Är inavel dålig för våra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Är inavel dålig för våra fiskar

    Ja det var länge sedan vi diskuterade inavel.
    Hur många tror att fiskar blir missbildade på grund utav inavel?Janne
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    #2
    Jag tror (!) att alla djur (inkl människan) påverkas genetisk av inavel. Hur lång tid det tar för varje art och vad som händer varierar nog stort och är något vi vet först när vi kartlagt alla gener hos den specifika djurarten (inkl människan). Tyvärr så tar detta så lång tid så den dagen när vi vet så är det antagligen många fysiska och psykiska mekanismer/"ritningar" som gått förlorade från ursprungsspecen...
    Så tror (!) jag...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av mantis777
      Jag tror (!) att alla djur (inkl människan) påverkas genetisk av inavel. Hur lång tid det tar för varje art och vad som händer varierar nog stort och är något vi vet först när vi kartlagt alla gener hos den specifika djurarten (inkl människan). Tyvärr så tar detta så lång tid så den dagen när vi vet så är det antagligen många fysiska och psykiska mekanismer/"ritningar" som gått förlorade från ursprungsspecen...
      Så tror (!) jag...
      Jag tycker att vi bara håller oss till fiskar, annars så kommer snart tråden att balla ur.
      Hur många tror att salusi och demasoni är inavlade?Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        inavel

        jag lägger ut en film på mina inavlade rödzebra sedan 20 år knallröda och inget sot i pannanJanne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Jag lägger även ut en liten film på mina inavlade yngel på hongie även dom inavlade sedan 20 år tillbaka.Janne

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Det beror hur stor population ursprungsfisken härstammar från. Vissa malawi funkar fint andra t. ex vissa victoria cikliker funkar det typ 20 generationer sen barkar det åt helsicke

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Det beror hur stor population ursprungsfisken härstammar från. Vissa malawi funkar fint andra t. ex vissa victoria cikliker funkar det typ 20 generationer sen barkar det åt helsicke
              Hur vet du det Albin?Janne

              Kommentar

              • mantis777
                Användare
                • oktober 2008
                • 204

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Det beror hur stor population ursprungsfisken härstammar från. Vissa malawi funkar fint andra t. ex vissa victoria cikliker funkar det typ 20 generationer sen barkar det åt helsicke
                Vad händer när det "barkar åt helsicke"? Menar du missbildningar?
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                Inget akvarium för tillfället...

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jag tycker att vi bara håller oss till fiskar, annars så kommer snart tråden att balla ur.
                  Hur många tror att salusi och demasoni är inavlade?Janne


                  Det är väl en fråga som bara ni odlare kan svara på. Om du Janne ska börja odla på en ny art hur många individer börjar du med ungefär, och var tar du dom ifrån? V.f. eller ifrån en annan odlare?
                  När jag köper fisk här i Sundsvall så får man aldrig veta vart fiskarna kommer ifrån. Utan man får höra att "vi köper in från olika odlare", och inget mer.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Det beror hur stor population ursprungsfisken härstammar från. Vissa malawi funkar fint andra t. ex vissa victoria cikliker funkar det typ 20 generationer sen barkar det åt helsicke
                    Ja Albin eftersom du tog upp Viktoriaciklider, så kommer jag ta upp tre exempel från det verkliga livet, det vill säga mina erfarenheter.
                    Jag har odlat ca 10 sorter av viktoria, på den tiden när jag odlade så var det väldigt svårt att skilja på honorna.
                    Ja i vilket fall så hade jag div sorter hemma, men som sagt var honorna så ju likadana ut.
                    vi hade en resa med göteborgs ciklidgrupp. jag tror att det var 93.Ja vi tog den vanliga resan med div grossister och affärer.
                    Ja hade ju en erfarenhet att viktoriacikliderna hade dålig färg som honor.'
                    Ja i vilket fall så gick jag in i en affär, och fick se guldgula honor med en svart rand, både jag och Kent i nol undrade självklart vilken viktoria det var, det var rockkribensi, och dom var inte VF, dom var självklart inavlade i många generationer innan, men jag har ju sett den förut och då har det inte varit så mycket färg på honorna, ja det var tufft att dela på dom små ynglen mellan mig och Kent. Den stammen säljer fortfarade Kent yngel på, undrar när den stora katasrofen inträffar.
                    Dom 2 andra 2 är piebald red fin och flamebacken.
                    Ja dom köpte jag som VF 93, ja där kanske vi har lite mer marginal innan den stora katastofen inträffar. en liten parentes jag har varit och besökt den affären några gånger tillsammans med ciklidvännerna i malmö och det har alltid funnits dom ruskigt fina rockkribensi till saluJanne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåE
                      Det är väl en fråga som bara ni odlare kan svara på. Om du Janne ska börja odla på en ny art hur många individer börjar du med ungefär, och var tar du dom ifrån? V.f. eller ifrån en annan odlare?
                      När jag köper fisk här i Sundsvall så får man aldrig veta vart fiskarna kommer ifrån. Utan man får höra att "vi köper in från olika odlare", och inget mer.
                      Ja jag har alltid försökt att odla på dom bästa ynglen generation efter generation och det funkar.
                      Men mina hongie, ja det var ingen slump, jag hade dragit fram flera tusen yngel och jag hade självklart kollat på dom om det har funnits potential att bli något.
                      Ja Rätt som det var så dök det upp en hona som var ruskigt röd.
                      Ja nu kan jag se facit eftersom jag bara odlade på den honan med mina bästa hannar så har jag fått fram även honor som är röda. Jag har sålt en del efter det,
                      och jag är helt övertygad att när ni ser väldigt fina och röda hongie så härstammar dom från min hona, snacka om inavel.Janne

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #12
                        Jag blev impad på dina hongi på filmsnutten. Riktigt snygga måste jag säga. Tillsammans med demasoni är dom bland de snyggaste av mbunas.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåE
                          Det är väl en fråga som bara ni odlare kan svara på. Om du Janne ska börja odla på en ny art hur många individer börjar du med ungefär, och var tar du dom ifrån? V.f. eller ifrån en annan odlare?
                          När jag köper fisk här i Sundsvall så får man aldrig veta vart fiskarna kommer ifrån. Utan man får höra att "vi köper in från olika odlare", och inget mer.
                          Jag tar fråga nummer ett, mitt mål som odlare är alltid att utveckla fisken till ett utseende som tilltalar mig, det vill säga mycket färg.
                          När jag börjar odla på en fisk så köper jag aldrig VF, nej det är odlat, gärna från en annan odlare så att jag kan se föräldrardjuren, ser jag att det finns potentiell att utveckla fisken. så köper jag 20 till 40 yngel.
                          Jag kan även köpa från zooaffärer, men då brukar jag se till att jag få fler honor än hannar..
                          Fråga nummer två, jag har aldrig brytt mig om var fisken kommer ifrån, tycker jag fisken ser fin ut så köper jag den annars så låter jag bli.
                          Men jag kan hålla med dig Håe, det finns en massa zoohandlare som pratar en massa skit, och dom kan sälja sin mor bara dom får rätt pris.Janne
                          Senast redigerad av malawijanne; 26 juli 2009, 01:08.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            demasoni

                            lägger ut en bild på mina demasoni som jag hade förut, lite roligt den gruppen var ca 40 honor och tre hannar och även honorna hade hela och raka band upp i ryggfenan, men klart dom var också inavlade sedan 10 år tillbaka, undrar varför dom har så raka band.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 26 juli 2009, 01:18.

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #15
                              Mycket snygga demasoni. Jag får snart ett 250 liters ledigt, och är ruskit sugen på att köra en grupp på ca 25 individer i detta. Hur tycker du könsfördelningen ska vara?
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...