Flyttning av Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    Flyttning av Malawi

    Ska flytta om några dagar, undrar då naturligtvist det bästa sättet att flytta Malawi på.

    Antagligen lägger jag 8 st i en 60L balja med en växt i:
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!



    Eller en och en i glassburkar:
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!



    Vilket är bästa och minst stressande för malawi ciklider?

    Flytten kommer ta ca 3h inklusive avmontering, transport och instalation av akvariet på det nya stället.
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    #2
    Alternativ 1.
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av TutenStain
      Vilket är bästa och minst stressande för malawi ciklider?
      Minst stressande är en och en. Ska fiskarna gå flera dagar i behållaren så är detta mer eller mindre nödvändigt. Hur många hanar har du av varje art? Det "bästa" är ju även det som är mest praktiskt och tre timmar är inte särskilt länge, men helt tillräckligt den största hanen ska ha ihjäl en annan hane.

      Med endast 8 firrar hade inte jag tvekat att packa dem en och en.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Minst stressande är en och en. Ska fiskarna gå flera dagar i behållaren så är detta mer eller mindre nödvändigt. Hur många hanar har du av varje art? Det "bästa" är ju även det som är mest praktiskt och tre timmar är inte särskilt länge, men helt tillräckligt den största hanen ska ha ihjäl en annan hane.

        Med endast 8 firrar hade inte jag tvekat att packa dem en och en.
        Jag har:
        Maingano 2+3
        Saulosi 1+4
        Emmiltos (RedTop Zebra) 1+3
        3 Malar

        Jag har två behållare, så det blir ca 8 i varje.

        Nu finns det 2 post och två svar. Vilket?
        Senast redigerad av TutenStain; 10 augusti 2009, 13:59.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av TutenStain
          Nu finns det 2 post och två svar. Vilket?
          De klarar sig nästan garanterat i två stora baljor och det är enklare men om du vill minimera risken att fisk ska dö så packar du dem en och en. Malarna har däremot inte ihjäl varandra.

          Du kan ju undvika att ha båda mainganohanarna i samma balja. En mellanväg är att packa de fyra hanarna en och en och ha resten i en större balja som du håller relativt mörkt (mindre slagsmål - även honor slåss).

          Men som sagt, det är relativt riskfritt ha ha dem i samma balja, men ännu säkrare att packa en och en. Tar det en massa extra tid osv. och du inte får ork över att ta hand om fisken när du kommer fram osv. är det inte alltid bäst att gå på "det bästa" - det bekvämaste har sina fördelar det också även för fiskarna.

          Personligen hade jag nog knökat ner all fisk i en balja som jag ställt med bubbel i ett helt mörkt rum när jag kom fram men jag påstår inte att det är "det bästa" eller minst stressande Däremot kan man i lugn och ro hålla på med akvariet medan firrarna faktiskt har det rätt bra i baljan i mörkret.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            De klarar sig nästan garanterat i två stora baljor och det är enklare men om du vill minimera risken att fisk ska dö så packar du dem en och en. Malarna har däremot inte ihjäl varandra.

            Du kan ju undvika att ha båda mainganohanarna i samma balja. En mellanväg är att packa de fyra hanarna en och en och ha resten i en större balja som du håller relativt mörkt (mindre slagsmål - även honor slåss).

            Men som sagt, det är relativt riskfritt ha ha dem i samma balja, men ännu säkrare att packa en och en. Tar det en massa extra tid osv. och du inte får ork över att ta hand om fisken när du kommer fram osv. är det inte alltid bäst att gå på "det bästa" - det bekvämaste har sina fördelar det också även för fiskarna.

            Personligen hade jag nog knökat ner all fisk i en balja som jag ställt med bubbel i ett helt mörkt rum när jag kom fram men jag påstår inte att det är "det bästa" eller minst stressande Däremot kan man i lugn och ro hålla på med akvariet medan firrarna faktiskt har det rätt bra i baljan i mörkret.

            Jag tror faktiskt jag packar dem en och en i små burkar. Vill verkligen inte förlora fiskar varken av bråk eller flytten.

            Burkarna lägger jag sedan i en flytkartong så att de inte ska röra på sig så mycket + att det blir mörkt.

            Men hur mycket vatten ska det vara i glassburkarna? Ska man köra 75 % vatten och resten luft? Sätter jag på locket så är det så gott som lufttät. Har det i huvudtaget någon betydelse?

            Tack för svaren!
            Senast redigerad av TutenStain; 10 augusti 2009, 14:29.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av TutenStain
              Men hur mycket vatten ska det vara i glassburkarna? Ska man köra 75 % vatten och resten luft? Sätter jag på locket så är det så gott som lufttät. Har det i huvudtaget någon betydelse?
              Tvärt om ifall det är lufttätt: 25% vatten och 75% luft, eller till och med ännu mindre vatten. Luft innehåller mycket mer syre än vatten.

              Nu är ju inte en glasskartong av ett format så att det passar att ha så lite vatten. Fisken måste ju ha vatten så att den kan simma.

              Har du möjlighet så gör du hål i locket eller så har du en glipa som bara är stängd under själva bilresan (så brukar jag göra).

              (Man kan peta in något, t ex en bit slang om locket inte "fastnar" när man har en glipa. Trycker man till locket med slangen fastklämd så blir det en glipa men locket sitter kvar.)
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • september 2008
                • 168

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Tvärt om ifall det är lufttätt: 25% vatten och 75% luft, eller till och med ännu mindre vatten. Luft innehåller mycket mer syre än vatten.

                Nu är ju inte en glasskartong av ett format så att det passar att ha så lite vatten. Fisken måste ju ha vatten så att den kan simma.

                Har du möjlighet så gör du hål i locket eller så har du en glipa som bara är stängd under själva bilresan (så brukar jag göra).

                (Man kan peta in något, t ex en bit slang om locket inte "fastnar" när man har en glipa. Trycker man till locket med slangen fastklämd så blir det en glipa men locket sitter kvar.)
                Jag har möjlighet att göra hål i locket, men är lite orolig att vattnet kommer rinna ut under bil resan.

                Jag får se hur jag kan fixa det. Tror du det räcker om jag borrar en ca 3-4milimeters hål i varje kant? Det blir altså 4 hål per burk

                Tack för hjälpen.
                Senast redigerad av TutenStain; 10 augusti 2009, 15:25.

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #9
                  Varför inte packa dem i påsar? Borde du kunna köpa i akvariebutik nära dig packa dem en och en sedan kör i syre från en vanlig svetstub knyt o packa dem i frigolitlåda eller kylväska , sedan att det är kolmörkt i lådan håller fisken lugn. Detta är det optimala och fisken bör klara 2 dagar lätt
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  Arbetssätt...