Hjälp med de 5-7 sista fiskarna, Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Hjälp med de 5-7 sista fiskarna, Malawi

    Har idag ett 420 liters med två Eheim 2252 med extra tillsatser på båda.

    I akvariet går idag:

    2+2 C. Afra
    3+4 Tropheops sp. "chilumba"
    2+1 Protomelas taeniolatus
    2+3 Labeotropheus trewavasae red top
    1+3 Cyrtocara moorii
    1?+1? Ancistrus

    Hade tänkt mig ca. 5-7 fiskar till. Antingen lite aggro som kan stå emot Tropheops sp. "chilumban" eller som inte bryr sigom stridiga Mbunas, som ex. Cyrtocara moorii.
    Vad hade ni valt i mitt ställe?
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #2
    Ursprungligen postat av Museo12
    Har idag ett 420 liters med två Eheim 2252 med extra tillsatser på båda.

    I akvariet går idag:

    2+2 C. Afra
    3+4 Tropheops sp. "chilumba"
    2+1 Protomelas taeniolatus
    2+3 Labeotropheus trewavasae red top
    1+3 Cyrtocara moorii
    1?+1? Ancistrus

    Hade tänkt mig ca. 5-7 fiskar till. Antingen lite aggro som kan stå emot Tropheops sp. "chilumban" eller som inte bryr sigom stridiga Mbunas, som ex. Cyrtocara moorii.
    Vad hade ni valt i mitt ställe?
    Komplitera med fler av de redan befintliga arterna tycker jag.Annars så blir det för grötigt med fisk.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Håller med fler utav nån av de du redan har , tänk på att vuxna moorii blir stora
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Museo12
        Användare
        • oktober 2005
        • 153

        #4
        Tack för era svar!

        Låter ju vettigt att kompletera.

        0+4 Tropheops sp. "chilumba"
        1+0 Labeotropheus trewavasae red top

        och eventuellt 1+1 C. Afra Cobue

        Har inget VF så det kanske man skulle kunna eftersträva...

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Tycker att Tropheops har ett överdrivet rykte om att vara aggro. Gillar den firren för att både hannar och honor är rysligt granna. leker ganska lätt oxå o det är ju inget minus
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Afra Cobue behöver du väl knappast köpa fler av? Min erfarenhet är snarare tvärtom. Deras yngel är riktigt bra på att överleva så till slut har man hela burken full av Afra Cobue

            Själv köpte jag ett par Rhampochromis sp. Chilingali http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2006

            Min hane på bilden som tyvärr dog för ett tag sen. Då var den ännu mer gul på magen. Jag vet inte om de har tagit så mycket yngel men det känns som att det växer upp färre nu.

            Men nu skulle du ju inte ha fler arter men det kan vara ett tips för framtiden kanske

            Kommentar

            • Museo12
              Användare
              • oktober 2005
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Afra Cobue behöver du väl knappast köpa fler av? Min erfarenhet är snarare tvärtom. Deras yngel är riktigt bra på att överleva så till slut har man hela burken full av Afra Cobue

              Själv köpte jag ett par Rhampochromis sp. Chilingali http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2006

              Min hane på bilden som tyvärr dog för ett tag sen. Då var den ännu mer gul på magen. Jag vet inte om de har tagit så mycket yngel men det känns som att det växer upp färre nu.

              Men nu skulle du ju inte ha fler arter men det kan vara ett tips för framtiden kanske
              Tror min dominante Afra Cobue är infertil, för jag har inte fått ett enda yngel

              Tropheus Chilumba har lekt flera gånger. Nej, jag tycker inte heller de är så jätte aggro, Chilumban alltså. Har tre hannar, som sagt och det funkar ok, så länge de inte överträder varandras revir.

              Rhampochromis sp. Chilingali är coola. Har du sett något speciellt rovfisk beteende?

              Kommentar

              Arbetssätt...