Tropheus Sverige

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #31
    Nej

    Ursprungligen postat av LN
    Lugn Doohan. Det är ingen som brackar ner på din ide.
    Ja t.e.x uttrycker mig bara hur jag resonerar, o det har inget med att göra hur andra ska göra.

    Dessutom så är det så att nästan alltid så väcker en ny ide andra frågeställningar o det får man liksom som trådskapare vara beredd på.
    T.e.x vad är facebook? Hur många forum behöver vi? Är det dax att se över vårt egen hemsida?
    O dom frågorna är inget negativt i sig utan bara biprodukter av din ide, det är allt

    Ja gillar dig Doohan och ja gillar nya ideer. Fram med fler det behöver vi helt klart
    då LN jag är lugn Jag gillar dig också förstår såklart att allt har sina för och nackdelar. Om det är något jag tycker saknas på nätet så är det ju en fungerande fiskförmedling. Jag tror att det är fler som saknar det, inte bara de som gillar troffar. Nu finns det ju ingen som blir gladare än jag om det vore så att den funktionen skulle finnas här på ncs. den kan i princip se ut som den lösning som fanns på den gamla fiskförmedlingen.

    Om det är konstruktiv kritik med förslag på t, ex bättre lösningar/ide,er så kan jag ta det då jag är ganska novis inom det vi nu diskuterar. Men det verkar som om dom flesta ser allt i svart eller vitt, och inte ser möjligheten eller förstår iden med att det kan vara bra att veta vilka troffar som faktiskt finns i Sverige. Det skulle kanske kunna ha viss inverkan på ev sned import av just troffar. Jag vet inte allt som styr vilka fiskar som tas hem till Sverige men naturligtvis har tillgång och efterfrågan en avgörande betydelse där. Samtidigt tänkte jag att det skulle kunna underlätta för odlare att köpa friskt blood från annat håll för att minska inavel osv.

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #32
      Tycker man ska aktivera "Sociala grupper" i detta forumet och testa.

      Exempel: http://www.zoopet.com/forum/group.php

      Nu ska jag skaffa Facebook-konto och se vad det är.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #33
        Det var väldigt likt Sociala grupper som går att aktivera i forumet
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #34
          Inte min mening att racka ned på någon. Jag bara uttryckte några spontana tankar som följd av din idé.
          Om man bortser från det Facebooks idiotiska tilltag att skaffa sig upphovsrätt till alla bilder som läggs upp - man måste ju inte lägga upp bilder om man inte vill som du så riktigt påpekar - så är ju min tanke bara: behöver vi ett forum till? Kan vi inte åstadkomma det du vill åstadkomma inom detta forum. Det du vill åstadkomma låter väldigt bra, men måste det göras någon annanstans? Jag tror inte behovet är "flera forum". Ett behov är ju din idé om kartläggning av var Tropheus finns geografiskt i vårt avlånga land. Men om det är så att det bara kan åstadkommas i Facebook så får det ju göras där.

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #35
            Med tanke på det här var de olika arterna simmar i dag i landet finns ju redan, åtminstone för medlemmarna. Genom funktion Interaktivt "medlemmarnas arter". Är det inte denna funktion som borde utvecklas om den nu inte är tillräckligt bra som den är?

            Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • rent vatten
              Användare
              • november 2005
              • 530

              #36
              Ursprungligen postat av Johan F
              Med tanke på det här var de olika arterna simmar i dag i landet finns ju redan, åtminstone för medlemmarna. Genom funktion Interaktivt "medlemmarnas arter". Är det inte denna funktion som borde utvecklas om den nu inte är tillräckligt bra som den är?

              Johan
              jo men hur ofta uppgraderar ni den då? Och det finns väl ingen karta där du ser vart alla bor.

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #37
                Ingen

                Ursprungligen postat av Johan F
                Med tanke på det här var de olika arterna simmar i dag i landet finns ju redan, åtminstone för medlemmarna. Genom funktion Interaktivt "medlemmarnas arter". Är det inte denna funktion som borde utvecklas om den nu inte är tillräckligt bra som den är?

                Johan
                skulle bli gladare än jag(tror jag) om just den funktion fiskförmedlingen hade skulle uppstå inom ncs. Det skulle i princip lösa det jag efterfrågar!

                Fiskförmedligen hade några riktigt bra lösningar för just att underlätta handel. Men det var också ett sätt att se vilka fiskar som fanns var. och där man kunde uppdatera yngel och annan fisk till salu. Sedan fanns det en omdömmesfunktion som gav andra köpare en uppfattning om fisk kvalliten. Där kunde odlarna också lägga upp bilder på både yngel och föräldrarfisk som underlättar då man gärna vill se dessa innan man kör 25-50 mil enkel resa!

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #38
                  Det

                  Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                  Det var väldigt likt Sociala grupper som går att aktivera i forumet
                  var ju bra då jag inte hade en aning om vad du menade

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #39
                    Ursprungligen postat av doohan
                    Har skapat en grupp på Facebook som heter just, Tropheus Sverige. Om den är nödvändig vet jag inte , men den blir då renodlad för just troffar. Tänkt för att underlätta kontakten mellan alla troffeägare.

                    Kommer att ge fler adminrättigheter för att sidan skall bli så aktiv och aktuell som möjligt! Om någon känner att han eller hon vill uppdatera sidan osv så skicka ett pm eller mail
                    Hur hittar man den? Försökte googla på Tropheus Sverige men kommer bara tillbaka till den här tråden. Går det att titta på Gruppen utan att vara medlem i fejsboken?

                    Försöker bilda mig en uppfattning om vad det är man kan göra där, för att sedan kunna ta reda på om det skulle kunna göras bättre här.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Hur hittar man den? Försökte googla på Tropheus Sverige men kommer bara tillbaka till den här tråden. Går det att titta på Gruppen utan att vara medlem i fejsboken?

                      Försöker bilda mig en uppfattning om vad det är man kan göra där, för att sedan kunna ta reda på om det skulle kunna göras bättre här.
                      Konto behövs på fejs.

                      /Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #41
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        jo men hur ofta uppgraderar ni den då? Och det finns väl ingen karta där du ser vart alla bor.
                        Det är ju precis som allt annat upp till var och en och hålla informationen uppdaterad?
                        Jag har valt att inte lägga upp då jag inte sett behovet tidigare.
                        När det gäller karta hm...räcker det inte med att se vilken ort medlemmen bor på för det framgår ju där?

                        Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Hur hittar man den? Försökte googla på Tropheus Sverige men kommer bara tillbaka till den här tråden. Går det att titta på Gruppen utan att vara medlem i fejsboken?

                          Försöker bilda mig en uppfattning om vad det är man kan göra där, för att sedan kunna ta reda på om det skulle kunna göras bättre här.
                          Vet inte vad jag ska tycka om "fejsboken" tycker den mest suger, är väl för gammal och trög i roten vad vet jag.
                          Men jag tror det är fiskförmedlingens funktioner man letar efter och den siten var faktiskt kul när man skulle ut å resa, bara att kolla om det fanns några odlare efter vägen. Eller om man letade efter specifik art så kunde man snabbt ta reda på om den finns innanför gränsen eller inte. Det kan vara kul att bara åka och kolla på en speciell art även om den inte är till salu.
                          Det går säkert att utveckla här på NCS.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            Användare
                            • november 2005
                            • 530

                            #43
                            Ursprungligen postat av tege
                            Vet inte vad jag ska tycka om "fejsboken" tycker den mest suger, är väl för gammal och trög i roten vad vet jag.
                            Men jag tror det är fiskförmedlingens funktioner man letar efter och den siten var faktiskt kul när man skulle ut å resa, bara att kolla om det fanns några odlare efter vägen. Eller om man letade efter specifik art så kunde man snabbt ta reda på om den finns innanför gränsen eller inte. Det kan vara kul att bara åka och kolla på en speciell art även om den inte är till salu.
                            Det går säkert att utveckla här på NCS.
                            Det är precis den funktionen som man saknar från fiskförmedlingen nu.

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #44
                              Det

                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Det är ju precis som allt annat upp till var och en och hålla informationen uppdaterad?
                              Jag har valt att inte lägga upp då jag inte sett behovet tidigare.
                              När det gäller karta hm...räcker det inte med att se vilken ort medlemmen bor på för det framgår ju där?

                              Johan
                              är klart att det inte måste vara en karta

                              Det kan ju vara så enkelt som ett textbaserat register som på gamla fiskförmedlingen, Där man kan klicka på art och få upp vilka som håller dessa arter och där klicka på en odlare. och sedan få upp info om odlarens fiskar, vart dom finns osv. Man kan ju där lägga in en enirokarta så kan man klicka på den och se exakt var denne person bor,och kontaktinfo. Kan vara bra när man skall resa eller kort o gott letar fisk....

                              Personligen ser jag nyttan av att veta vilka fiskar som faktiskt finns i vårt avlånga land. Tror även att våra västra grannar slulle uppskatta den infon,

                              Detta forum (ncs) är grymt bra, det enda jag saknar egentligen är ju denna funktion.

                              Kommentar

                              • doohan
                                NCS Medlem
                                • augusti 2004
                                • 1607

                                #45
                                Som

                                Ursprungligen postat av doohan
                                är klart att det inte måste vara en karta

                                Det kan ju vara så enkelt som ett textbaserat register som på gamla fiskförmedlingen, Där man kan klicka på art och få upp vilka som håller dessa arter och där klicka på en odlare. och sedan få upp info om odlarens fiskar, vart dom finns osv. Man kan ju där lägga in en enirokarta så kan man klicka på den och se exakt var denne person bor,och kontaktinfo. Kan vara bra när man skall resa eller kort o gott letar fisk....

                                Personligen ser jag nyttan av att veta vilka fiskar som faktiskt finns i vårt avlånga land. Tror även att våra västra grannar slulle uppskatta den infon,

                                Detta forum (ncs) är grymt bra, det enda jag saknar egentligen är ju denna funktion.
                                jag skrivit tidigare så var tanken att ge en överskådlig bild av vilka fiskar som finns i Sverige, vart dom finns på ett enkelt sätt. Jag tror också att det finns ett mörkertal av troffeägare som inte alls är aktiva. Dessa vore bra att få med också om det nu är möjligt? Sedan är det ju det Tege skriver intressant, då det kan vara kul att stanna till hos någon troffeägare och kolla in deras fiskar när man är ute och åker. Det är ju kul att se andras fiskar, och hur andra löser problem med inredning, odling osv. Vill jag se någon annan troffe i mina trakter så får jag åka till Winston som bor i samma stad. Vill jag se någon mer så är det till Gävle jag får åka. Efter det blir det genast en längre resa men problemet är ju att jag måste leta vart de bor troffeägare och vilka fiskar de håller osv.

                                Jag vet inte.................

                                Kommentar

                                Arbetssätt...