Matproblem - Frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Matproblem - Frontosa

    Jag har ett ganska nystartat akvarium och sedan en vecka går där bl a 5 Frontosor. Jag har svårt att få dem att käka.
    De är väldigt skygga och håller sig helst undan när jag är framme och matar. De verkar inte se maten. De tar maten de få gånger de ser den, i alla fall om det är pellets. Men eftersom den inte sjunker så lägger pelletsen vid kanterna, i skrymslen i BTN-modulerna, i Vallisnerian osv - och de letar ju inte direkt efter maten. Jag har också märkt att de lättare märker maten när MH-belysningen är släckt. De är inte helt förtjusta i det starka ljuset verkar det som - kommer det att ändras med tiden?
    Jag har provat med mysis, räkmix och oxhjärta och det är inget de gör vågen för direkt - någon reagerar och käkar om han sen den. Men det är mycket så att det måste dimpa ner framför munnen för att det ska äta.
    Några av dem är mörka, bl a den störste av dem. Han har dock ätit en del. Egentligen är det bara en som ser normal ut färgmässigt. Inga andra uppenbara tecken på problem - normal andning och de fightas lite sinsemellan. Har även 4 jullar och 3 malar som inte uppvisar några problem mer än att Jullarna är lite kräsna med vad de käkar. Men det är bra fart i Jullarna. Deras ankomst gjorde att Frontosorna blev lite modigare och rör sig mer ute i karet. Frontosorna har käkat pellets i ett lite kar i affären där jag köpte dem. Kan ha varit där en tid och bara vant sig vid pellets och i ett så litet kar är den ju lätt att upptäcka.
    Tips och idéer någon?

    PH var 7,9 tills ikväll då jag höjde det till 8,1 med bikarbonat.
  • Jaggan
    Användare
    • november 2006
    • 61

    #2
    Frontosor är inte så kaxiga fiskar, men ge dom lite tid så ska dom nog komma igång. Kan nog vara klokt att ha lite sällskap med dom som tex. Jullarna, då kan Frontosorna ta rygg på dom.
    Mvh. Uffe


    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Jag har ett ganska nystartat akvarium och sedan en vecka går där bl a 5 Frontosor. Jag har svårt att få dem att käka.
    De är väldigt skygga och håller sig helst undan när jag är framme och matar. De verkar inte se maten. De tar maten de få gånger de ser den, i alla fall om det är pellets. Men eftersom den inte sjunker så lägger pelletsen vid kanterna, i skrymslen i BTN-modulerna, i Vallisnerian osv - och de letar ju inte direkt efter maten. Jag har också märkt att de lättare märker maten när MH-belysningen är släckt. De är inte helt förtjusta i det starka ljuset verkar det som - kommer det att ändras med tiden?
    Jag har provat med mysis, räkmix och oxhjärta och det är inget de gör vågen för direkt - någon reagerar och käkar om han sen den. Men det är mycket så att det måste dimpa ner framför munnen för att det ska äta.
    Några av dem är mörka, bl a den störste av dem. Han har dock ätit en del. Egentligen är det bara en som ser normal ut färgmässigt. Inga andra uppenbara tecken på problem - normal andning och de fightas lite sinsemellan. Har även 4 jullar och 3 malar som inte uppvisar några problem mer än att Jullarna är lite kräsna med vad de käkar. Men det är bra fart i Jullarna. Deras ankomst gjorde att Frontosorna blev lite modigare och rör sig mer ute i karet. Frontosorna har käkat pellets i ett lite kar i affären där jag köpte dem. Kan ha varit där en tid och bara vant sig vid pellets och i ett så litet kar är den ju lätt att upptäcka.
    Tips och idéer någon?

    PH var 7,9 tills ikväll då jag höjde det till 8,1 med bikarbonat.

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Jag har ett ganska nystartat akvarium och sedan en vecka går där bl a 5 Frontosor. Jag har svårt att få dem att käka.
      De är väldigt skygga och håller sig helst undan när jag är framme och matar. De verkar inte se maten. De tar maten de få gånger de ser den, i alla fall om det är pellets. Men eftersom den inte sjunker så lägger pelletsen vid kanterna, i skrymslen i BTN-modulerna, i Vallisnerian osv - och de letar ju inte direkt efter maten. Jag har också märkt att de lättare märker maten när MH-belysningen är släckt. De är inte helt förtjusta i det starka ljuset verkar det som - kommer det att ändras med tiden?
      Jag har provat med mysis, räkmix och oxhjärta och det är inget de gör vågen för direkt - någon reagerar och käkar om han sen den. Men det är mycket så att det måste dimpa ner framför munnen för att det ska äta.
      Några av dem är mörka, bl a den störste av dem. Han har dock ätit en del. Egentligen är det bara en som ser normal ut färgmässigt. Inga andra uppenbara tecken på problem - normal andning och de fightas lite sinsemellan. Har även 4 jullar och 3 malar som inte uppvisar några problem mer än att Jullarna är lite kräsna med vad de käkar. Men det är bra fart i Jullarna. Deras ankomst gjorde att Frontosorna blev lite modigare och rör sig mer ute i karet. Frontosorna har käkat pellets i ett lite kar i affären där jag köpte dem. Kan ha varit där en tid och bara vant sig vid pellets och i ett så litet kar är den ju lätt att upptäcka.
      Tips och idéer någon?

      PH var 7,9 tills ikväll då jag höjde det till 8,1 med bikarbonat.
      matar du dom hårt?testa att stryp maten helt nån dag och se hur dom reagerar , dom är väldigt känsliga för vatten kvaliten,och som du säger med btn det får inte bli mat liggande , för det blir nitrit av det,och dom är väldigt känsliga ,reagerar fort på det ,jag har tio mpimbwe själv,och hade också problem med skygga, och att dom var lite onitresserade av mat,drog in på maten och bytte mat, kör med fryst artemia i nuläget och byter 1.5dm 3ggr/veckan ,nu funkar allt klockrent , dom går själva,behöver inga drag fiskar till dom som det är.så mitt tips av egen erfarenhet, stryp maten,ta bort det du kan av det som finns i karet (gammal mat) sen prova artemia efter "fastan"samt täta vattenbyten för att få ner nitriten vilket jag tror det beror på.

      mvh patric
      Senast redigerad av Patric; 04 augusti 2009, 13:26.

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Jag matar dem väääldigt sparsamt och plockar upp de pellets som de inte tar omgående. Jag tycker att jag kört dem på sparlåga när det gäller matning. Jag ska prova artemia och se vad som händer. Jag ska även ta nitrit-tester i morgon, men jag tvivlar på att det är någon nitrit i vattnet att tala om. Ska naturligtvis också byta en del vatten.
        Tack för tipsen! Återkommer för att berätta hur det gick.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ljuset gissar jag på.. Släck ner nån vecka å se.Starka MH kan till en början stressa riktigt rejält tror jag. Ljus över lag i våra burkar måste fisk vänja sig med. Vissa gör det snabbt, andra verkar ta mer tid på sig..
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ljuset är min slutsats också, plus att det möjligtvis är för varmt i karet i sommarhettan - 27° C... Men jag har MH'n på från ca 14 till 23, dvs 9 timmar, och tänkte dra ner det några timmar och komplettera med någon svagare lampa i "gryning" och "skymning".
            Mätte värden i vattnet idag och de är mycket bra.
            Men de får vänja sig vid MH'n annars får de flytta! Jag har slutat mata när den är tänd och tror faktiskt att de käkar då...

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #7
              ok, gott att det löser sig

              Kommentar

              • Barracudan
                Användare
                • april 2005
                • 453

                #8
                Mina frontosor äter bäst när ljuset är släkt (bara det inte är kolmörkt förståss) Däremot uplever jag tvärtom att dom äter mycket bättre när det är varmt i vattnet. Har nu 28 grader och dom äter mycket bättre än vid 25 grader.
                Frontosamarkus

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ursprungligen postat av Barracudan
                  Mina frontosor äter bäst när ljuset är släkt (bara det inte är kolmörkt förståss) Däremot uplever jag tvärtom att dom äter mycket bättre när det är varmt i vattnet. Har nu 28 grader och dom äter mycket bättre än vid 25 grader.
                  Det var intressant det där med värmen. Idag har jag 28°C och ska prova att mata dem när ljuset är släckt.

                  Kommentar

                  • Per A
                    Användare
                    • december 2007
                    • 101

                    #10
                    det här med temp... fiskar är växelvarma och deras metabolism ökar med temperatur, varmare vatten = högre energiåtgång/hungrigare fisk. I naturliga miljöer är det fullt möjligt att fisk svälter på grund av höga temperaturer. Frontosan migrerar under dygnet till djupare/svalare vatten, förmodligen för att sänka sin metabolism då den inte har lika lätt att fånga sina byten under dagen.
                    /Per
                    Per Ask, Umeå
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                    salvelinusalpinus@hotmail.com

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Tack för all input! Frontosorna käkar bra nu när jag matar dem i dagsljus utan att MH'n är på. De är dessutom lite mindre blyga nu. Per A's resonemang kring metabolism och att Frontosan söker sig mot svalare plats under dagtid verkar stämma helt in på mina. När MH'n tänds drar de sig tillbaka, längst in, längt ner, i hörnet av mitt hörnakvarium. Dit når inte MH'ns ljus. Där står de mestadels och gruffar lite med varandra och sedan gör de någon sporadisk utflykt under dagen men man kan se att de försöker undvika det starkaste ljuset genom att hålla sig i skuggan under flytväxter och annat.
                      Jag har skaffat en liten extralampa (Aquatic Nature) som jag satt på glaskanten för att ha som grynings- & skymningsljus, så får jag se om de accepterar att käka medan den är tänd.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...