Va i... callipteran käkar fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Va i... callipteran käkar fisk!

    Igår så stack plötsligt den sprattlande stjärten på en helt frisk julle ut genom munnen på min Astatotilapia calliptera-hane! Han är drygt 10 och jullen var 6-7 cm!

    Jag har undrat varför mina firrar har ett vitt område ovanför ögonen men trott att det är för att de slåss. Han försöker alltså käka upp sina egna honor också! Jag blir så trött...
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Va i... igen! Nu ligger jullen och trycker under en sten! Hur i helsike kom den ut? Den var ju svald ända till stjärtspolen och nosen måste ha petat på callipterans analöppning innifrån! Får se om den har frätskador av magsyra (har fiskar magsyra?) när den visar sig mer.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Din firre är tydligen stor i maten Ola du får utöka matningen
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Micke Jarhl
        Din firre är tydligen stor i maten Ola du får utöka matningen
        Ja det funkar ju för centralare men om man matar en calliptera (och andra "vanliga" malawiciklider) mycket så blir den hög i kroppen, stor ful panna (ingen pannpuckel utan bara grotesk, alla ser det) och förvuxen bortom allt som ens är i närheten av acceptabelt (över 20cm) samt tappar färgerna. Riktigt fula fiskar helt enkelt!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #5
          Spännande! Fiskar har magsyra (gäller de som har magsäck förstås), däremot är det, till skillnad från däggdjur, samma celler som producerar HCl som pepsin.

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • december 2007
            • 517

            #6
            ja har callipteror oxå. Har fått täcka för hörnen på täckgklasen för de hoppar ur hela tiden när ja matar annars... helt tok-glupska! Calliptera is tha shit!
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av slarvid
              ja har callipteror oxå. Har fått täcka för hörnen på täckgklasen för de hoppar ur hela tiden när ja matar annars... helt tok-glupska! Calliptera is tha shit!
              Ha ha, jag en gång spratt det till och så låg det fem på golvet som jag stoppade tillbaka!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Markus_A
                Spännande! Fiskar har magsyra (gäller de som har magsäck förstås), däremot är det, till skillnad från däggdjur, samma celler som producerar HCl som pepsin.
                Jag har fångat tvåkilosabborrar som haft flera levande kräftor i magen!

                Det kan ju inte bli lika koncentrerat med matsmältningsgrejer då det är så öppet mellan mun, svalg, mage och tarm.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  He he....
                  Jag hade stora Rovmalawi tillsammans med några rejäla Tanganyika, också rovfiskar, N.tretocephalus och tetracantus som jag anså borde klara sig. Efter ett tag hade alla ett hack mitt i ryggfenan som jag inte begrep varför dom hade, tills jag en dag såg halva kroppen i munnen på en N.macrostoma....... dock lyckades dom aldrig käka upp någon, dom slet sig ur, men regelmässigt var dom var dom inne i munnen och vände gång efter annan.
                  Jag blev av med 40 rödmunstetror en gång, hade "fridfulla jordätare" i burken, en efter en försvann dom, men en dag blev en Geophagus ertappad.
                  Ja så kan det gå.
                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...