Det regnar! Skriv en artikel om malawiciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Det regnar! Skriv en artikel om malawiciklider!

    Varför skrivs det så få artiklar om malawiciklider?

    Passa på att skriva artiklar till ciklidbladet nu i sommar! Allt är av intresse även korta artiklar. Många inlägg här på forumet hade kunnat vara en artikel i Ciklidbladet. Om du inte har foton till artikeln kan vi säkert skaffa fram det. Du kan söka efter foton som du behöver i fototävlingen http://www.ciklid.org/fototavling/ och de flesta fotografierna i artregistret http://www.ciklid.org/artregister/artreg_index.php kan vi också använda.

    Behöver du fakta om fiskarna så kan du söka i t ex artregistret, www.fishbase.se och även artikelarkivet http://www.ciklid.org/artikelarkiv/ eller förstås fråga här på forumet!

    Diskutera gärna artikelidéer här eller skicka ett PM!

    Deadline för 3an är 25/7 och för 4an 25/9. Om jag i förväg vet att artikeln kommer in så kan man skjuta lite på deadline.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Deadline till 4an är 25/9
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Nu är det upprepning o skittråkiga inlägg.
      tror att en tråd som brinner är bättre än detta upprepande.

      men Ola förstår frustrationen över få artiklar.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Nu är det upprepning o skittråkiga inlägg.
        tror att en tråd som brinner är bättre än detta upprepande.

        men Ola förstår frustrationen över få artiklar.
        Men då kanske du kan komma med lite upplägg på artiklar som du vet att folk lätt skulle kunna skriva!

        (Jag orkade inte skriva enskilda inlägg till min massbumpning men jag ska anstränga mig lite mer nästa gång jag lovar)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Men då kanske du kan komma med lite upplägg på artiklar som du vet att folk lätt skulle kunna skriva!

          (Jag orkade inte skriva enskilda inlägg till min massbumpning men jag ska anstränga mig lite mer nästa gång jag lovar)
          Det har nog med blyghet att göra

          jag vet att ett större antal superduktiga akvarister o butiksägare sitter o läser våra inlägg
          som har varit i svängen många år, dessa skulle säkert utan vidare kunna prestera ett par goa artiklar.
          nu kastar jag ut ett par stycken
          Åleds Akvarium
          Akvarievalvet
          Mankan
          Engstöm, Appelskog
          Nols Ciklidhobby
          Sewellina
          Lasse Forsberg
          Gabbi
          finns säkert många jag glömt
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Det har nog med blyghet att göra

            jag vet att ett större antal superduktiga akvarister o butiksägare sitter o läser våra inlägg
            som har varit i svängen många år, dessa skulle säkert utan vidare kunna prestera ett par goa artiklar.
            nu kastar jag ut ett par stycken
            Åleds Akvarium
            Akvarievalvet
            Mankan
            Engstöm, Appelskog
            Nols Ciklidhobby
            Sewellina
            Lasse Forsberg
            Gabbi
            finns säkert många jag glömt
            Förr var det stora problemet bristen på bilder men det har vi knappast längre. Vi kan nog fixa fram bilder på nästan allt (förutom Neetroplus nematopus av okänd orsak men det är förstås ingen malawiciklid...)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Neetroplus nematopus....det finns en anledning jag har odlat dom .
              man ser inte föräldrarna utan ficklampa....samma gäller ynglen.
              visst har man dom till salu utan inredning syns dom visserligen men dom är fula.
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Det har nog med blyghet att göra

                jag vet att ett större antal superduktiga akvarister o butiksägare sitter o läser våra inlägg
                som har varit i svängen många år, dessa skulle säkert utan vidare kunna prestera ett par goa artiklar.
                nu kastar jag ut ett par stycken
                Åleds Akvarium
                Akvarievalvet
                Mankan
                Engstöm, Appelskog
                Nols Ciklidhobby
                Sewellina
                Lasse Forsberg
                Gabbi
                finns säkert många jag glömt
                En rätt bra uppmaning faktiskt.
                Men vi behöver mer diskusioner också. Forumet behöver mera drag, satt o sneglade innan idag det fanns 30-50 besökare men inte ett enda inlägg från någon.
                Ja vet inte varför men av någon anledning så blir det inget bubbel o det är bubbel vi behöver.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Sedan finns det mängder med medlemmar som skulle kunna skriva artiklar som av någon anledning inte är inne på forumet. Jag vet inte om det finns någon statistik på aktiva medlemmar här kontra medlemmar i NCS. Jag förmodar dock att det är ganska många fler som intresserar sig för CB än för forumet. Det kanske skulle poängteras åter en gång tydligt i CB att bladet inte skriver sig självt, och att det behövs folk som anstränger sig lite. Det är kanske inte fel av dig Ola att ge förslag på ämnen (som du har gjort här på forumet) i CB med, eller är jag ute och cyklar?

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Sedan finns det mängder med medlemmar som skulle kunna skriva artiklar som av någon anledning inte är inne på forumet. Jag vet inte om det finns någon statistik på aktiva medlemmar här kontra medlemmar i NCS. Jag förmodar dock att det är ganska många fler som intresserar sig för CB än för forumet. Det kanske skulle poängteras åter en gång tydligt i CB att bladet inte skriver sig självt, och att det behövs folk som anstränger sig lite. Det är kanske inte fel av dig Ola att ge förslag på ämnen (som du har gjort här på forumet) i CB med, eller är jag ute och cyklar?

                    /Jocke
                    Finns många som är medlemmar som inte skriver eller läser på forumet ,dom är inte intresserade.
                    vi på forumet kan bara trigga dom som läser på forumet.
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Jo, det är helt sant Christer. Men mina funderingar gick runt hur vi skulle "trigga" alla övriga medlemmar. Det måste finnas mängder med kunskap och funderingar hos Nordens samlade ciklidister som inte är aktiva här. Vi tillhör onekligen samma förening, även om den är stor och lite oöversiktlig.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Neetroplus nematopus....det finns en anledning jag har odlat dom .
                        man ser inte föräldrarna utan ficklampa....samma gäller ynglen.
                        visst har man dom till salu utan inredning syns dom visserligen men dom är fula.
                        Du menar i affären?

                        I akvarium är de ju överallt och syns hela tiden. Antingen är de gråblå med svarta ränder och neonblå ögon eller svarta med en vit rand och guldfärgade ögon. Även om det inte är akvariets mest färgglada firren är den en som besökare lägger märke till. Det är nog den mest svårfångade firre jag råkat ut för. Små intelligenta rackare som förstår vad man tänker göra med håven.

                        Jag får nog starta en Neetroplus nematopus-tråd.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 03 september 2009, 08:46.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Det kanske skulle poängteras åter en gång tydligt i CB att bladet inte skriver sig självt, och att det behövs folk som anstränger sig lite. Det är kanske inte fel av dig Ola att ge förslag på ämnen (som du har gjort här på forumet) i CB med, eller är jag ute och cyklar?

                          /Jocke
                          Det gjorde jag i en ruta på ledarplats i förra numret och så även i det som dyker upp hos er alla denna månad.

                          Även affärsidkare får beskriva sina affärer förövrigt men det blir bättre "journalistik" om någon annan gör det. Alltså, skriv gärna om era favoritaffärer och fota.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Kanon. Jag hade för mig det men gick aldrig ned och kollade i CB innan jag skrev. Har det gett något resultat (dvs, har det kommit in någon artikel från oväntat håll, någon som inte brukar skriva och inte är aktiv här)?

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Kanon. Jag hade för mig det men gick aldrig ned och kollade i CB innan jag skrev. Har det gett något resultat (dvs, har det kommit in någon artikel från oväntat håll, någon som inte brukar skriva och inte är aktiv här)?

                              /Jocke
                              Nej, men jag ser detta som en långsiktig grej. För många ligger särskilt den första artikeln och "mognar" ett bra tag. Just förstaartiklar brukar jag försöka trycka så fort det bara går även om det ibland inte funkar.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...