Tanganyika stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    Tanganyika stimfisk

    Har gott lite i tankarna om hur det är med stimfisk i sjön... som inte är av ciklid utan mera likt tetra i beteendet... hörde med lite personal i en butik om just detta och att det är väldigt ovanligt å ta in. Men sen är min tanke om att kanske skaffa nån typ av stimfisk som annars inte är ju endemisk från tanganyika, om nån har provat detta med bra resultat.
    Så om nån har lite ideer om vad som funkar som sällskap till olika tanganyika ciklider.
    hur googlar man efter ett liv?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Med ciklider finns ju Cyprichromis, som håller sig högre upp i karet. Ingen stimfisk direkt, men i allafall. Tanganyikakillin, Lamprichtys tanganicanus är annars ett bra alternativ. Funkar någorlunda som tetror och är ruskigt vackra. Trist nog transportkänsliga. En annan killi som också finns i sjön är Lacustricola pumilus. Den finns dock inte i stenbiotoperna, så vill du ha en äkta biotop så går den bort. Den är dock en trevlig liten firre på ca fem cm max, går i stim och funkar ungefär som tetror. Andra stimfiskar som torde funka bra är olika regnbågsfiskar. Många av dem har ungefär liknande krav på vattnet som Tanganyika, och de är snabba fiskar. Kommer alltså att klara sig från ev. ciklidattacker.

    Nå, det var vad jag kom att tänka på i brådrasket.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag vill passa på att slå ett litet slag för FisBases "Ecosystem info". Scrollar man ner till Lake Tanganyika och välj "All Fishes" får man fram den här listan http://www.fishbase.se/trophiceco/Fi....php?ve_code=4

      Det finns alltså några tetror i familjen Alestidae

      Alestes macrophthalmus Torpedo robber Alestidae pelagic 73 TL 2.0 native
      Brycinus imberi Spot-tail Alestidae demersal 20 TL 3.3 native
      Brycinus rhodopleura Alestidae pelagic 37 TL 2.9 endemic
      Bryconaethiops boulengeri Alestidae pelagic 25 TL 3.2 native
      Hydrocynus forskahlii Alestidae pelagic 95 TL 4.0 native
      Hydrocynus goliath Giant tigerfish Alestidae pelagic 148 TL 4.1 native
      Hydrocynus vittatus Tiger fish Alestidae demersal 117 TL 4.4 native
      Micralestes stormsi Alestidae pelagic 12 TL 3.2 native
      Micralestes vittatus Alestidae pelagic 11 TL 3.1 endemic

      Två tetror i denna familjen är relativt vanliga i handeln: Brycinus longipinnis och Phenacogrammus interruptus (Kongotetra)
      Senast redigerad av Ola Svensson; 16 juli 2009, 11:34.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Det finns en del Brycinus-tetror i Tanganyikasjön men dom är rätt stora och färglösa.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Brycinus longipinnis som Ola la till i sitt inlägg finns inte i Tanganyikasjön men det är en trevlig tetra.

          Jag har skrivit en artikel om del här:
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • fishweed
            Användare
            • februari 2008
            • 434

            #6
            tack för svaren å den sidan va jättebra Ola! såg att det finns barbus, man ska väl se dem som barber eller? finns ju några stycken där som nog skulle va intressanta att ha i akvariumet.
            Tittade lite på Kongotetran men vet inte om den är tålig nog om nån av cikliderna ger sig på den. Fast den enda "rovfisken" jag har är väl calvusen, även om det inte är den stora utan dvärgarten av calvusen... annars lär det väl mest bli bortfösning å sånt gissar jag...
            hur googlar man efter ett liv?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av fishweed
              tack för svaren å den sidan va jättebra Ola! såg att det finns barbus, man ska väl se dem som barber eller? finns ju några stycken där som nog skulle va intressanta att ha i akvariumet.
              Tittade lite på Kongotetran men vet inte om den är tålig nog om nån av cikliderna ger sig på den. Fast den enda "rovfisken" jag har är väl calvusen, även om det inte är den stora utan dvärgarten av calvusen... annars lär det väl mest bli bortfösning å sånt gissar jag...
              Kongotetran är tålig nog...

              Staniolbarben/ hajbarben har ett "standardutseende" så jag föreslår den om du har ett större akvarieum. Annars så kan du nog köra hajbarb. Eldstjärt gär också bra även om alla Labeo (som är relativt närbesläktade) är stora och grå.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • fishweed
                Användare
                • februari 2008
                • 434

                #8
                hmmm... ska nog ta mig ett försök på detta... se om det funkar å hoppas dom överlever... är ju ett 540liters kar så...
                hur googlar man efter ett liv?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Kongotetran är tålig nog...

                  Staniolbarben/ hajbarben har ett "standardutseende" så jag föreslår den om du har ett större akvarieum. Annars så kan du nog köra hajbarb. Eldstjärt gär också bra även om alla Labeo (som är relativt närbesläktade) är stora och grå.
                  Annars så kan du nog köra PRAKTBARB skulle det stå...
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • tricoti
                    Användare
                    • juni 2009
                    • 249

                    #10
                    Här kommer några tips! Vi har Barbus tropiolepis,den blir 80 cm.kanske i största laget?.Det finns en endemisk fisk Chelaethiops minutus den blir ca 11 cm.Det ska finnas en endemisk liten rackare av arten Zaireichthys brevis 3,5 cm.Men det ska tydligen vara en maltyp.en blank liten pelagisk variant av sardin hittar vi i arten Stolothrissa tanganicae,ca 10 cm.Fler fisktip hittar du under adressen www.mongabay.com

                    Kommentar

                    • tricoti
                      Användare
                      • juni 2009
                      • 249

                      #11
                      Men av de ca 240 fiskarterna som är endemiska för sjön är de flesta av släktet ciklider.Men det gör inget va?

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 249

                        #12
                        Själv blev jag lite nyfiken på Trematocara marginatum och Trematocara kufferathi dessa har jag aldrig hört berättas om.
                        Senast redigerad av tricoti; 17 juli 2009, 18:04.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ursprungligen postat av tricoti
                          Själv blev jag lite nyfiken på Trematocara marginatum och Trematocara kufferathi dessa har jag aldrig hört berättas om.
                          Det finns en svensk grossist som kan ta hem Trematocara variable

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Stolotrissa och Limnotrissa vore skoj att testa, men såvitt jag förstått är de näst intill omöjliga att transportera. De verkar bli så chockade av att bli fångade att de dör på fläcken. Kanske kunde man få fatt i ägg? Har iaf aldrig sett dem i vare sig butik eller ens på någon lista.

                            Hilsen,

                            Patrik
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag vill passa på att slå ett litet slag för FisBases "Ecosystem info". Scrollar man ner till Lake Tanganyika och välj "All Fishes" får man fram den här listan http://www.fishbase.se/trophiceco/Fi....php?ve_code=4

                              Det finns alltså några tetror i familjen Alestidae

                              Alestes macrophthalmus Torpedo robber Alestidae pelagic 73 TL 2.0 native
                              Brycinus imberi Spot-tail Alestidae demersal 20 TL 3.3 native
                              Brycinus rhodopleura Alestidae pelagic 37 TL 2.9 endemic
                              Bryconaethiops boulengeri Alestidae pelagic 25 TL 3.2 native
                              Hydrocynus forskahlii Alestidae pelagic 95 TL 4.0 native
                              Hydrocynus goliath Giant tigerfish Alestidae pelagic 148 TL 4.1 native
                              Hydrocynus vittatus Tiger fish Alestidae demersal 117 TL 4.4 native
                              Micralestes stormsi Alestidae pelagic 12 TL 3.2 native
                              Micralestes vittatus Alestidae pelagic 11 TL 3.1 endemic

                              Två tetror i denna familjen är relativt vanliga i handeln: Brycinus longipinnis och Phenacogrammus interruptus (Kongotetra)
                              Finns Kongotetran i Tanganyikasjön? Jag kan finna uppgifter om att den finns i Zaire men i Tanganyikasjön? Ett stim sådana hade ju inte varit fel...

                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...