Nimbochromis venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Panos
    Användare
    • juli 2009
    • 19

    Nimbochromis venustus

    Tjena allesammans!
    Panos heter jag och är nybliven akvariumägare.
    Har 3st Nimbochromis venustus samt 2 krabro. Fungerar kanon ihop.
    Min fråga till er alla är att, min tre venustus gör ingenting annat än ligger nere i botten i ett hörn.
    Tycker dom e lite för ljusa än vad de brukar vara.
    De var inte så ljusa när jag fick fiskarna. Och detta är en vecka sen.

    Först trodde jag att det berodde på pumpen, för den verkade seg, så jag rengjorde den ordentligt. Därefter så la jag dit en stor röd lavasten till för att de ska få lite mera gömställen, men händer ingenting ändå. Efter de så gick jag på min doppvärmare, det verkar inte vara nån klös alls i den...Kan detta vara problemet? Temperaturen i vattnet ligger på 25-26'C...Är de för hög temp?
    Imorrn ska jag skaffa bakgrund till akvariet för jag har glömt de varenda gång
    jag drar till jobbet (jobbar i cykelbutiken bredvid AmiralenZoo), jag vet, dumt
    av mig och jag skäms

    Frågan är om de klarar sig tills imorrn med utan doppvärmare och bakgrund!??
    Är mycket tacksam för svar

    Mvh Panos
    www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se
  • Ravenskog
    Användare
    • mars 2007
    • 311

    #2
    Välkommen på forumet

    Tempen är inget problem, de ska ha en temp. mellan 23- 27 grader. Däremot kan det kanske vara så att p.crabro är lite elak mot venustusarna, Mbuna kan ha den egenheten gentemot rovfisk. Sätt dig på avstånd och kolla in dom, det kan vara så att venustus enda fristad i karet är botten i nåt hörn.

    Mvh Tony

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Fiskarna blir lätt skygga när de är för få. Hur stort är karet? Två mbuna (crabro) är aldrig att rekommendera, du vill ha en grupp på minst 6-7st... Hur stort är karet?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Panos
        Användare
        • juli 2009
        • 19

        #4
        Tjena!
        Förlåt, glömde nämna storleken på karet....Det är en 180liters.
        Crabro'n simmar runt högt uppe i karet. Den minsta venustusen simmar lite i
        botten o dyker då o då ner o slår sin högra eller vänstra sida i sanden...
        Är det normalt? Jag ska strax dra ut till AmiralenZoo för att inhandla ny
        doppvärmare samt bakgrund. Hoppas det ordnar till sig snart
        Senast redigerad av Panos; 03 augusti 2009, 09:27.
        www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Hejsan och välkommen.
          Ledsen att jag behöver säga det men 180 liters är på tok för litet för att hålla Nimbochromis venustus. Dom behöver ett akvarium på ca 500 liter. Dom blir ofta runt 20 cm i akvarium, och ibland större. Den informationen borde du ha fått när du köpte dom. Även crabro kräver större utrymme. Jag har ett gäng crabro som har växt ur det 250 liters jag håller dom i, och dom ska flyttas till ett större kar.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Oj, 180 liter.... N. venustus är en BJÄSSE som dessutom är en aggressiv rovfisk. Rekommenderad storlek är 500 liter för att hålla dem, alltså tre gånger så stort. Du kan givetvis ha dem där så länge de är ungdjur, men när de blir stora och könsmogna kommer du förmodligen få problem. Även om du inte får problem så är det ingen bra fisk att hålla i 180 liter, den kräver mer svängrum.

            Se beskrivning: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=78&SOK=1

            Tycker att du skall titta på andra alternativ. Det finns mängder med roliga fiskar för 180 liter. Kolla på zoopet, du kan söka efter akvarielängd där.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Panos
              Användare
              • juli 2009
              • 19

              #7
              Hmmm..Där fick man nåt att fundera över
              Jag fick fiskarna utav en kompis, då han bytt ut lite i sitt kar och fick ta dessa
              så länge tills jag hittar små andra roliga fiskar som man kan byta bort.
              Tanken har väl funnits att man vill införskaffa ett 500L kar, vi får se
              Tack för svaren iaf, jättesnällt med snabba svar.

              Mvh Panos
              www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                500L funkar ett tag till N.venustus .. Har kört 540 till att dra upp N.venustus de blir som sagt stora och buffliga vid lek 2meters kar är ett måste med vuxna ex .. Mitt 720 var på gränsen när jag hade min vuxna grupp.

                Här kan du läsa på lite om du är intresserad av just Nimbochromis http://www.ciklider.se/artiklar/dn_nimbochromis.shtml

                till 180l finns nog ingen malawi som funkar ,, spottkar då möjligtvis eller för små yngel.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Panos
                  Användare
                  • juli 2009
                  • 19

                  #9
                  Ja ni!
                  De blir nog att byta ut fiskarna helt o hållet.
                  Ska försöka hitta annan art som kan vara intressant
                  Lite svårt dock, för jag gillar N.venustusen skarpt för dess färger, samt personlighet.
                  Men nu beter dom sig lite konstigt, ligger bara nere vid botten o glor. Har byggt lite mera
                  grottor...Storleken på N.venustushanen är 10-12cm. Kan de vara så att karet är för litet
                  pga sin storlek? De e vad jag får i upp i skallen. Men de betedde sig inte så
                  hemma hos polaren i hans kar, och han har 167litare...Märkligt alltså!

                  Mvh Panos
                  www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                    till 180l finns nog ingen malawi som funkar ,, spottkar då möjligtvis eller för små yngel.
                    Detta är en enorm överdrift. Det finns mängder med malawi som fungerar i 180 liter. Alla aulonocara, små copadichromis, mindre placidochromis och de fredligare mbuna så som L. caeruleus, en del cynotilapia etc. är inga problem i 180 liter.

                    Givetvis har det lite att göra med erfarenheten samt hur man sköter sitt akvarium, men visst finns det massor av malawi till 180 liter.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ursprungligen postat av Panos
                      Men de betedde sig inte så
                      hemma hos polaren i hans kar, och han har 167litare...Märkligt alltså!
                      Mvh Panos
                      Det är inte alls märkligt. Olika fiskar beter sig olika i olika miljöer, ljus, vatten, sammansättning av fisk, storlek på akvarier, värme, mat etc. Det finns för många variabler för att analysera egentligen. Men om dina venustus redan är 12cm tycker jag det är dags att titta på de fiskar jag rekommenderat i inlägget innan detta.

                      Varför inte lite: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=47&SOK=1
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Panos
                        Användare
                        • juli 2009
                        • 19

                        #12
                        Ok...har kollat på större kar, men vi får se.
                        Den Aulonocara'n har jag sneglat ganska mycket på och har bestämt mig
                        för att skaffa såna. Ska försöka åka ner till Ronneby Akvarium, för han verkar ha en hel del godis där nere

                        Tackar för alla bra svar från er, jätte snällt.
                        Som nybliven akvariumägare samt medlem på forumet, så känner jag att jag
                        blivit grymt väl omhändertagen Tackar så mycket
                        www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Hej Panos väkommen från mig oxå


                          Funkar helt ok i ett 180 liters och hannarna är rackarns snygga


                          Pollit kan oxå funka bra. Även där är hannarna ruggigt snygga.


                          Johanni funkar oxå. Blå hannar och gula (riktigt snygga) honor.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Panos
                            Användare
                            • juli 2009
                            • 19

                            #14
                            Ruggigt snygga fiskar de med...Tack LN
                            Finns ju en hel del fiskar/arter att välja bland
                            Riktigt sugen på att dra iväg o handla fiskar nu alltså.
                            Men frågan är...Hur gör man med sin nuvarande fiskar? Byter man in dom eller
                            säljer man dom på nätet? Jag är bara van att sälja bilar, motorcyklar och cyklar
                            www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Prova att ta dom med dig för ett inbyte, det kanske kanske går att få en minislant tillgodo.

                              Du kan även testa att lägga ut dom till försäljning här på hemsidan. Intresset är svalt nu på sommaren dock.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...