Behålla yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricH
    Användare
    • juli 2009
    • 110

    Behålla yngel?

    Två av mina röda hongihonor går och tuggar, vet dock inte hur jag ska göra. De går idag ihop med ett gäng golden och zebra hara i ett 450l kar. Finns lite grottor och så men inga mängder 3-4 st..

    Det finns väl tre alternativ om jag läst olika trådar rätt?
    *Låta dom gå kvar o se hur det går. Lägga i lite mer mindre sten så yngel kan gömma sig.
    *Ta ur och lägga dom var för sig i mindre kar.
    *Ta ur och tömma dom, lägga ynglen i det mindre karet.

    Jag har ett 45l kar som går med yngel från mina zebra hara, skulle det funka att ha ynglen eller en av honorna ihop med zebra hara ynglen?

    Vet ju inte alls hur länge de tuggat så är väldigt osäker kring det här med tömning, finns det når man kan se som kan ge indikationer på när det är dags?

    Mvh/ Eric
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av EricH
    Två av mina röda hongihonor går och tuggar, vet dock inte hur jag ska göra. De går idag ihop med ett gäng golden och zebra hara i ett 450l kar. Finns lite grottor och så men inga mängder 3-4 st..

    Det finns väl tre alternativ om jag läst olika trådar rätt?
    *Låta dom gå kvar o se hur det går. Lägga i lite mer mindre sten så yngel kan gömma sig.
    *Ta ur och lägga dom var för sig i mindre kar.
    *Ta ur och tömma dom, lägga ynglen i det mindre karet.

    Jag har ett 45l kar som går med yngel från mina zebra hara, skulle det funka att ha ynglen eller en av honorna ihop med zebra hara ynglen?

    Vet ju inte alls hur länge de tuggat så är väldigt osäker kring det här med tömning, finns det når man kan se som kan ge indikationer på när det är dags?

    Mvh/ Eric
    Ja detta är inte helt lätt, tydligen vill du ha lite yngel på dina hongisar.
    Ciklider som är tillräckligt stora käkar mindre ciklider.
    Hur stora är dina zebra yngel.
    Sen till nästa fråga, om du nu får yngel på dina hongisar och dom överlever, det kanske blir 2 kullar plus dina zebra, ja det kan kanske bli en 70 -80 yngel, ska du då dra upp dom i ditt 45litersbalja.
    Till din tredje fråga, om du tittar noggrant på fisken i munnen, så kan du ser att det rör sig plus att honorna brukar vara lite smalare, ja då kan det vara dags att ta upp honan och låta henne spotta ut ynglen.Janne

    Kommentar

    • EricH
      Användare
      • juli 2009
      • 110

      #3
      Jag kunde skrivit lite mer, hade lite bråttom..
      Jo jag vet att det kan bli dumt med storleksskillnader, mina zebrayngel är runt 1-1,5cm just nu.
      Jag har ett 120l och ett 200l om det blir en större mängd yngel, fick bara 5-6st av zebran vilket är lite tråkigt i sig. Vill inte slänga ihop nåt utan skulle hellre göra något mer seriöst när man vet hur många man behöver ta hänsyn till

      Hade varit kul om man fick behålla ett gäng iaf, tycker dom är fina, visserligen inte alls svåra att få tag på i handeln men ändå kul om man kunde dra upp ett gäng själv..
      Senast redigerad av EricH; 06 augusti 2009, 02:28.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av EricH
        Jag kunde skrivit lite mer, hade lite bråttom..
        Jo jag vet att det kan bli dumt med storleksskillnader, mina zebrayngel är runt 1-1,5cm just nu.
        Jag har ett 120l och ett 200l om det blir en större mängd yngel, fick bara 5-6st av zebran vilket är lite tråkigt i sig. Vill inte slänga ihop nåt utan skulle hellre göra något mer seriöst när man vet hur många man behöver ta hänsyn till

        Hade varit kul om man fick behålla ett gäng iaf, tycker dom är fina, visserligen inte alls svåra att få tag på i handeln men ändå kul om man kunde dra upp ett gäng själv..
        Ja då har du bra förutsättningar för att dra upp lite yngel.
        Jag tycker du ska testa och lägga ner några små hongisar till zebran, man ser det med en gång om dom är på dom, jag har själv mbunas som är 1.5 cm ner till nyspottat.Janne

        Kommentar

        • EricH
          Användare
          • juli 2009
          • 110

          #5
          Ja jag hoppas jag kan lyckas med några stycken iaf!
          Okej, vad bra! Då vet jag att de ev. kan funka att ha ihop med de andra tillfälligt iaf.

          Hur ställer du dig till tömning då? Läst så mkt jag kan om det och det verkar ju vara väldigt skilda åsikter!

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av EricH
            Ja jag hoppas jag kan lyckas med några stycken iaf!
            Okej, vad bra! Då vet jag att de ev. kan funka att ha ihop med de andra tillfälligt iaf.

            Hur ställer du dig till tömning då? Läst så mkt jag kan om det och det verkar ju vara väldigt skilda åsikter!
            Ja, precis, det finns säkert lika många tips hur och vad man ska göra med en tuggande hona.
            De största skälet för att man inte ska tvångstömma sina honor det är att honan måste prägla sina yngel. ja det vill säga att om man tvångstömmer honorna så kommer den senare generationen inte kunna hålla sina yngel.
            Vilket jag tycker är skitsnack.
            Jag har alltid tvångstömt mina honor, och mina honor håller minst lika bra som VF.Janne

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              En sak som somliga framhåller är att det är bra för honan att flyttas till ett annat akvarium och få spotta ifred och käka upp sig lite, och sedan släppas tillbaka till huvudakvariet. Tycker åtminstone inte jag fungerar bra, att flyttas fram och tillbaka orsakar massa stress och dessutom är de nykomlingar när de kommer tillbaka. Prägling låter ju bara löjligt, förmågan att hålla yngel i munnen måste ju vara genetisk, vilket också malawijanne säger efter att ha dragit upp (vad jag förstår) hundratals eller tusentals kullar.
              Jag tvångstömmer så gott som alltid om jag vill spara något, gör man det med mjuk hand så tar inte fisken någon skada alls.

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Ursprungligen postat av malawi375
                En sak som somliga framhåller är att det är bra för honan att flyttas till ett annat akvarium och få spotta ifred och käka upp sig lite, och sedan släppas tillbaka till huvudakvariet. Tycker åtminstone inte jag fungerar bra, att flyttas fram och tillbaka orsakar massa stress och dessutom är de nykomlingar när de kommer tillbaka. Prägling låter ju bara löjligt, förmågan att hålla yngel i munnen måste ju vara genetisk, vilket också malawijanne säger efter att ha dragit upp (vad jag förstår) hundratals eller tusentals kullar.
                Jag tvångstömmer så gott som alltid om jag vill spara något, gör man det med mjuk hand så tar inte fisken någon skada alls.

                Håller med. Honan behåller sin plats i hierarkin om man tömmer henne. Dom honor jag har tömt har inte visat någon stressymptom efteråt. Jag brukar mata firrarna efter att honan blivit tömd för att se om hon äter, och hittils har honorna ätit direkt. Men dom kanske stressäter.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                Arbetssätt...