Lite nybörjarfrågor om malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yesska

    Lite nybörjarfrågor om malawi

    Hej!

    Jag är nybliven ägare till ett akvarium där jag har 2 golden och 2 demasoni ciklider. På mina Golden har jag upptäckt att de har en gul rund fläck på undre bakfenan. Vad är detta?
    Jag bad om att få köpa två par, dvs 1 hane 1 hona. På Golden så är den ena större och har svart på fenorna medans den andra är mindre och har inget svart alls. De två demsoni ser nästan likadana ut, men den ena är lite mindre färgglad och verkar ha mindre ryggfena. Jag hoppas det är en hona annars måste jag nog försöka byta ut den. Kan man se på beteendet vilket kön det är?
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Varför köpte du par? Hanarna kommer slå ihjäl sina honor :?

    Beroende på size på kar skulle jag ialf köra 1-3+10-15 P.demasoni och kanske 3+6 L.caerulleus minst det beror helt på size på ditt kar men absolut inte 1+1 av dessa arter det är att be om problem.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Yesska

      #3
      Jaha..oj. Det var han i affären som föreslog det, så då trodde jag det var ok. Hur gör jag nu då. De har inte slagits hittills, men har ju bara bott i akvariet en vecka och de är ganska små. Jag har ett 84l akavrium så jag kan inte sätta dit fler fiskar.

      Vi har en annan akvariebutik här, kanske ska ringa till dom och höra efter hur jag kan lösa det, ev byta. Vad ska man byta till i såfall? Vill ju gärna ha ciklider och dessa är så fina men vill ju självklart att de ska må bra.

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Ursprungligen postat av Yesska
        Jaha..oj. Det var han i affären som föreslog det, så då trodde jag det var ok. Hur gör jag nu då. De har inte slagits hittills, men har ju bara bott i akvariet en vecka och de är ganska små. Jag har ett 84l akavrium så jag kan inte sätta dit fler fiskar.

        Vi har en annan akvariebutik här, kanske ska ringa till dom och höra efter hur jag kan lösa det, ev byta. Vad ska man byta till i såfall? Vill ju gärna ha ciklider och dessa är så fina men vill ju självklart att de ska må bra.

        Välkommen till forumet.
        Att hålla malawi i ett 84 liters är inte lämpligt. Skaffa dig ett lite större kar. Minimum skulle jag nog sätta till 200 liter. Om du inte har råd att köpa nytt så går det att få tag på begagnat. På blocket kan man göra riktiga kap. Du har iaf valt riktigt snygga firrar. Dessa funkar bra tillsammans i en 200 liters balja. Men demasoni trivs bättre i lite större grupper. Jag skulle nog köpa åtminstone 15 individer till ett 200 liters.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Yesska

          #5
          Ok tack. Så himla dåligt att zooaffären säljer och säger att det fungerar när alla inbitna säger motsattsen. Funderar på att gå tillbaka med fiskarna och köpa fiskar som passar i det akvariet jag har. Köpte det helt nytt för inte alls länge sedan så det känns surt att byta kar. Så får jag vänta med malawi tills jag har skaffat mig ett stort akvarium på typ 350l.

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Du

            Ursprungligen postat av Yesska
            Ok tack. Så himla dåligt att zooaffären säljer och säger att det fungerar när alla inbitna säger motsattsen. Funderar på att gå tillbaka med fiskarna och köpa fiskar som passar i det akvariet jag har. Köpte det helt nytt för inte alls länge sedan så det känns surt att byta kar. Så får jag vänta med malawi tills jag har skaffat mig ett stort akvarium på typ 350l.
            skulle kunna prova lite Tanganyikaciklider. Fördelen med Tanganyika är att man kan har en del av dessa ciklider i rätt små akvarium. Sedan tycker i allafall jag att dom är intressantare än malawi ciklider

            Skulle nog ha kanske 4-6st L. Multifasciatus (multisar) snäcklekare i ditt akvarium. Sedan kan du kanske ha ett par av någon av de mindre Julidochromis (jullar) som också är vackra och intressanta ciklider.

            Har du bestämt dig för Malawiciklider så måste jag stämma in med övriga att du behöver ett större akvarium.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Men misströsta inte... det är ett utmärkt yngelkar till det större ifall du köper ett längre fram!

              Men om man vill ha ciklider borde man inte kunna ha några mindre snäcklekare i ett mindre kar?
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              Arbetssätt...