N. multifasciatus dödade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    N. multifasciatus dödade?

    Jag har haft 8st N. multifasciatus i ett 69-liters kar i några veckor nu, allt har varit frid och fröjd tills idag då jag till min stora förskräckelse ser 2st döda på botten. Efter ett tag hade jag räknat till 4st kvar, fick då lite panik och lyfte snäckskalen för att se om fler döda kunde finnas inne i dem, hittade inga men däremot ett gäng yngel i ett av de mest hårdbevakade.

    Efter ytterligare ett tag har jag fortfarande inte sett fler än 4st (1 stor hane och två små honor(?), det finns ytterligare en stor men den verkar vara lite utstött och håller inte till i samma område som de övriga). Jag vågar inte ta upp fler snäckskal i fall det skulle finnas mer yngel eller ruvande honor. Vad kan ha hänt? Har revirhannen tagit livet av två mindre hannar i samband med ynglens födsel? Någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt med de två andra? De har knappast hunnit blivit uppätna på de få timmar jag har varit ute sedan i morse.

    Tacksam för svar

    Jonas

    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Att en revirhävdande N. multifasciatus hand tar kommandot i akvariet och slår ihjäl inkräktare tyvärr inget ovanligt. Vad som hänt de fiskar som du saknar är svårt att svara på. Dom kan vara uppätna med mer troligt är nog att ligger och gömmer sig någonstans.

    Mvh Michael Persson

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    Arbetssätt...