Nimbochromis venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #31
    Varför rengör du ditt filter två gånger på 1,5 veckor? Du behöver inte göra rent det förrän det ger sämre flås. Jag gör rent mina cirka en gång om året. Det är i ditt filter dina goda bakterier sitter och de vill du inte bli av med genom att göra rent för ofta.

    Flåsar fiskarna eller? Det kan vara nitrit, men om du har det efter 1,5 veckor måste du ha matat på rätt bra. Är karet nystartat för 1,5 veckor sedan? Det kan även vara en stressgrej givetvis, men då brukar fiskarna kunna svullna upp om de får problem med magen eller så.

    När en fisk inte äter är det ett mycket dåligt tecken...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Panos
      Användare
      • juli 2009
      • 19

      #32
      Jag rengjorde de för de var inget flås i pumpen. Helst ville jag inte göra de pga de goda bakterierna, men satt igen flåset så jag tog upp den o kollade.
      Jag har inte matat de mycket, gett dom så mycket som de skulle ha.
      Just nu ligger crabron o flåsar lite...Venustushonan simmar runt bara.
      Har ingen aning, letar efter info på nätet, men finner inget intressant.
      Har tagit lite vatten från karet som jag ska ta med till djuraffären för att ta ett prov.

      //P
      www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Panos
        Jag rengjorde de för de var inget flås i pumpen. Helst ville jag inte göra de pga de goda bakterierna, men satt igen flåset så jag tog upp den o kollade.
        Jag har inte matat de mycket, gett dom så mycket som de skulle ha.
        Just nu ligger crabron o flåsar lite...Venustushonan simmar runt bara.
        Har ingen aning, letar efter info på nätet, men finner inget intressant.
        Har tagit lite vatten från karet som jag ska ta med till djuraffären för att ta ett prov.

        //P
        När du rengjorde pumpen, fick du ett bra flås efter det, eller det kanske är så att det är något som du har ibaljan som sätter igen pumpen eller också så är pumpen kass, för jag har svårt att tänka mig att pumpen sätter igen sig efter en vecka bara.Janne

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #34
          Du kommer inte hitta bättre info någonstans på nätet än här ^^

          Det lär vara nitrit låter det som. Hade jag varit du så hade jag bytt 50% av vattnet direkt till vatten av samma temperatur (eller något kallare) och tillsätt 1dl (utan jod). Om det är nitrit så lindrar saltet effekten något. Tillsätt inte mer än så.

          Tips: Skaffa ny pump eller byt ut filtermaterialet. En pump skall inte sättas igen.

          Fråga: Har du kommunalt vatten? Om inte, har du mycket metaller i etc?
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #35
            Nitriten brukar komma efter tre-fyra veckor. Matar man som vanligt i ett nystartat akvarium så går det snabbare att få dåligt vatten. Köp dropptester för nitrit och nitrat. Stickorna är helt värdelösa.

            Om du bara har ett litet innerfilter så tycker jag att du ska jaga ett beggat ytterfilter. Ju mer filter du har desto lättare är det att hålla bra kvalitet på vattnet.

            Som tidigare tips du fått: byt vatten typ 30-40%. Kolla nitriten dagen efter byte. Får du utslag byt 30%. Nu när du ska mecka mycket med vattnet så kan jag rekomendera ett vattenberedningsmedel som lugnar firrarna och gör vattnet "fiskvänligt". Även bra för ditt filter. Jag kör med Easylife och det har funkat riktigt bra!

            Lägg ner matandet ett par dagar så kan du smyga igång igen. Mata väldigt sparsamt nu i början. Firrarna klarar sig utan mat.

            Det skulle vara bra att få in lite bra bakterier från ett inkört kar. Kolla med din polare om du kan få lite av hans filtermaterial. Stoppa i den biten i ditt filter tillsammans med ditt egna filtermaterial. Ta hem biten i en påse med vatten.

            Lycka till nu, trist start på ditt nya kar men så är det för de flesta som startar kar utan att ha läst om det i flera månader . Sen när det väl är igång är det inte mycket jobb - då börjar det roliga!

            Mvh Erik

            Kommentar

            • Panos
              Användare
              • juli 2009
              • 19

              #36
              Tog prov på vattnet idag...Och båda raderna på stickorna var lila. Med andra ord så var de mycke dåligt. Efter jag rengjorde pumpen så fick jag mycke bra flås, och har fortfarande bra flås. Kör med kommunalt vatten.

              Ska påbörja arbetet här nu med vattenbyte
              Återkommer med mera info, eller om jag behöver lite hjälp.
              Tack så länge för alla bra inlägg
              www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

              Kommentar

              • Panos
                Användare
                • juli 2009
                • 19

                #37
                God morgon!
                Igår kväll gjorde jag ett vattenbyte, hade hoppats på att venustushonan skulle klara sig, men icke...stackars tjejen gick bort inatt. Började med att stänga av doppvärmaren och pumpen. Tog ut alla stenar och började tömma vatten. Satte ner suget ner på varenda ställe i sanden för att få upp skit o dylikt. Pumpen gjorde jag ingenting med. Tror jag tömde för mycket...ca 70% tror jag de blev, hoppas de inte blev för mycket tömt. Tog ut alla stenar i duschen och spolade av riktigt noga med riktigt varmt vatten och avslutade med kallvatten.

                Lade i alla stenar därefter och fyllde på tanken igen. När jag var klar med de så var de inte lika grumligt som de va när jag fyllde på första gången. Ska låta tanken pumpa ett par dagar nu och därefter ta nya prov på vattnet. Nu har jag inga fiskar i tanken, och det är ingen panik heller. Vill få perfekt resultat i tanken innan jag skaffar nya kompisar

                Mvh Panos
                www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #38
                  Ja det var sorglig läsning.

                  Nitrit kan pajja det mesta. O råkar man dessutom ha lite dåligt kranvatten som kanske dödar alla bakterier vid ett så stort vattenbyte så kan det vara helkört.

                  Har du ingen överlevande fisk i baljan så lägg ner vattenbytandet och vänta ut stormen genom att inte plantera in ny fisk förrän Nitriten är på noll.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Panos
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 19

                    #39
                    Ja, de e synd som fasen.
                    Nu ska jag lugna mig lite o kolla så tanken blir bra igen o så.
                    Sen skaffa nya fiskar
                    www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                    Kommentar

                    • Qeril
                      Användare
                      • september 2008
                      • 15

                      #40
                      uhs det var tråkigt att höra ! det bästa du kan göra nu är att köpa en flaska Easylife och hälla i finns i dom flesta fisk/zoo affärer.

                      Kommentar

                      • Panos
                        Användare
                        • juli 2009
                        • 19

                        #41
                        Ska inhandla Easylife idag (tänk om livet verkligen kunde vara lätt också )
                        Bara o hälla i. Ska man ta vattenprovet efter ett par dagar och låta pumpen gå som vanligt eller?
                        www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #42
                          Akvaristik ska inte vara lätt för då tröttnar man snabbt. Det ska va lite pyssel o sånt så att man känner sig stollt när man väl lyckas
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Panos
                            Användare
                            • juli 2009
                            • 19

                            #43
                            Jag är inte den som ger upp så där när det väl händer.
                            Speciellt inte när det gäller min djur. Har som tex haft lite problem och mycket arbete med min hund som förra året bröt höger framben, och det vart en hel del jobb med att få honom frisk igen. Detta året (för ca 2veckor sen), så åkte han på tarmvred och de blev en operation. Mycke pengar och jobb har de gått åt. Extra hårt är det när man är själv, och ingen som kan hjälpa till ibland...Men där känner jag att jag blir starkare
                            www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...