600 liter Tanganyikasjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    600 liter Tanganyikasjön

    Jag har fått glädjen att köpa ett 600 liters (200 x 60 x 50) som jag tänkt använda till Tanganyikaciklider. Att jag skall behålla mina Multisar och mina J. Transcriptus är det ingen tvekan om, frågan är bara vad jag skall ha mer. Tropheus är ett givet alternativ, men om det finns andra förslag är jag mycket intresserad av att höra dem. Jag har idag 6 st Multisar och kommer troligen att dubbla det antalet när 600 liters karet är igång. Tacksam för alla förslag (den som skriver Frontosa är automatiskt diskvalificerad ).
    Bottenmaterial är tänkt att vara fin sand samt uppbyggnader med kalksten.
    Jag kan få tag i Powerheads som pumpar 1000 liter i timmen för 150.- styck, räcker det med två sådana?


    # 374
    // Magnus
    // Magnus Arvidsson
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #2
    Givet är en Cyprichromis-variant eller Paracyprichromis.

    Jag tror att pumparna kan funka men jag tycker det är i minsta laget. Det hade varit bättre om de pumpat 1500 l/h per styck.

    MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      Givet är en Cyprichromis-variant eller Paracyprichromis.
      Medhåll. Ett stim.

      Jag antar att du redan tänkt på 'de gamla vanliga', dvs Prinsessa, Apelsinciklid, och Telmatochromis?

      Vad sägs om några featherfins? Opthalmotilapia ventralis och Cyathopharynx furcifer är bland världens vackraste ciklider (anser iaf jag). Lite större, men ganska snälla.

      Om du nu har stora sandytor, kunde ju ett par sandbottensciklider vara något - till exempel Xenotilapia papilio. Återigen ganska snälla, och väldigt vackra.

      Aaaah, den som ändå hade ett 600 liters!

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Behöver det verkligen vara så stor genomströmning som 3000 liter/timma, är inte risken att fiskarna "blåser omkring" för mycket. Särskilt om man skall ha någon Cyprichromis-variant som uppehåller sig i de övre vattenlagren borde det bli jobbigt för fiskarna.

        # 374
        // Magnus
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • april 2002
          • 277

          #5
          Jag tror inte det. Så länge man riktar strålarna så de båda pumparna tar ut varandra. Det viktiga är ytcirkulationen.

          MVH
          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Åkej!
            Det jag funderar på är att skaffa ett Eheim pro II 2028, skulle det räcka med det samt att komplettera med ett powerhead för cirkulationens skull?

            Apelsincikliderna är läckra, men vad jag har förstått så är de grymt aggresiva, har också lite funderingar på Altolamprologus compressiceps, men då kan man väl glömma alla typer av yngel. Nåja jag får se vad det blir.
            Ett problem tycker jag är att de flesta Tanganyikaciklider (förutom Leptosoma) håller till på botten, det blir lite tråkigt att ha 50 cm högt akvarie när bara 15 cm längs botten innehåller fisk.

            # 374
            // Magnus
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              citat:
              Behöver det verkligen vara så stor genomströmning som 3000 liter/timma, är inte risken att fiskarna "blåser omkring" för mycket.
              Det är ingen fara - det är ju bara 5 gånger akvariets volym. Man kan utan vidare ha tio gånger akvariets volym i cirkulation. Det ser inte ens strömt ut. Jag har vid några tillfällen haft 20x, och då börjar det se lite strömt ut (men fiskarna - prinsessa, julidochromis, leoparddanio - hade fortfarande inga som helst problem, och leoparddaniorna verkligen älskade det).
              Rikta bara inte pumparnas utblås mot sanden. Rikta gärna snett mot ytan - har man lampor får man då väldigt vackra glitterlinjer på bottnen. Funkar dock inte med lysrör.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ett problem tycker jag är att de flesta Tanganyikaciklider (förutom Leptosoma) håller till på botten, det blir lite tråkigt att ha 50 cm högt akvarie när bara 15 cm längs botten innehåller fisk.
                Such is life... Men, som sagt, ha ett stim Leptosoma/Cyprichromis/Paracyprichromis så får du fart i mellanregistret också. Tropheus stimmar omkring en hel del dem med.
                Du kan ju också, om du inte är fast besluten att ha ett biotopakvarium med endast djur från Tanganyika sjön, ha exv regnbågsfisk eller danior också.

                Och: Jodå, visst är apelsinciklider aggro MEN de är små och du har ett två meter långt 600 liters akvarium! Se till att det finns gott om grottor (och att de bästa grottorna är vid kortsidorna, och att ingen grotta ligger så att en fisk där kan se hela akvariet), så kan du lätt ha ett par apelsinciklider plus en massa annat.

                Kommentar

                • zeke
                  Användare
                  • november 2002
                  • 75

                  #9
                  Jag har själv Eheim pro II 2028 + ett powerhead 802 vilket blir
                  2564 lit/tim i ett 375 liters med troffar det är lagom till det karet.

                  Bara det bästa är gott nog
                  Bara det bästa är gott nog ;-)

                  Kommentar

                  • klassisk ära
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 139

                    #10
                    "Jag har fått glädjen att köpa ett 600 liters (200 x 60 x 50) som jag tänkt använda till Tanganyikaciklider. "

                    Jag har ett kar med samma mått och just idag går dessa Tanganyika-fiskar där:

                    1+6 Cyphotilapia frontosa Mpimbwe
                    8+3 Cyprichromis sp. "jumbo" Kitumba
                    4 Caecomastacembelus moorii

                    Jag stoppade precis ner Cyprichromisarna så det ska bli intressant att se om det finns några kvar imorgon.

                    Mikael

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 1159

                      #11
                      Detta var en gammal tråd som kom upp . Nu har det vänt och 600-litarn skall användas till mina Haplisar som är på tillväxt i mitt 450 i väntan på uppstart av 600 liters. 450-liters däremot kommer att hysa Tanganyika. Som det ser ut nu blir det kanske några Xenotalipia, samt Altolamprologus, och kanske Cypriochromis leptosoma, problemet är att jag skulle behöva lite lugnare fiskar för att balansera mot Haplisarna som kommer att vara i samma rum. Leptosomorna har en tendens att vara lite stökiga, men vi får väl se. (Någonstans i bakhuvudet finns en tanke att köra utan värme och pröva någon av våra inhemska fiskar, Sarven är en fantastiskt vacker fisk)
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...