Urvalsodling av Malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Urvalsodling av Malawi ?

    Ja alla som läser i detta forum vet väl att malawijanne urvalsodlar "röda" malawi och har gjort det under lång tid. Helt klart visar hans bilder att han
    har nått framgång med detta och fått fram väldigt färgstarka fiskar med rena färger. Det jag undrar över om det finns kommersiella odlare som håller på med urvalsodling av tex golden,demasoni + andra malawi. Som jag förstått så gör tex laifdemason i florida detta men finns det i sverige/europa stora odlare som urvalsodlar. När man ser tex ungfödare från Asien så är de helt givet urvalodlade då tex molly saluförs i mångas färgvarianter. Tyvärr verkar inte
    malawi alltid vara detta då det ofta i butikerna finns dassiga golden, bleka o sotiga röd zebra osv. Jag blir inte riktigt klok över hur de malawi som säljs kommer ifrån, tjeckien?, asien? eller större hobbyodlare ??.
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Grossisten Hagebycikliden har väldigt fin fisk. Fråga i din butik!
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #3
      Villken bra fråga! Har inte tänkt på det tidigare, men nu när du ställer frågan så blir jag riktigt nyfiken på vilka svar den kommer att få...

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag tror att de flesta som odlar malawi här i Sverige odlar på de finaste individerna, och därmed alltså urvalsodlar. Så fråga efter svenskodlad fisk i era butiker så är det oftast fin fisk.

        Jag hade förövrigt kunnat starta en stam med slöjfenade elfenbensciklider men jag hoppade över det. Har kvar släktingar till de fiskarna så det går nog att få fram igen.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Jag tror att de flesta som odlar malawi här i Sverige odlar på de finaste individerna, och därmed alltså urvalsodlar. Så fråga efter svenskodlad fisk i era butiker så är det oftast fin fisk.

          Jag hade förövrigt kunnat starta en stam med slöjfenade elfenbensciklider men jag hoppade över det. Har kvar släktingar till de fiskarna så det går nog att få fram igen.
          Visst de flesta svenska hobbyodlare odlar på fina fiskar men frågan är hur stor andel av dessa som säljs via butiker, min uppfattning är att det är en mindre del, mer i orter med stora hobbyodlare och mindre på de flesta orter. Den intressanta frågan är varför det finns så mycket dålig fisk i handeln ??, vilka köper,vilka säljer och vilka odlar ???

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jag vet inte vad din fråga är egentligen? Om fisk kommer från Tjeckien och Asien? En sak är dock klar. I princip alla odlare urvalsodlar eftersom de ju alltid tar de finaste individerna för att odla vidare på nästa generation eller blandar dem med finare individer som de fått tag i på annat håll. Vill du ha fin fisk skall du egentligen köpa av odlare i första hand, sen kan ju givetvis vissa butiker ha fin fisk också, men visst varierar kvaliteten väldigt.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Jag vet inte vad din fråga är egentligen? Om fisk kommer från Tjeckien och Asien? En sak är dock klar. I princip alla odlare urvalsodlar eftersom de ju alltid tar de finaste individerna för att odla vidare på nästa generation eller blandar dem med finare individer som de fått tag i på annat håll. Vill du ha fin fisk skall du egentligen köpa av odlare i första hand, sen kan ju givetvis vissa butiker ha fin fisk också, men visst varierar kvaliteten väldigt.
              Jag tror att i princip alla hobbyodlare även i tjeckien och asien urvalsodlar
              men min fråga är egentligen vilka som säljer till butiker urvalsodlar och vilka inte, helt klart är att tex vitgula golden i butik måste ju ha odlats av någon.
              De flesta hobbyodlare tar ju fram rätt så små mängder (pga att man inte tjänar pengar utan gör det som en hobby).

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Det är precis som alltid. Man får vad man betalar för (om man köper i butik alltså).

                Hagebycikliden som nämndes tidigare i tråden ser jag som grymt seriös och med höga kvalitetskrav på inköpt fisk, men då är han säkert inte ens i närheten av de billigaste grossisterna.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Jag tror att i princip alla hobbyodlare även i tjeckien och asien urvalsodlar
                  men min fråga är egentligen vilka som säljer till butiker urvalsodlar och vilka inte, helt klart är att tex vitgula golden i butik måste ju ha odlats av någon.
                  De flesta hobbyodlare tar ju fram rätt så små mängder (pga att man inte tjänar pengar utan gör det som en hobby).
                  Givetvis finns det massa "vanliga" akvarister (skulle knappt kalla dem hobbyister) som får yngel och säljer till butik och som kanske inte tar hänsyn till färg och sånt utan som är mest glada för att det blir yngel överhuvudtaget. Dessa fiskar hamnar givetvis också i butiker.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • mantis777
                    Användare
                    • oktober 2008
                    • 204

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Givetvis finns det massa "vanliga" akvarister (skulle knappt kalla dem hobbyister) som får yngel och säljer till butik och som kanske inte tar hänsyn till färg och sånt utan som är mest glada för att det blir yngel överhuvudtaget. Dessa fiskar hamnar givetvis också i butiker.
                    Vet inte om jag håller med dig där. Har under några års tid besökt en zoohandel med ofta dålig kvalité på sina ciklider och de köper inte in av "vanliga" akvarister. Inte ens av de som de som du skulle benämna riktiga hobbyister.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                    Inget akvarium för tillfället...

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Då borde dessa odlare skämmas ^^
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av mantis777
                        Vet inte om jag håller med dig där. Har under några års tid besökt en zoohandel med ofta dålig kvalité på sina ciklider och de köper inte in av "vanliga" akvarister. Inte ens av de som de som du skulle benämna riktiga hobbyister.
                        Det är lättare att säga nej till alla. Folk kommer in med sån otrolig mängd skit. Fisk i iskallt vatten, krokiga fiskar, dålig färg, förväntar sig få lika mycket som fisken säljs för, små fiskar, kommer med 200 blåciklider, ringer inte innan ...

                        Kommentar

                        • si1ver
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 63

                          #13
                          Vet en zooaffär som odlar sina egna guloranga zebror, dassiga demasoni och gulvita golden. Tror att de gör så för att det ändå säljer och att det är billigare än att köpa in fin fisk. Dessutom gissar jag att de slumpvalsodlar istället för urvalsodlar. De tar helt enkelt hand om alla yngel oavsett om föräldrarna är fina eller inte.

                          Om man ska urvalsodla beror ju resultatet också på lite vad man har för fisk att utgå ifrån. Skillnad och välja ut den finaste fisken av 500 eller 5

                          Kommentar

                          Arbetssätt...