöka mina hongi- resp goldengrupper...


    Vad tror ni??

    MVH
    Anders
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    #2
    Det låter som att du borde sälja dina M. johannii och köpa en grupp M. maingano http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=630 där både hanar och honor "ser ut som johanniihanar".

    Jag hade en gång oavsiktligt kraftig övervikt av johanniihanar, visserligen fanns där ett par honor också men då färgade iaf alla johanniihanarna.

    Kommentar

    • ganders
      Användare
      • oktober 2007
      • 11

      #3
      Hej Andmob och tack för svaret.

      Det jag gillar idag är att dessa två hanar verkligen agerar som två "färgklickar" med deras blå/svarta färger. Dock är jag inte sugen på att ha en hel grupp (tex maingano) utan bara dessa två..

      Tror du/ni fortfarande det är lugnt eller kommer deras gälla gärger blekna om dom inte har några honor kvar att färga sig för??


      MVH
      Anders

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Färgen kommer de att behålla, men rangordning och sånt kan ändras så att en hane för stryk istället. Att du inte köper 1 par av maingano som andmob säger. Tror du får mer betalt för 2+6 än 0+6.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hej ganders o välkommen till Forumet

          Jag hade ett kar på jobbet me bara Johannihannar. Tyvärr mister man lekbeteendet o då även tillfällen där hannarna färgar max. Ja hade nog följt Bright Blue och andmobs tips och sålt hela gruppen för att satsa på någe nytt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • ganders
            Användare
            • oktober 2007
            • 11

            #6
            Tack för alla svar!

            Det får isf bli så att jag gör mig av med alla direkt och ev utökar bef. grupper eller helt enkelt köper mig en ny sort....

            Dock känns det en smula vemodigt att göra sig av med dessa fina och personliga fiskar somman vid detta laget hunnit fästa sig vid!!

            Men men, C'est la vie antar jag

            MVH

            Anders

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Så är det me vår hobby. Man vill prova någe nytt helt enkelt.

              Men det är ju bara att köpa ett kar till så får du plats för nykommlingar
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...