Skygga troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Skygga troffar

    Har en grupp Chimba 26st F1or mellan 3-6cm i ett 375L. Problemet är placeringen av akvariet då det står där i hallen under trappen där vi bara går förbi ett antal gånger om dagen. Har jag lyset tänt så gömmer dom sig om någon kommer förbi akvariet. Några tips? Kan inte flytta akvariet.

    Har funderat på att tillsätta fler fiskar som håller till i den övre delen av akvariet för att se om dom blir mindre skygga. Är jag ute och cyklar då? Förslag på fiskar eller annan lösning på problemet?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Oftast brukar detta ha med reflexer att göra..dvs att karet står så till att det blir plötsliga ljusreflexer.

    Den dominanta hanen i karet brukar vara den som triggar rädslan och det brukar också vara ett bra sätt att dämpa rädslan genom att släppa ned ungdjur/yngel som inte förstår att vara rädda. När de andra fiskarna ser att de inte är rädda så kommer de andra att tappa sin egna rädsla och bli tuffare.

    Har du öppna sidor på akvariet?

    Jag skulle prova med att täcka kortsidorna med något mörkt och provisoriskt. Nästa steg skulle vara att tillfälligt plocka ur den dominantaste fisken och se om de andra släpper sin rädsla. Det tredje skulle vara att tillsätta yngel som dämpar rädslan hos de större skrämda fiskarna...

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Har

      Ursprungligen postat av Malawe
      Oftast brukar detta ha med reflexer att göra..dvs att karet står så till att det blir plötsliga ljusreflexer.

      Den dominanta hanen i karet brukar vara den som triggar rädslan och det brukar också vara ett bra sätt att dämpa rädslan genom att släppa ned ungdjur/yngel som inte förstår att vara rädda. När de andra fiskarna ser att de inte är rädda så kommer de andra att tappa sin egna rädsla och bli tuffare.

      Har du öppna sidor på akvariet?

      Jag skulle prova med att täcka kortsidorna med något mörkt och provisoriskt. Nästa steg skulle vara att tillfälligt plocka ur den dominantaste fisken och se om de andra släpper sin rädsla. Det tredje skulle vara att tillsätta yngel som dämpar rädslan hos de större skrämda fiskarna...
      målad bakruta, men inte sidorutorna. Skall måla sidorutorna i morgon o se om det blir bättre. Har yngel med dem och de har varit helt orädda hela tiden. Har dock precis avslutat medecinering mot buken så just nu är alla lite skyggare än vanligt. Kan påpeka att dom hela tiden har varit skygga ända sedan jag fick hem gruppen. Hade mina ikola på samma plats i ett 660L tidigare o dom var också skygga om än inte lika skygga som chimban är. När ikolan hamnade i tv/data rummet så har dom blivit mycket tuffare då det är det rum som vi spenderar mest tid i

      Men jag provar att måla kortsidorna i möra.

      Kommentar

      • Kristian Hennig
        Användare
        • augusti 2006
        • 76

        #4
        Ursprungligen postat av doohan

        Har funderat på att tillsätta fler fiskar som håller till i den övre delen av akvariet för att se om dom blir mindre skygga. Är jag ute och cyklar då? Förslag på fiskar eller annan lösning på problemet?
        Jeg syns ikke du sykler En lite gruppe leptosomaer vil nok berolige fiskene dine.. Du kan også mate troffene med en liten klype flakfor hver gang du går forbi akvariet.. Jeg setter en femmer på at det vil endre adferden innen kort tid! Men, uansett hva du velger å gjøre, de roer seg tilslutt uansett.. Spørs bare hvor lang tålmodighet du har!

        Lykke til!

        Mvh,
        Kristian
        tropheus.org

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Jag

          Ursprungligen postat av Kristian Hennig
          Jeg syns ikke du sykler En lite gruppe leptosomaer vil nok berolige fiskene dine.. Du kan også mate troffene med en liten klype flakfor hver gang du går forbi akvariet.. Jeg setter en femmer på at det vil endre adferden innen kort tid! Men, uansett hva du velger å gjøre, de roer seg tilslutt uansett.. Spørs bare hvor lang tålmodighet du har!

          Lykke til!

          Mvh,
          Kristian
          har mailat en odlare som har leptosama. Vet ej om har några till salu nu men han har haft tidigare. Så jag hoppas han kan avvara några stycken. Jag har tänkt mig 10st, är det ett bra antal eller skall jag ha fler eller färre?

          Har ej matat dem med flingor, men jag har dajana spirulina flingor hemma....Annars matar jag just nu bara med nls och rämix. Efter medecineringen har jag tänkt köra med bara nls eller nls och räkmix varannan dag ett tag tills jag vet att allt är ok med gruppen. Vet ej varför 2st blev sjuka? Hade nyligen börjat kasta i lite algwaffers(gamla från kina) efter lyset släkts till de ancistrus som går i samma akvarie. Men det är ju bara en teori, men tror att jag skött dem bra med stor filtervolym och 35-40% vattenbyte/veckan. Bra vattenvärden så det kändes rätt förvånande att det hände. Men troffar är ju troffar efter vad jag läst

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Jag

            målade kortsidorna i samma färg som baksidan och det blev stor skillnad. Nu är dom framme fast vi passerar akvariet

            Skall måla en gång till för bättre täckning.

            Kan ev också prova att kasta i några pellets nls när jag besöker akvariet!

            Tack för era goda råd!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Nice doohan.

              Har du lite bilder på karet?
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                ehm

                Ursprungligen postat av LN
                Nice doohan.

                Har du lite bilder på karet?
                Det är ett gammalt repigt 375L odlingsakvarie. Så jag vill inte ta några bilder

                Har dock bilder på mitt Rio 400 på min zoon. Där kan man skymta mina ikola som börjar färga bra. Dom är vall 6-8cm ca.

                Nyaste bilderna på ikolan finns under titeln "ikolan 25 Juli" Obs! Jag är en usel fotograf med en tryck o knäpp kamera! Nu är ni varnade

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Wow vilka granna Ikola. Bra mycket bredare band än de jag höll för ett par årsedan
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av doohan
                    målade kortsidorna i samma färg som baksidan och det blev stor skillnad. Nu är dom framme fast vi passerar akvariet

                    Skall måla en gång till för bättre täckning.

                    Kan ev också prova att kasta i några pellets nls när jag besöker akvariet!

                    Tack för era goda råd!
                    Gött att läsa! Lycka till nu...du har riktigt fina Ikola...

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Dom

                      Ursprungligen postat av LN
                      Wow vilka granna Ikola. Bra mycket bredare band än de jag höll för ett par årsedan
                      Tack!

                      är efter Kattsta,s VF grupp. Så dom har väldigt fina föräldrar och ser väldigt lovande ut, Så här långt är dom väldigt lugna och bråkar inte speciellt mycket. Bossen jagar bort de som stör honom, men jämfört med dom maingano jag hade i fjol så är han snäll som ett lamm

                      Det lär väll bli lite mer fight när någon ungtupp börjar utmana honom om tronen är jag rädd.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #12
                        Tack!

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Gött att läsa! Lycka till nu...du har riktigt fina Ikola...

                        ikolan ser ut att bli fina med breda band, Väldigt nöjd med dem, en vacker och såhär långt en problemfri grupp

                        fungerar mycket bättre nu Skall måla mina små akvarium också. Skall ha dem som spott/medicin akvarier.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...