Kan fisk få för mycke träning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Kan fisk få för mycke träning?

    Jag har för ett par veckor sedan fått hem ett gäng små små troffeyngel.

    Har dom i ett 190 liters kar med 1800l/h i pumpeffekt. 27grader i vattnet.
    Matar dom 4-5ggr om dan me flingfoder (flingfodret är inte gammalt) och artemia.

    Det spelar ingen roll hur mycke ja matar dom för att dan efter är dom trådsmala igen utom två fiskar som har ockuperat "lähörnet" och försvara det ilsket. dom två firrarna är betydligt kraftigare o större.

    De andra fiskarna ligger permanent i pumpströmmen o är hur pigga och matglada som helst.
    Dom verkar helt enkelt få mycke mycke träning.
    O nu till frågan.

    Har ni varit med om att fisk har fått träning???????????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Nä men foder efter förutsättningar. Flingfoder är ju som om en annan skulle käka oblat
    Men givetvis påverkar flödet. Jag kör mycket med svampfilter o flyttar jag dessa fiskar till ett kar med flöde så ser man hur de får kämpa o klart det suger energi.
    Som o cykla i motvind.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Jovisst kan fodret vara mindre bra men ja kör me Tropicals spirulina och Red Parrot och artemiaägg och nykläcktartemia. O det är en mycke bra tillväxt på de två som står i "skuggan". dom har växt 1,5cm på två veckor
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #4
        Jag hade en rödzebrahane som hade som hobby att suga tag i utblåshålet till eheimpumpen (1252).
        Simmade som en galning mitt i strömmen gjorde han, stora delar av dagen.
        Efter varje omgång ställde han sig och flåsa ett tag, sen var det dags igen...

        Men han var, om man kan säga det om en fisk, muskulös och vältränad

        PS mager var han inte, åt mycket.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Coolt beteende
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • algskraparn
            Användare
            • september 2006
            • 159

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Coolt beteende
            Ja, det kan man säga. Jag hade en son efter honom ett tag som visade samma beteende, inte i samma utsträckning men...
            Ingen aning om varför de gjorde så här, men träning fick de nog!

            Kommentar

            • rent vatten
              Användare
              • november 2005
              • 530

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Jag har för ett par veckor sedan fått hem ett gäng små små troffeyngel.

              Har dom i ett 190 liters kar med 1800l/h i pumpeffekt. 27grader i vattnet.
              Matar dom 4-5ggr om dan me flingfoder (flingfodret är inte gammalt) och artemia.

              Det spelar ingen roll hur mycke ja matar dom för att dan efter är dom trådsmala igen utom två fiskar som har ockuperat "lähörnet" och försvara det ilsket. dom två firrarna är betydligt kraftigare o större.

              De andra fiskarna ligger permanent i pumpströmmen o är hur pigga och matglada som helst.
              Dom verkar helt enkelt få mycke mycke träning.
              O nu till frågan.

              Har ni varit med

              om att fisk har fått träning???????????


              Prova Nls

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Enligt mina helt ovetenskapliga studier skulle jag vilja hävda att en fisk som hela tiden måste simma måste äta groteska mängder mat. Kan inte våra revirhävdande ciklider äta groteska mängder mat och ändå måste simma resonerar de enligt följande. -Mitt revir och födosöksområde är för litet, jag måste göra det större. Då händer följande, största fisken i akvariet (vanligtvis en hane) börjar jaga iväg andra fiskar fast de inte har någonstans att ta vägen vilket leder till att de jagas ihjäl.

                Kommentar

                • algskraparn
                  Användare
                  • september 2006
                  • 159

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Enligt mina helt ovetenskapliga studier skulle jag vilja hävda att en fisk som hela tiden måste simma måste äta groteska mängder mat. Kan inte våra revirhävdande ciklider äta groteska mängder mat och ändå måste simma resonerar de enligt följande. -Mitt revir och födosöksområde är för litet, jag måste göra det större. Då händer följande, största fisken i akvariet (vanligtvis en hane) börjar jaga iväg andra fiskar fast de inte har någonstans att ta vägen vilket leder till att de jagas ihjäl.
                  Innebär detta att du lyckats lugna ner fiskar genom att minska cirkulationen / mata mer?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...